Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@03:59:08 GMT

کش و قوس‌ها در کشت و صنعت لرستان

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۶۰۵۴۹

کش و قوس‌ها در کشت و صنعت لرستان

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، چهار سال پیش وقتی رسانه‌ها خبر از افتتاح "مجتمع کشت و صنعت فجر صفا"ی لرستان دادند امیدی تازه در کالبد استان دمیده شد چراکه بعد از ۱۶ سال رکود، شاهد جان گرفتن دوباره یکی از بزرگترین پروژه‌ها بودیم‌.

پروژه‌ای که ضمن ایجاد اشتغال، زمینه تولید و رونق گردشگری را نیز به همراه داشت و احیای آن افقی سبز پیش روی لرستان ایجاد می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد این مجموعه افزایش بهره‌وری از منابع، تولیدات مبتنی بر صادرات، ارتقای بخش تحقیق و توسعه، ایجاد اشتغال پایدار، ارزآوری محصولات قابل رقابت در بازارهای برون‌مرزی و... بود و تا حدودی در این زمینه گام‌هایی برداشت. با این وجود به یکباره محاسبات غلط از آب درآمد و زمزمه‌هایی از تعدیل نیرو و کاهش صادرات در آن به گوش رسید.

هم‌اکنون چندین نفر که در این مجموعه مشغول بودند بیکار شدند و بعد گذشت چهار سال از افتتاح آن، هنوز به صورت کامل در چرخه اقتصاد استان قرار نگرفته است.

همچنین برای بحث گردشگری و نقش‌آفرینی در صنعت توریسم نیز تا کنون اقدام خاص و و ملموسی صورت نپذیرفته است.

تحریم، تورم، معارضین محلی و حال شیوع کرونا دست در دست هم داده‌اند تا این دیار روی خوش به خود نبیند.

 

توسعه گردشگری این مجتمع فعلا مسدود است

در همین خصوص اسکندر فلاحوند چگنی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اینکه مجموعه کشت و صنعت صفا برای کشت، صنعت و گردشگری ایجاد شده‌ است به خبرنگار فارس گفت: اخیرا در این مجتمع، موضوع گردشگری کشاورزی مطرح شده و مکاتبات لازم در این زمینه به عمل آمده است.

وی با یادآوری اینکه دستورالعمل گردشگری کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شده است، اضافه کرد: آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل تاسیسات گردشگری صادر شده است و اعلام کردیم که لرستان از این پتانسیل برخوردار بوده و می‌توان روی آن کار کرد.

فلاحوند بیان کرد: هم‌اکنون دستورالعمل گردشگری کشاورزی صادر شده و افرادی که در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند می‌توانند با اعلام آمادگی، در این حوزه فعالیت کنند؛ به این صورت که گردشگران از نزدیک با نوع کار آنان آشنا شده و می‌توانند خرید هم داشته باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به معارضین مجتمع کشت و صنعت اظهار کرد: هم‌اکنون در حال حل شدن است اما چون اقدامی برای پذیرایی و اقامت گردشگران انجام نداده توسعه گردشگری آن فعلا مسدود خواهد بود.

به گفته وی این مجموعه با توجه به صدور مجوز گردشگری کشاورزی می‌تواند فعالیت کند و بعد از حل موضوع معارضین، در زمینه گردشگری هم فعالیت خود را آغاز و از آن برنامه زمانی بگیریم.

گلخانه آن به صورت کامل افتتاح نشده است

در این راستا نامدار صیادی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه تامین اعتبار تسهیلاتی این مجموعه در بحث کشاورزی برعهده ماست، به خبرنگار فارس گفت: این تسهیلات برای ایجاد ۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک و احداث و توسعه ۲۵۰ هکتار باغ اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به گلخانه پرداخت شده و البته با توجه به تورم و شرایط فعلی نتواستند تمام آن را به بهره‌برداری برسانند برای همین می‌بایست از محل آورده خود سرمایه‌گذار نهایی شود.

صیادی با یادآوری اینکه در وزارت جهاد کشاورزی بحث ایجاد سایبان برای باغات مطرح است، ادامه داد: در این راستا برنامه‌ای تدوین شده و قرار است باغ‌ها سرپوشیده شوند که شبیه گلخانه بوده اما ساده‌تر است و مانع از آفتاب‌سوختگی و سرمازدگی می‌شود؛ همچنین باعث افزایش بهره‌وری آب و تولید در سطح خواهد شد.

این معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: برای ایجاد سایبان در باغ‌های این مجتمع ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده و در مرحله آوردن وثیقه است.

وی اظهار کرد: به خاطر تحریم‌ها گلخانه دیر به بهره‌برداری رسید چراکه تجهیزات خریداری شده برای آن اجازه ترخیص نمی‌گرفتند و در نهایت زمان برد اما حال وضعیت طبیعی خود را دارد.

 

پیمانکار قبلی ۲۳ کارگر مجموعه را اخراج کرد

در این رابطه علی آشتاب، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: در این مجتمع ۸۶۰ نفر کار می‌کنند و اکثر فعالیت‌های آن به پیمانکار واگذار شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا ۲۳ نفر از نیروهای این مجموعه توسط پیمانکار قبلی اخراج شدند، اضافه کرد: در این رابطه جلساتی تشکیل و ۹ نفر بازگشت به کار شدند؛ همچنین قرار است مابقی افراد در روزهای آینده بازگردانی شوند.

آشتاب با اشاره به اینکه معارضین محلی این واحد هنوز کارشکنی می‌کنند و مشکل‌ساز هستند، ادامه داد: برای حل مشکل اخراج کارگران، پیمانکاران جدید را الزام کردیم تا از آنان استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: بازرسین ما به صورت ماهیانه و مستمر از این مجتمع بازدید خواهند داشت تا روند کار در آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین قرارداد کارگران توسط کارشناسان بررسی می‌شوند چراکه وظیفه ما صیانت از حقوق کارگر و کارفرماست.

آشتاب با بیان اینکه روی ایمنی و بهداشت محیط کار تاکید داریم، گفت: حفظ سلامت کارگران بررسی می‌شود و برگزاری دوره‌های آموزشی را خواهیم داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: افرادی نیز که در این مدت اخراج شدند می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند و یک ماه پس از مراجعه به سیستم بیمه آنان پرداخت می‌شود.

اظهار کرد: تلاش تمامی نهادهای دولتی و مردمی حفظ اشتغال موجود و و افزایش تولید است. در این راستا تمام سعی خود را کرده و نمی‌گذاریم نیرویی اخراج شود.

 

برای کمک به این واحد تمام سعی خود را می‌کنیم

در این خصوص اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه مجتمع کشت و صنعت صفای خرم‌آباد یکی از بزرگترین واحدهای اقتصادی استان است، افزود: این واحد حدود یک هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت دارد و تمام توان مدیریتی استان برای رفع مشکلات آن به کار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات این مجتمع حل شده و با توجه به اینکه مراحل اجرای آن به صورت فازبندی است؛ مرحله به مرحله انجام می‌شود.

عبدالهی با یادآوری اینکه قرار بوده ۵۰ هکتار گلخانه احداث شود که هم‌اکنون ۲۵ هکتار آن اجرایی شده است، ادامه داد: همچنین کشت گیاهان دارویی، باغات انجیر، انار و گردو و دامپروری و اصلاح نژاد از دیگر فعالیت‌ها در این مجموعه هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان به مشکلات امنیتی- انتظامی این واحد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به حداقل ممکن رسیده‌اند و تعدادی معارض داشت که تقریبا حل و فصل شده است.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا محصولات این واحد به روسیه صادر می‌شده است، ادامه داد: هم‌اکنون تولیدات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس فرستاده می‌شود.

عبدالهی با تاکید بر اینکه برای کمک به این واحد تمام سعی خود را می‌کنیم، اضافه کرد: این مجتمع یکی از واحدهای اقتصادی با نیروی به کار گرفته شده بالا در استان است که امیدواریم تمامی مشکلات آن حل شوند.

معاون استاندار لرستان در رابطه با بحث گردشگری مجموعه نیز بیان کرد: هم‌اکنون افق پیش‌بینی شده برای بحث گردشگری آن به خاطر شیوع کرونا کم‌رنگ شده است.

هم‌اکنون و در شرایط فعلی با وجود تحریم، تورم و شیوع بیماری کرونا، اقتصاد جامعه در رکود است و اگر فکری برای این وضع نشود جز نابودی کامل آن، نصیبی نخواهیم داشت بنابراین واحدهای اقتصادی را باید یاریگر بود پس حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران بخش خصوصی مانند مجتمع کشت و صنعت امری ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان گردشگری اشتغال تحریم کشت و صنعت بیکاری اخراج کارگر مجتمع کشت و صنعت گردشگری کشاورزی هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات

ایسنا/لرستان صنعت آبزی‌پروری در لرستان به عنوان یکی از مهمترین زیربخش‌های اقتصادی در تامین امنیت غذایی، تجارت، اشتغال­زایی و محرومیت زدایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند در اقتصاد استان نقش‌آفرینی کند.

صنعت شیلات یکی از پویاترین بخش‌های کشاورزی و نقش آن در تامین قسمتی از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کسی پوشیده نیست و این صنعت می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی، اشتغال و تامین نیازهای پروتئینی مردم داشته باشد.

در این بین آبزی پروری از مزیت‌های مهم اقتصادی لرستان بوده و در حالی گوی سبقت تولید ماهی و به ویژه ماهیان سرد آبی مانند قزل‌آلا و آزاد را از سایر استان‌های غیر ساحلی ربوده که علاوه بر جلوگیری از فرار سرمایه‌گذاری‌های بومی خود خوشبختانه سرمایه‌گذاران مشتاق ماهیان سرد آبی کشور فرانسه موفق به همکاری‌های فی‌مابین تکثیر، پرورش و تخم چشم‌زده قزل‌آلا در مناطق مستعد استان کرده‌اند به طوری که نام لرستان در این عرصه نیز جهانی شده و باید استفاده بهینه را از این موقعیت ببریم.

سیدعماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص صنعت شیلات و جایگاه استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری و افزایش تولید در این بخش بوده که یکی از راه‌های آن استفاده از استخرهای دومنظوره است.

ایجاد اشتغال مولد و توسعه آبزیان پرورشی در لرستان

وی با اشاره به استفاده از استخرهای آب مزارع به صورت دومنظوره، افزود: کشاورزان می‌توانند از استخرهای آب خود به عنوان حوضچه‌های پرورش ماهی استفاده کرده و همچنین با آبی غنی شده به کشاورزی بپردازند و در کنار درآمد کشاورزی از پرورش ماهی نیز درآمدی برای خود و خانواده‌شان داشته باشند و یا یک یا چند نفر را مشغول به کار شوند.

شاهرخی بیان کرد: استفاده دو منظوره از استخرها در مزارع باعث ایجاد اشتغال مولد و توسعه آبزیان پرورشی در لرستان و به ویژه بهبود کیفیت خاک کشاورزی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به پتانسیل خوب استان در حوزه آبزی‌پروری، ادامه داد: لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود تا شاید کشاورزان به این سمت سوق داده شده و به بهره‌وری بالاتر برسیم و همچنین در امر اشتغالزایی نیز فعالیتی انجام داده باشیم.

وی بیان کرد: طی یک دوره پنج ساله و با سرمایه‌گذاری شش میلیارد تومان با استفاده از استخرهای دومنظوره می‌توان برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد و با توجه به ظرفیت‌های حوزه آبزی‌پروری استان می‌توانیم یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه باشیم.

شاهرخی ادامه داد: حدود چهار تا پنج هزار استخر دو منظوره کشاورزی در لرستان داریم که از آب چاه‌های کشاورزی، ایستگاه‌های پمپاژ، رودخانه‌ها و سدهای خاکی و رسوبی استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: توسعه مجتمع‌های تولید ماهیان خاویاری در استان می‌تواند در تولید به ما کمک کرده هم اشتغال را بالا ببرند و هم کمک کنیم در ماهیان خاویاری و تولید شیلات و آبزیان به برندی در کشور تبدیل شویم.

تبدیل لرستان به قطب ماهیان خاویاری کشور

شاهرخی با بیان اینکه برنامه ما این است که لرستان را به قطب ماهیان خاویاری کشور تبدیل کنیم، ادامه داد: ما در حوزه ماهیان سردآبی بعد از استان‌های ساحلی بیشترین تولید را در استان داریم.

وی بیان کرد: به سمت ایجاد استخرهای پرورش ماهیان خاویاری رفتیم، در حال حاضر مجتمع سپیددشت که ۲۰۰۰ تن ظرفیت دارد زیرساخت‌ها را آماده کرده و به سرمایه‌گذار واگذار کردیم که در حال تجهیز کارگاه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که یک مجتمع ۱۰۰۰ تنی در فیروزآباد الیگودرز داریم که در حال تشریفات واگذاری است، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی زیرساخت مجتمع خاویاری دیناروند شهرستان کوهدشت را داریم که هم می‌توانند در تولید به ما کمک کنند هم اشتغال را بالا ببرند و هم کمک کنیم در ماهیان خاویاری و تولید شیلات و آبزیان به برندی در کشور تبدیل شویم.

وی افزود: تولید ۲۲۰۰ تن ماهیان گرم‌آبی، ۳۱۰۰ قطعه ماهیان زینتی در لرستان ظرفیت‌هایی است که وجود دارد و باید از آن‌ها استفاده کرد.

شاهرخی تصریح کرد: ۲۴۰۰ کیلومتر طول رودخانه‌های ماست که در طرح تحولی شیلات برنامه‌ریزی کردیم ۱۰ زیرساخت مجتمع ماهیان خاویاری را در طول رودخانه‌ها جانمایی کردیم و بعد از تأمین اعتبارات تحولی بزرگ در حوزه شیلات و آبزیان خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ایجاد زنجیره ارزش و افزایش سرانه مصرف آبزیان می‌تواند تولید را در بخش شیلات افزایش دهد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد اظهار کرد: باید بهره‌وری را در این بخش افزایش دهیم، ادامه داد: برای بهره‌وری در بخش شیلات باید از مزارع سنتی به سمت مزارع مکانیزه حرکت کنیم. با انتقال تکنولوژی به مزارع شیلات می‌توان تولید را دو تا پنج برابر افزایش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ایجاد شبکه‌های فروش و بازاریابی، ایجاد زنجیره ارزش و افزایش سرانه مصرف آبزیان می‌تواند تولید را در بخش شیلات افزایش دهد.

لرستان ظرفیت کم‌نظیری برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی دارد

مظفر جمالی‌نژاد مدیرکل دیوان محاسبات لرستان نیز در این رابطه گفت: استان لرستان ظرفیت کم‌نظیری برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های بخش شیلات استان، که نقش بسزایی در تولید و اشتغال استان دارند، افزود: استان لرستان ظرفیت کم‌نظیری برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با تولید و پرورش ماهی به ظرفیت مطلوبی در تولید آبزیان دست یافت.

این مسئول خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی استان وجود دارد که تولید و ایجاد مزارع پرورش ماهی از جمله این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان با بیان این‌که ظرفیت‌های آبی و رودخانه‌ای استان بستری برای ایجاد طرح‌های اصولی پرورش آبزیان است، اظهار کرد: به‌کارگیری کارشناسی‌شده‌ی ظرفیت‌های رودخانه‌ای استان، نقش مؤثری در تولید و اشتغال‌زایی دارد.

جمالی‌نژاد با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری در استان، گفت: لازم است با برنامه‌ریزی از حضور سرمایه‌گذاران با ایجاد طرح‌های تولیدمحور و اشتغال‌زا حمایت شود.

قابلیت‌های متعدد وظرفیت‌های ناب لرستان در این بخش تا جایی است که مهدی شکوری معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران می‌گوید: حاشیه رودخانه‌های لرستان یک ظرفیت بالقوه برای احداث مراکز آبزی‌پروری ایجاد کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان از جهت رودخانه‌های وحشی که در آن وجود دارد می‌تواند ظرفیت استثنایی به حساب بیاید، حدود ۲۷۰۰ کیلومتر طول رودخانه‌های استان است و حاشیه رودخانه‌ها یک ظرفیت بالقوه برای احداث مراکز آبزی‌پروری ایجاد کرده که این ظرفیت طی سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت شیلات لرستان نیز قرار گرفته و ۱۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری را در حاشیه این رودخانه‌ها به زودی خواهیم داشت.

میزان تولیدات ماهی قزل‌آلا لرستان در مسیر توسعه

معاون آبزی پروری شیلات ایران  بیان کرد: لرستان در چند ساله اخیر همواره جزء رتبه اول یا دوم تولید ماهی قزل‌آلا در کشور نیز بوده و این نشان دهنده تلاش آبزی‌پروران این استان است با همه مشقت، سختی و مرارت‌هایی که این کار دارد توانستند میزان تولیدات ماهی قزل‌آلا را در مسیر توسعه نگه دارند و ۳۰ هزار تن تولید را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه ما در تولید ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین در جهان رتبه اول هستیم و در تولید قزل‌آلا در آب شیرین و شور رتبه دوم دنیا را به خود اختصاص دادیم، گفت: پیش از انقلاب میزان تولیدات آبزی‌پروری ما یک چهلم وضعیت کنونی بوده و می‌توان گفت اساساً اثری از آبزی‌پروری در پیش از انقلاب وجود نداشت.

این مسئول ادامه داد: اقدامات بسیار جزئی پیش از انقلاب اتفاق افتاده که به همت همه مردم و با مدیریت و درایتی که اعمال شده امروز در جایگاهی قرار داریم که در برخی از شاخه‌های آبزی‌پروری در رتبه‌های اول دنیا قرار داریم.

وی اضافه کرد: در تولید ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین در جهان رتبه اول هستیم و در تولید قزل‌آلا در آب شیرین و شور رتبه دوم دنیا و در حوزه تولید ماهیان خاویاری جایگاه ما در رتبه سوم است.

این معاون سازمان شیلات بیان کرد: این به این مفهوم نیست که از تمام ظرفیت خود استفاده کردیم، خیلی از این اتفاقات خوب در لرستان افتاده است، لرستان پیش از انقلاب اسلامی عملاً یک یا دو ماهی پرورش ماهی قزل‌آلا را به خودش دیده بود.

شکوری یادآور شد: امروز ما ۷۰۰ مزرعه در جای جای لرستان داریم که مشغول تولید هستند و بسیاری از کشاورزان کشت دو منظوره آبزی‌پروری و زراعت را انجام می‌دهند که همه اینها ثمره تلاش و همت خود مردم در درجه اول و حمایت و ریل‌گذاری دولت است .

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه امیدوار هستیم که در ادامه این راه شاهد توسعه تولید ماهیان خاویاری در لرستان باشیم، تصریح کرد: ۱۰ نقطه جغرافیایی برای این کار انتخاب شده که امیدوار هستیم با جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری بیشتر منجر به تولید ماهیان خاویاری بیشتر در لرستان شود.

وی گفت: امیدواریم با سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری در لرستان و دیگر استان‌ها ماهی و انواع آبزیان بیش از امروز در سفره مردم لرستان و همه مردم ایران قرار بگیرد.

تلاش ما ایجاد زنجیره ارزش شیلات در لرستان است

سیروس ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز با بیان اینکه تلاش داریم در بحث شیلات زنجیره ارزش را در استان ایجاد کنیم،اظهار کرد: امنیت غذایی از زمانی که بشر خلق شده یکی از دغدغه‌های جدی بوده و بدون صرف غذا حیات امکان ندارد بنابراین در دانش امروزی بشر به عنوان نیاز پایه‌ایی بیان شده است.

وی افزود: شیلات یکی از زیربخش‌های امنیت غذایی و اقتصادی است، در تعریف امنیت غذایی، کارآفرینی، اشتغال و یکی از حوزه‌های اقتصادی امروز بشر است. این حوزه قبلاً زیاد مورد توجه نبود ولی در حال حاضر در کلیه استان‌ها مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک بخش اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افزود: کشور ما نیز می‌تواند در بخش شیلات حرفی برای گفتن داشته باشد که علاوه بر تأمین نیاز روزمره مردم مازاد تولید را صادر کنیم.

وی افزود: ۲۵۰۰ کیلومتر طول رودخانه‌های استان است و آب و هوایی مناسب برای این کار داریم، اقلیم متفاوتی داریم که باعث شده بتوانیم استان مؤثری در حوزه شیلات باشیم.

ابراهیمی تصریح کرد: شاهد آهنگ و حرکت جدیدی در حوزه جهاد کشاورزی ‌و شیلات هستیم، برنامه چهار ساله‌ای که برای لرستان ترسیم کردیم افقی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین کردیم که معلوم است سالانه چقدر باید رشد داشته و رشد اقتصادی چند درصد است. افقی که برای شیلات ترسیم شده دو برابر شدن افزایش ظرفیت بوده که طی یک سال زیرساخت ۱۰ هزار تن آماده شده است.

 وی افزود: دو سال است که ماهیان خاویاری را لرستان امتحان کردیم که پاسخ داده است و کمیت و کیفیت خوبی دارد. استان آماده ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری به متقاضیان است.

ابراهیمی با بیان اینکه استان روان‌آب‌های خیلی خوبی دارد و این امر می‌تواند در حوزه پرورش ماهیان مؤثر باشد، ظرفیت تولید ماهی و آبزیان در لرستان را سالانه ۳۱ هزار تُن اعلام کرد و گفت: برنامه ما این است که این میزان در سال ۱۴۰۲، حداقل به ۳۵ هزار تُن در سال برسانیم.

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه پرورش و تولید ماهیان خاویاری در لرستان افزود: از نظر کارشناسان استان می‌تواند به قطب تولید و پرورش ماهیان خاویاری در کشور تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به پیگیری صورت گرفته برای سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی قرارگاه خاتم در این حوزه در استان، گفت: با این امر، زیرساخت‌های مورد نیاز پرورش ماهیان خاویاری را در ۱۰ مجتمع آماده خواهیم کرد.

وی افزود: به کسانی که در زمینه تولید ماهیان خاویاری تمایل به کار و تولید دارند تسهیلات ارزان قیمت و تا حد امکان زیرساخت‌های لازم داده خواهد شد.

شیلات لرستان نیازمند مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی است

در این رابطه علی حقی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه با توجه به ارزش اقتصادی آب، فقط تولید ماهی کافی نیست، گفت: شیلات لرستان نیازمند مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول ۲۵۰۰ کیلومتر در لرستان وجود دارد که ظرفیت زیادی در این منطقه محسوب می‌شود صنعت شیلات را اقیانوسی از فرصت‌ها دانست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه اهمیت این رشته تا آنجایی است که در تجمیع رشته‌ها تنها رشته‌ای که تجمیع نمی‌شود شیلات است، اضافه کرد: سالانه ۳۰ هزار تن ماهی در لرستان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه لرستان دارای ۷۰۰ مزرعه پرورش ماهی است، افزود: با توجه به ارزش اقتصادی آب، فقط تولید ماهی کافی نیست و باید به سمت تولید فرآورده‌های پایین دستی، مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی در حوزه شیلات برویم.

حقی‌زاده بر ایجاد کارخانجات فراوری محصولات پایین دستی صنعت شیلات در لرستان تاکید و اظهار کرد: ۲۰ فرآورده آبزی در کشور داریم که علاوه بر جنبه تغذیه‌ای و جنبه دارویی آن مهم است؛ در لرستان نیز باید یک سری مراکز رشد و  پژوهشکده‌های مرتبط با رشته شیلات ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ماهیان به صورت خام‌ به فروش می‌رسد و ضرورت دارد صنایع مرتبط با این امر ایجاد شود، تاکید کرد: در این راستا به دنبال ایجاد رشته مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه لرستان هستیم تا با اخذ مجوز این رشته به اهدافی که مدنظر است برسیم.

لرستان می‌تواند بیش از ۱۵۰ هزار تن آبزی تولید کند

همچنین کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان ظرفیت خیلی خوبی دارد و باید این ظرفیت را معرفی کرد تا شرایط برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی مهیا شود.

وی با بیان اینکه لرستان می‌تواند بیش از ۱۵۰ هزار تن آبزی تولید کند، گفت: رودخانه‌ها، پایین دست سدها نظیر سیمره و مناطقی در شول‌آباد الیگودرز ظرفیت‌های خوبی برای پرورش آبزیان است و شول‌آباد ظرفیت ایجاد ۵۰ مجتمع آبزی‌پروری را دارد.

بیرانوند با بیان اینکه لرستان فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۰ تن به روسیه، ۱۰۰ تن آذربایجان و ۷۰۰ تن ماهی گرمابی به کشور عراق صادرات داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: ۲۴۰۰ کیلومتر رودخانه‌ها داریم که صیادهای محلی از نقاط مختلف استان از این منابع آبی صید می‌کنند و پرورش ماهی در قفس نیز انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به حوزه تکثیر، گفت: در این حوزه ۳۶ مزرعه مجاز در استان وجود دارد که ظرفیت آنها بیش از ۲۵۰ میلیون است که امیدواریم تولید آنها در ۱۴۰۳ به ۱۵۰ میلیون در سال برسد.

وی ادامه داد: در این راستا هم نیاز استان مرتفع می‌شود و نیازهای استان‌های همجوار نیز تامین خواهد شد.

مدیرکل شیلات لرستان اظهار کرد: در راستای اصلاح نژاد خوب پیش رفته‌ایم و در این حوزه به تولید ۶۰ میلیون بچه‌ماهی رسیده‌ایم.

او اظهار کرد: مقدمات ایجاد پنج مجتمع تولید گوشت خاویاری را در استان بنا نهادیم و چنانچه این مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسند حداقل پنج هزار تن گوشت به ظرفیت تولید گوشت خاویاری در استان اضافه می‌شود.

وی از تولید ۵۰۰ کیلوگرم تولید خاویار و ۱۵۰ تن گوشت ماهی خاویار در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی این است در سال آینده ظرفیت تولید دو برابر شود.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه در حوزه تولید ماهیان زینتی در استان هم کارهای انجام شده و هم‌اکنون بین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید می‌شود، بیان کرد: همچنین روی تولید زالو و خرچنگ و گونه‌های مختلف مانند میگوی آب شیرین نیز کار کردیم.

