Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام شکوهی خواننده خوش صدای کشور که در کارنامه ی هنری خود آثار ارزشمندی از جمله «عشق ممنوع», «آخرین نگاه», «فریاد», «شب و بارون» دارد در مورد شرایط زندگی و حرفه ی کاری اش در این روزگار کرونایی با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا صحبت کرد.

شهرام شکوهی خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و نوازنده گیتار و اهل ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سه آلبوم مدارا، کولی عشق و تا نفس هست را منتشر کرده است.

شهرام شکوهی خواننده پاپ در خصوص اینکه آیا در این روزهای کرونایی مشغول به کار است یا خیر به خبرنگار سرویس  فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: بله مشغول به کار هستم. در حال حاضر یک آموزشگاه موسیقی در شهرک‌غرب دارم و در زمینه آموزش کار انجام می دهم.  البته چند کار آماده برای پخش دارم منتها فعلاً برنامه‌ریزی برای پخش آن نکرده‌ام.

 او وضعیت حرفه‌ای‌اش را در روزگار کرونایی این‌گونه بیان کرد و ادامه داد:  در حال حاضر حرفه ای وجود ندارد،فکر می‌کنم تنها موردی که اصولاً هیچ اهمیتی در کشور ندارد موسیقی و شاغلین این صنعت هستند. در واقع صحبت و حمایت از هر چیزی می شود الا موسیقی که ریشه قدیمی دارد. در حال حاضر کسانی که در حرفه موسیقی کار می کنند تقریباً هیچ فعالیتی ندارند و هیچ زمینه درآمدی نیز برای آنها وجود ندارد.

این خواننده پاپ در خصوص اینکه وضعیت موسیقی در روزهای اخیر چطور و چگونه دیده می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات اقتصادی بسیار بیشتر از قبل شده و کرونا نیز به این مشکل بیشتر دامن زده است؛  اما  زمان واقعه درآمدزایی موسیقی از سبد فرهنگی خانواده ها کمی زمان بر است.

 شکوهی نظرش را درباره کنسرت های آنلاین بیان کرد:  فرهنگ کنسرت های آنلاین آنطور که باید در ایران جا نیفتاده است که قرار باشد از آن استفاده بشود. من فکر می‌کنم مردم استقبالی از این کنسرت ها نکرده‌اند و از یک طرف هم درآمدی برای هنرمندان ندارد در واقع فقط صرف اجرا است.البته مسئولین چندین بار از هنرمندان خواسته بودند که کمک های لازم را برای شاد کردن مردم فراهم کنند اما به طور کل تنها حرفشان کمک کردن هنرمندان به مردم بود و به خود هنرمندان توجهی نداشتند.

 او در این باره که موسیقی به سمت ضعیف شدن می رود یا در حال قوی تر شدن است تصریح کرد: در حال حاضر کارها و آثاری که از هنرمندان بیرون می آید بسیار کم است در واقع باید این روزها بگذرد تا ببینیم اتفاق خاصی می افتد یا خیر. فکر می کنم سلیقه ای که به سمت هجویات رفته است در حال کم شدن است؛ اما همه اینها بستگی به تمام شدن کرونا دارد تا بعد ببینیم وضعیت موسیقی به طور کل چگونه است.

 این خواننده و آهنگساز کلامش را با پیامی به مردم و مسئولین تمام کرد و گفت:  تنها حرف من این است که مردم در همه زمینه ها چه بحث سلامتی و چه موارد دیگر خیلی خیلی مراقب خودشان و عزیزانشان باشند تا انشاالله هرچه سریع تر این بیماری تمام شود.

 او در انتهای کلامش در خصوص اینکه مسئولین موسیقی چه کاری می‌توانند انجام دهند بیان کرد: واقعیتش این است که مسئولین موسیقی کار خاصی از دستشان بر نمی آید من فکر می کنم دستشان برای اینکه بخواهند کاری برای اهالی موسیقی انجام دهند بسته است. اما امیدوارم که همه چیز به خوبی درست و حل شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موسیقی خواننده شهرام شکوهی کرونا حال حاضر فکر می کنم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم