ایران سرزمین کتیبه های فراموش شده/بیشترین تخریب کتیبه ها در منطقه 12 است/30 درصد کتیبه های مستندنگاری تهران تخریب شده است/ از دست رفتن کتیبه ها به خاطر آلودگی هوا
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۶۰۳۶۸
پژوهشگر حوزه معماری و هنر اسلامی با اشاره به وضعیت اسفناک کتیبه های تاریخی گفت: طی چند سال اخیر در تهران به قدری کاشی کاری و کتیبه های تاریخی تخریب و سرقت شده اند که حساب آن از دست ما خارج شده است. در سال 94 یک کتاب به نام کتیبه های نستعلیق تهران منتشر کردم و پس از 5 سال 30 درصد کتیبه هایی که در تهران مستندنگاری کردم دیگر وجود خارجی ندارند که یا شکسته شده اند و یا به سرقت رفته اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش برنا؛ کتیبه های اشکفت سلمان در استان خوزستان شاید نمونه ای از گنجینه های ارزشمندی باشد که در مقابل چشمان ما قرار دارد و هر روز لطمه ای به آن ها وارد می شود. کتیبه هایی که تاریخی بلند در کشور ما دارند و نمونه های آن از چندین هزار سال قبل تا دوران پهلوی قدمت داشته و هر کدام به تنهایی می تواند هر منطقه از ایران را به قطب گردشگری تبدیل کند.
ایران سرزمین کتیبه های تاریخی است
کیانوش معتقدی، پژوهشگر حوزه هنر و معماری اسلامی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: بدون شک ایران سرزمین کتیبه های تاریخی است و هر دوره تاریخی ایران چنین آثار تاریخی را برای ما به جا گذاشته اند. آثاری تاریخی که در حقیقت سرمایه های کشور هستند. هر کتیبه به مثابه یک سند تاریخی است و می تواند تاریخ ایران را تشریح کند.
او افزود: به واسطه ورود اسلام به ایران این آثار تاریخی بیشتر شدند و در نقاط مختلف کشور امروز تعدادی از کتیبه ها را شاهد هستیم. مهم ترین آن ها نیز با زبان های کوفی و ثلث نیز منقوش شده اند.
مستندنگاری کتیبه ها باید در اولویت قرار گیرد
این پژوهشگر حوزه معماری و هنر اسلامی خاطرنشان کرد: پرسشی که در این میان بسیار اهمیت دارد این است که تا چه میزان توانسته ایم از این کتیبه ها بهره جسته و آن ها را ثبت و ضبط کنیم. مستندنگاری این کتیبه ها و تصویرسازی از آن ها نخستین ضرورتی است که در این عرصه به چشم می آید.
معتقدی ادامه داد: امروز بخش زیادی از این کتیبه ها فراموش شده اند. امروز سازمان های مرتبط با حفظ و نگهداری این کتیبه ها به نظر می رسد کاملا نسبت به آن ها بی تفاوت هستند و دیگر تخریب و نوشتن یادگاری بر روی کتیبه ها در تهران و سایر شهرستان ها حائز اهمیت نیست و مردم نیز به آن بی توجه شده اند.
او افزود: سازمان های مربوطه به علت نداشتن بودجه و نیروی متخصص نیز اقدامی انجام نمی دهند و همه دست در دست یکدیگر داده ایم و ضربه ای به بخش بزرگی از تاریخ کشورمان می زنیم. اگر امروز به فکر مستندنگاری این آثار تاریخی نیفتیم در سال های آینده هیچ چیزی از تاریخ ما باقی نخواهد ماند.
30 درصد کتیبه های مستندنگاری تهران تخریب شده است
این پژوهشگر حوزه کتیبه های تاریخی با اشاره به تخریب این آثار تاریخی تصریح کرد: طی چند سال اخیر در تهران به قدری کاشی کاری و کتیبه های تاریخی تخریب و سرقت شده اند که حساب آن از دست ما خارج شده است. در سال 94 یک کتاب به نام کتیبه های نستعلیق تهران منتشر کردم و پس از 5 سال 30 درصد کتیبه هایی که در تهران مستندنگاری کردم دیگر وجود خارجی ندارند که یا شکسته شده اند و یا به سرقت رفته اند.
معتقدی گفت: اگر این آمار را به سراسر کشور تعمیم دهیم بسیار ناگوار خواهد بود. امروز این اتفاق در استان های خوزستان، خراسان و فارس نیز پرتکرار است. کتیبه اشکفت سلمان در شهرستان ایذه نیز نمونه بارز آن است که وضعیت آن امروز خوب نیست.
او افزود: امروز بزرگ ترین خطری که کتیبه های کشور را تهدید می کند عدم مستندنگاری آن هاست. که نیاز به یک پروژه ملی است تا این کتیبه ها خوانده و تصویرنگاری شوند و در مرحله بعد ثبت و ضبط شوند و با قرار گرفتن بر روی یک سایت تمام مردم جهان از آن ها استفاده کنند و کمبودها و آثار در خطر نیز به صورت جدی شناخته شود.
نیاز به یک پروژه ملی در خصوص کتیبه ها داریم
این پژوهشگر حوزه هنر و معماری اسلامی اذعان کرد: تحقیقاتی به صورت منفرد انجام شده است اما این نیاز به تجیمع و یک پروژه سراسری دارد. متاسفانه امروز بسیاری از کتیبه ها رها شده اند و نیاز دارد تا یک حصار به دور آن ها کشیده شود. شهرهای شلوغی همچون تهران، اصفهان و شیراز نیز به علت آلودگی هوا کتیبه های خود را زودتر از دست می دهند.
معتقدی افزود: فقط وظیفه دستگاه های مرتبط نیست و مردم نیز ضرورت دارد تا از این بناها حفاظت کنند. در منطقه 12 تهران آثار تاریخی بسیاری از دوران قاجار وجود دارد که در محدوده ارگ سلطنتی هستند. محله عودلاجان مساجد، خانه ها و حمام های تاریخی دارد که هر کدام دارای کتیبه های ارزشمندی هستند و متاسفانه بسیاری از آن ها از بین رفته است و در تهران قدیم این امر رایج شده است و اولین آسیب نیز معمولا به کتیبه ها وارد می شود که یا تخریب و یا سرقت می شوند.
//انتهای پیام: 5
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: میراث فرهنگی کتیبه کتیبه های تاریخی پژوهشگر حوزه کتیبه ها آثار تاریخی شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۰۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف نقوش صخرهای در منطقه تاریخی ورزقان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان از کشف نقوش صخرهای جدید در ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری از سطح آبهای آزاد در این منطقه تاریخی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجانشرقی، مصیب نریمانی ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع با خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه کشف شده فوق، محیطی مناسب برای فعالیتهای گلهداری بوده و از قدیمالایام شغل اصلی مردم منطقه گلهداری به خصوص پرورش بُز و گوسفند است، اظهار کرد: نقوش صخرهای مزبور از نوع «قوشاداش» بر روی سنگهای سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد شده است که روی تراس شیب دار و مُشرف به راه قدیمی موسوم به ائلیولو قرار دارد.
وی افزود: نقوش صخرهای نویافته در ارتفاعات ورزقان به عنوان هنر صخرهای دوران پیش از اسلام و مربوط به جنوب قفقاز است که از اهمیت بسیار بالا و ویژهای برای انجام مطالعات باستانشناسی و رویکردی مهم برای درک صحیح جامعه شناختی و انسان شناختی منطقه شمال غرب ایران به شمار میرود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالتهای منفرد و دستهجمعی روی سنگهای سیاه از جنس آهنی به روش کوبشی ایجاد شدهاند و بیشترین نقوش کشف شده در این سنگها متعلق به «بز کوهی» بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونههای زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است.
نریمانی با بیان اینکه نقوش فوق نشانگر ماهیت کوچ رو و شکارگر بودن طراحان این آثار است، تاکید کرد: دورههای زمانی شکلگیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمیتوان بر اساس مطالعات مقایسهای گاه نگاری خاصی برای آنها ارائه داد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون در منطقه شمالغرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخرهای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی میکند، بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطهها نیز برای بررسی دقیقتر این موضوع، شناسایی و جمعآوری شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان با تاکید بر اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخرهای و شناخت تاریخ جامعهشناختی و انسانشناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که به صورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمدهاند و این آثار ناب و دست نخورده درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر زندگی کوچروی و دامداری و شکار است.
نریمانی تاکید کرد: برخی پژوهشگران داخلی دوره زمانی ایجاد این نقوش به خصوص نقش بُز را به دوران پیش از تاریخ ارتباط میدهند.
وی با بیان اینکه شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمالغرب ایران همواره به عنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستانشناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است، افزود: پژوهشهای باستانشناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخرهای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان ادامه داد: اهمیت سنگنگارههای کشف شده جدید در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژهای است.
کد خبر 748778