بیرانوند با بیان اینکه مشاورینی را به استان‌های جنوبی فرستادیم تا در مورد تولید ماهیان خاویاری مطالعاتی داشته باشند، بر آبزی مصرفی در استان تاکید کرد.

شیلات می‌تواند به اقتصاد لرستان کمک کند

اهمیت بالای صنعت آبزی‌پروری در لرستان و کمکی که به استان می‌تواند داشته باشد تا حدی قابل توجه بوده که سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: در اولویت قرار دادن برنامه‌های شیلات می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند.

وی با بیان اینکه وجود ۲۴۰۰ کیلومتر روان آب می‌توان در اقتصاد و اشتغال استان لرستان نقش‌آفرینی کند، ادامه داد: ایران و لرستان استحقاق چند برابر کردن این آمار را طی چند سال آینده دارد.

کاظمی افزود: همراهی، همدلی و توجه مرکز به بخش شیلات لرستان همچنین در اولویت قرار دادن برنامه‌های این حوزه می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند.

این نماینده مجلس گفت: استان لرستان با اینکه جزو مناطق ساحلی نیست اما وضعیت نسبتا خوبی در این حوزه دارد.

لرستان الگوی مکانیزاسیون و بیوتکنولوژی پرورش آبزیان به ویژه خاویار

 سیدحسین حسینی رئیس سازمان شیلات کشور نیز در خصوص جایگاه لرستان در بخش شیلات گفت: این استان الگوی مکانیزاسیون و بیوتکنولوژی پرورش آبزیان به ویژه خاویار برای سایر استان‌هاست.

وی اضافه کرد: طرح نانو حباب لرستان یک انقلاب در افزایش بهره‌وری شیلات است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید آبزیان را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: لرستان به عنوان تنها استان داخلی برای اجرای شهر خاویار با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مولدسازی کشور قرار گرفت.

حسینی بیان کرد: با توجه به همتی که مسئولان داشتند در لرستان بیش از پنج مجتمع بزرگ شیلاتی با نگاه خاویار به تعداد مجتمع‌های که الان انجام شده با یک کار انقلابی در دستور کار قرار داده شده است.

وی بیان کرد: از محل مولدسازی وزارت جهاد کشاورزی لرستان یکی از استان‌هایی بوده که از محل طرح ربیع قرارگاه خاتم، پروژه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای آن تعریف شده است.

حسینی تصریح کرد: در حوزه ایجاد زنجیره‌های ارزش نیز لرستان به عنوان پایلوت انتخاب شد که نشان دهنده استعدادهای استان و پیشرو و پیشران بودن آن است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در این مجتمع قبل از کلنگ‌زنی کار شروع شده و ما آمدیم بگوییم مردم این کار برای شماست و این اتفاق در جایی افتاده که در همین استان برای اولین بار در منطقه سردسیر خاویار استحصال می‌شود.

وی بیان کرد: از نگاه اشتغال، معیشت و ارز آوری و سهم آبزیان در استان قابل اهمیت است و امیدواریم شاهد شهر شیلاتی در منطقه باشیم که دور از ذهن نیست.

حسینی افزود: فراخوان و کارهای ایجاد شهر شیلاتی انجام شده و امیدواریم خیلی زود شاهد رونق شیلات در این منطقه باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: لرستان به جمع ۲۲ استان کل کشور در حوزه پرورش ماهیان خاویاری پیوسته و با پنج مجتمع بزرگ به ظرفیت کشور اضافه و خودش به قطب پرورش ماهیان خاویاری تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه شیلاتی، لرستان ظرفیت چند برابری تولید آبزیان و عرضه آنها با قیمت مناسب به بازار را دارد و می‌توان با استفاده از این پتانسیل قابل توجه آمار بیکاری را در استان کاهش داد و اقتصاد خانوارهای لرستانی را متحول کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • بهره برداری از ۱۵ طرح تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • مراکز تفریحی و گردشگری لرستان برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان شد
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات