Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری آنلاین گفت: در زمنیه تامین واکسن بانک مرکزی اعلام کرده است که در زمینه ارز مشکلی وجود ندارد و وزارت امور خارجه نیز در حال رایزنی تدارکات لازم است، هنوز فازهای نهایی در بیشتر شرکت‌های تولید کننده واکسن انجام نشده است و هنوز این شرکت‌ها نتوانستند استانداردهای بین‌المللی را دریافت کنند و سفره آماده‌ای پهن نیست که کسی بتواند آن را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انواع خوراکی داروی سلسپت در کشور تولید می‌شود و برخی پزشکان نیز داروهای خارجی را تجویز می‌کنند و دلیل کمبود برخی از این داروها موضوع کمبود ارز است که در صورت تامین ارز به وفور در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

شانه‌ساز اظهار داشت: برای یک بار دیگر رفتار زشت مدعیات حقوق بشر را برای تامین واکسن آنفلوانزا را تجربه کردیم، هزینه ۱۴ میلیون دوز به سختی تامین شد و به خارج از کشور ارسال شد اما متاسفانه ۲ میلیون عدد دریافت کردیم و همه گروه‌های حساس واکسن دریافت کردند اما به دلیل کارشکنی‌ها نتوانستیم مابقی آن را دریافت کنیم، قرار شد یونیسفت ۸۰۰ هزار واکسن تامین کند و تا آبان در اختیار ما قرار گیرد اما حالا که زمان طلایی آن گذشته از کره جنوبی حمل شده و در حال ارسال به کشور است.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر تمامی داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در داخل تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه مشکلی در تأمین داروهای بیماران کووید ۱۹ در کشور وجود ندارد. هر دارویی که در زمینه بهبود کرونا وارد بازار دارویی جهان می‌شود، در کمتر از دو ماه تولید آن در کشور صورت می‌گیرد و حتی زمینه صادرات آنها نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روند نزولی واردات دارو به کشور، گفت: توانمندی صنعت دارویی کشور باعث شد تا روند واردات دارو به لحاظ ریالی از ۳۰ درصد در سال ۹۷، به ۲۲ درصد در سال ۹۸ برسد و امروز این عدد به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است. در حوزه غذا نیز توانسته ایم فرایند صدور پروانه تولید را به کمتر از ۲۴ ساعت برسانیم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، از ۱۵۰۰ پروانه تولید محصولات غذایی که تا ۶ ماه قبل در نوبت مجوز بودند، این تعداد به صفر رسیده است. در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی نیز به رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، توانسته ایم نیازهای خودمان را تأمین کنیم.

وی با عنوان این مطلب که در روزهای اول که درگیر کرونا شده بودیم ظرفیت تولید ماسک در کشور روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد بود که امروز این میزان به روزانه ۳۵ میلیون عدد ماسک رسیده است، افزود: سیاست ما در آن روزها ابتدا کمیت و بعد قیمت ماسک بود، اما بعد از گذر از بحران کمبود ماسک، ارتقا کیفیت محصولات تولیدی را مورد توجه قرار دادیم.

شانه ساز گفت: در زمینه انسولین نیز با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، امروز توانسته ایم دو میلیون عدد انسولین وارد بازار دارویی کشور کنیم.

ادامه دارد/

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق بشر بانک مرکزی سازمان غذا و دارو واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۲۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: ابهامی درباره جداول ۱۴ و ۲۱ در خصوص نرخ ارز وجود دارد که ما همین بحث را در حوزه دارو داریم، باید مشخص شود که مبنای نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا چهار هزار و ۲۰۰ تومانی چیست چون در این صورت مبلغ ریالی متفاوت می‌شود به خصوص در مورد موضوع دارو که بحث مهمی است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره اظهار کرد: دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند که در قالب جدول هدفمندی آمده است. عددی که امسال پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: مبنای ما برای تامین ارز دارو نرخ مصوب کالاهای اساسی است که تصویب شده دارو و کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند که این نرخ توسط کارگروهی که در قانون آمده، تعیین می‌شود لذا سازوکار در بخش اول بودجه به تصویب رسیده و ما به آن عمل می‌کنیم.

قالیباف مجددا تصریح کرد: با این توضیح آقای منظور، یعنی به جای ۷۴ همت در جدول هدفمندی باید ۱۸۰ همت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شود مگر آنکه بخواهیم سطح خرید و پشتیبانی از دارو را کاهش دهیم که این به معنای گران‌شدن دارو است.

مجددا منظور توضیح داد: همانطور که سال گذشته عمل شد کار در دو قسمت پیش می‌رود یکی باید بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به داروخانه و شرکت‌های پخش دارو و تولید کنندگان بدهد و قسمت دوم مابه‌التفاوت نرخ ارز است لذا ما سازوکار سال گذشته را عینا برای دارو امسال اجرا می‌کنیم. از نظر منابع پیش‌بینی شده حدود ۷۵ همت امسال آمده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته که کفایت می‌کند و می‌توانیم بازار دارو را با همین رقم مدیریت کنیم.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: این صحبت‌ها بدان معناست که بانک مرکزی مبنا را ۲۸ هزار و ۵۰۰ می‌گذارد و بخشی از اقدام در راستای سیاست‌های حمایتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان است و دولت مابه‌التفاوت ریال با بانک مرکزی را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: این موضوع را همین جا می‌گویم اگر دولت ۱۸۰ همت برا دارو پیش‌بینی نکند وضعیت مثل پارسال می‌شود که ارز تامین نشده یا یارانه تسعیر جبران ریالی نمی‌شود نتیجه هم مشکل در بازار دارو است.

وی تاکید کرد: دارو، کالاهای مصرفی پزشکی و شیرخشک نیز مهم است که باید با سیاست‌های جبرانی ارز آن را تامین کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مجددا توضیح داد: مدیریت یارانه دارو مثل بازار آرد و گندم از اولویت‌های اصلی دولت است که ما آن را تامین می‌کنیم سال گذشته عملکرد در مدیریت دارو مثبت، موثر و قابل دفاع بود و امسال هم منابعی را پیش‌بینی کردیم. سازوکار تخصیص هم همان چیزی است که مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه تصویب کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • برخورد خشن با دانشجویان بیانگر رویکرد دوگانه مدعیان حقوق بشر است
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت