Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-29@13:37:37 GMT

ساخت چشم مصنوعی بسیار بهتر از چشم واقعی

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۶۱۲۰۸

ساخت چشم مصنوعی بسیار بهتر از چشم واقعی

دانشمندان دانشگاه ویسکانسین با کمک فناوری نانو، موفق به ساخت یک چشم مصنوعی با قابلیت دیدی بسیار بهتر از چشم واقعی شدند.

به گزارش شریان نیوز،چشم مصنوعی جدید از چشم انسان تقلید می‌کند و ممکن است بهتر از آن باشد؛ این دستگاه با تکنولوژی بالا دارای یک میدان دید و زمان واکنش شبیه به چشم واقعی است.

 

دانشمندان هنوز نمی‌توانند کسی را با اعضای بدن بیونیک بازسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها این فناوری را ندارند، اما یک چشم مصنوعی جدید، ما را یک قدم به واقعیت نزدیک می‌کند. این دستگاه که از ساختار چشم انسان تقلید می‌کند، به همان اندازه به نور حساس بوده و زمان واکنش سریع‌تری نسبت به کره چشم واقعی دارد.

به گفته محققان ممکن است این چشم مصنوعی قابلیت‌های دید تلسکوپی یا دید در شب استیو آستین در نمایش تلویزیونی شش میلیون دلاری‌اش را نداشته باشد، اما این چشمی الکترونیکی پتانسیل بینایی تیزتر از چشم انسان را دارد.

ژیونگ فن، مهندس و دانشمند مواد، از دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ می‌گوید در آینده ما می‌توانیم از این روش برای پروتز‌های بینایی بهتر و رباتیک انسان‌نما استفاده کنیم.

چشم انسان میدان دید وسیع و قدرت تفکیک بالای خود را مدیون شبکیه گنبدی شکل (ناحیه‌ای در پشت کره چشم پوشیده از سلول‌های تشخیص دهنده نور) است. فن و همکارانش برای تقلید از این معماری در کره چشم مصنوعی خود، از غشای اکسید آلومینیوم منحنی، مملو از سنسور‌های نانو ایجاد شده از ماد‌ه‌ای حساس به نور به نام پروسکیت بهره بردند. سیم‌های متصل به شبکیه مصنوعی، همانگونه که رشته‌های عصبی از کره چشم واقعی به مغز سیگنال می‌دهند، بازخوانی آن حسگر‌ها را به مدار‌های خارجی می‌فرستند.

کره چشم مصنوعی تغییرات نور را سریعتر از چشم انسان در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی ثانیه، به جای ۴۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه می‌تواند ثبت کند. اگرچه میدان دید ۱۰۰ درجه آن به اندازه ۱۵۰ درجه چشم انسان گسترده نیست، اما بهتر از ۷۰ درجه قابل مشاهده در سنسور‌های تصویربرداری تخت معمولی است.

از نظر تئوری، این چشم مصنوعی می‌تواند وضوح بسیار بالاتری از چشم انسان را درک کند، زیرا شبکیه مصنوعی حاوی حدود ۴۶۰ میلیون حسگر نور در هر سانتی متر مربع است. یک شبکیه چشم واقعی در هر سانتی متر مربع حدود ۱۰ میلیون سلول تشخیص دهنده نور دارد، اما این نیاز به خواندن جداگانه از هر سنسور دارد. در تنظیمات فعلی، هر سیم متصل به شبکیه مصنوعی حدود یک میلی متر ضخامت دارد، آنقدر بزرگ است که حسگر‌های بسیاری را به طور همزمان لمس می‌کند. فقط ۱۰۰ سیم از این دست در پشت شبکیه قرار دارد و تصاویری با ۱۰۰ پیکسل ایجاد می‌کند.

برای نشان دادن اینکه سیم‌های نازک‌تری می‌توانند برای حلال بالاتر به کره چشم مصنوعی متصل شوند، تیم فن با استفاده از یک میدان مغناطیسی آرایه کوچکی از سوزن‌های فلزی به قطر ۲۰ تا ۱۰۰ میکرومتر را یکی یکی به نانوحسگر‌های شبکیه مصنوعی متصل کرد. فن می‌گوید این مثل یک عمل جراحی است.

یک مهندس برق از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در این باره گفت روش فعلی محققان برای ایجاد پیکسل‌های فوق‌العاده کوچک منفرد غیر عملی است، اما می‌تواند برای چند صد نانوسیم خوب عمل کند؛ او می‌گوید مهندسان برای ساختن آرایه وسیعی از سیم‌های ریز در پشت کره چشم مصنوعی به یک روش بسیار کارآمدتر نیاز دارند تا دید فوق بشری به آن بدهند.

منبع: شریان

کلیدواژه: شبکیه مصنوعی چشم انسان چشم واقعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند

ایسنا/اصفهان بسکتبالیست‌های سبزپوش اصفهان دیدار نخست مرحله نیمه نهایی را با شکست پشت سر گذاشتند.

تیم بسکتبال ذوب‌آهن در چارچوب دیدار اول مرحله نیمه نهایی لیگ‌برتر، امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ماه) در ورزشگاه ملت اصفهان میزبان طبیعت بود که با حساب ۸۴ بر ۷۴ نتیجه را واگذار کرد.

مهران حاتمی این دیدار را با ترکیب مسعود سلیمانی، محمدرضا اکبری، آرن داوودی، اصغر کاردوست، رسول مظفری، حسین مکاریان، مهدی مرادی‌نسب، روزبه ارغوان، علی کاشانی، سیامک ترابی‌خواه، دوایت باکس و جونز جمیل شروع کرد.

از امتیازات ابتدایی طبیعت حاشیه‌ امنی ۲ امتیازی ایجاد کرد، با اینکه ذوبی‌ها دو بار امتیاز را برابر کردند، اما باز مهمان تهرانی دست برتر میدان میشد. سبزپوشان اصفهان در کوارتر دوم بهتر ظاهر شدند و با استفاده بهتر از موقعیت‌ها و دفاع بهتر زیر تور آرام آرام از حریف فاصله گرفته و اختلافات را دو رقمی کردند.

برتری گاندوها همچنان ادامه داشت و ذوبی‌ها با حساب ۳۸ بر ۳۳ نیمه نخست را به پایان رساندند.

کوارتر سوم برای طبیعت متفاوت آغاز شد و توانست اختلاف امتیاز را جبران کرده و ۵۸ بر ۵۳ کار را پیش بیندازد.

در این نیمه پربرخوردتر و سرعتی‌تر دنبال شد و درصد خطاهای انفرادی دو تیم کمتر شد، با این حال نماینده پایتخت همچنان فاصله را با ذوب‌آهن حفظ کرد و به دو رقم رساند.

لحظاتی از دقایق پایانی دیدار نخست دو تیم در نیمه‌نهایی با درگیری لفظی دو بازیکن وقفه افتاد که در نهایت آرمان زنگنه، بازیکن پیشین ذوب و اکنون طبیعت راهی رختکن شد.

به این ترتیب نخستین گام ذوب‌آهن در مرحله نیمه‌نهایی با شکست خانگی به اتمام رسید. نماینده اصفهان دومین دیدار را دوشنبه در اصفهان میزبان طبیعت خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • خودشان بهتر می‌دانند، اهل تهدید پوچ نیستم!
  • واقعی ترین حس یک بازی کامپیوتری قطعا همینه! (فیلم)
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • قارچ خور در دنیای واقعی! (فیلم)
  • لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارند؟
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی