Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ با شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از مشاغل تحت تأثیر آن قرار گرفتند. برخی با محدودیت مواجه شده‌اند و برخی دیگر هم عملاً به حالت تعطیل در آمدند. کسب و کارهایی که با تعطیلی آنها قشر عظیمی از افراد بیکار و از نظر معیشتی دچار مشکل شدند.

این مشکلات در میان برخی از گروه‌های شغلی نمود بسیار بیشتری داشته است که یکی از این گروه‌ها، مشاغل هنری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندان در عرصه‌های مختلف طی چند ماه اخیر با رکود و تعطیلی بسیاری از برنامه‌ها مواجه شدند. سالن‌های تئاتر و موسیقی خالی از حضور هنرمندان و علاقمندان شد، برنامه‌های هنری در اکثر موارد اجرا نشده و بسیاری از هنرمندان در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند.

کمک‌های ناچیز مسئولان به هنرمندان در ایام کرونا

علی آزادنیا، پیشکسوت تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت هنرمندان تئاتر مشهد گفت: هنرمندان شرایط سختی دارند. بیشتر آنها خانه نشین، بیکار و افسرده شده‌اند و تعداد افراد مشغول به کار خیلی کم است.

این پیشکسوت تئاتر مشهد ادامه داد: من هم از اسفند سال گذشته خانه نشین شدم و به امید بهتر شدن شرایط هستم، البته پیشنهاد کار برای فضای مجازی شده اما هزینه تولید و پرداخت دستمزد آن بالاست و تضمینی برای پخش و بازخورد مناسب آن وجود ندارد.

وی با گلایه از عدم توجه مسئولین گفت: از سال گذشته تا الان فقط ۱۰۰ هزار تومان به هنرمندان کمک شده و به افرادی که تحت پوشش بیمه هنرمندان و عضو صندوق هنرمندان هست یک میلیون تومان هنرکار تعلق گرفته است.

همچنین مهدی سالاری، استاد و مدرس موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنرمندان عرصه موسیقی هم مثل سایر هنرمندان دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، گفت: اکثر کلاس‌ها تعطیل شده و اساتید نتوانسته‌اند به صورت مدون و مداوم کلاس برگزار کنند و به ویژه کسانی که اموراتشان از تدریس موسیقی می‌گذرد، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیمه هنرمندان، باری از دوش اهالی هنر برنمی‌دارد

این استاد و مدرس موسیقی با بیان اینکه بیمه هنرمندان، باری از دوش اهالی هنر برنمی دارد، افزود: البته اساتید و موسیقی دانان مشهور و شناخته شده تا حدودی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند اما افراد دیگر بستری برای فعالیت و کسب درآمد ندارند. آموزشگاه‌های زیادی به خاطر عدم مجوز فعالیت تعطیل شده‌اند و هنرمندان زیادی کار غیر تخصصی می‌کنند تا اموراتشان بگذرد.

حمیده کبریتی، فعال عرصه تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر هم با بیان اینکه اوضاع هنرمندان اصلاً خوب نیست، گفت: کار تئاتر به نوعی است که باید افراد دور هم جمع شوند و این مسئله در شرایط فعلی مقدور نیست. کلاس‌های و تمرین‌های تئاتر در روزگار قبل از کرونا با شور و حال خاصی برگزار می‌شد و اهالی تئاتر هم زندگی خود را کم و بیش با درآمد آن اداره می‌کردند، اما در حال حاضر فعالیت در این عرصه بسیار محدود شده و خیلی از افراد فعالیتی در زمینه تئاتر ندارند.

فردی را می‌شناسم که این روزهای کرونایی به دلیل نبود کار مسافرکشی می‌کند اما این فرد باز هم سعی می‌کند از این کار استفاده هنری کرده و با پیدا کردن سوژه و کمک گرفتن از ذوق هنری خود، در حرفه تئاتر برای آینده کمک بگیرد

این فعال عرصه تئاتر ادامه داد: البته برخی هنرمندان در فضای مجازی با ایده پردازی‌های مناسب مشغول فعالیت هستند و دست از کار نکشیده‌اند. فضای مجازی بستر مناسبی برای فعالیت‌های هنری در شرایط کرونایی فراهم کرده تا حداقل، افراد به طور کامل از شغل، حرفه و علاقه خود دور نباشند.

وی اظهار کرد: برخی از هنرمندان هم که کارهای غیر مرتبط انجام می‌دهند، با خلاقیت و تلفیق کار و هنر و همچنین ساختن کار مناسبتی، خود را در فضای هنر نگه داشتند. مثلاً فردی را می‌شناسم که این روزها مسافرکشی می‌کند اما سعی می‌کند از همین کار به نوعی با پیدا کردن سوژه و کمک گرفتن از ذوق هنری خود، در حرفه تئاتر برای آینده کمک بگیرد.

علی احسان پور، مدرس انجمن خوشنویسان مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کمک آن‌چنانی از سمت مسئولین نشده و فقط در حد ۲ یا ۳ ماه کمک مالی ناچیزی صورت گرفته است.

این خوشنویس با بیان اینکه عده‌ای از هنرمندان بیمه نیستند، اظهار کرد: بیمه شرایط خاصی مثل داشتن مدرک هنری دارد که برخی افراد مدرک خاصی ندارند و بیمه تأمین اجتماعی هم پوشش‌های کاملی ندارد.

مدرس انجمن خوشنویسان مشهد گفت: کلاس‌های انجمن و آموزشگاه‌های خوشنویسی تعطیل شده‌اند و در این روزهای کرونایی بسیاری از هنرمندان در امرار معاش خود دچار مشکل هستند.

حال در این شرایط سخت، مسئولین وظیفه حمایتی خود را بیش از پیش باید انجام دهند تا هنرمندان مشکلات کمتری را در این وضعیت پیچیده متحمل شوند، چیزی که به گفته آنها تاکنون محقق نشده است.

آسیب بیشتر فعالیت‌های هنری از کرونا

محمدرضا محمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همه حوزه‌های کاری با شیوع کرونا صدمه دیده‌اند که البته مشاغل هنری تأثیر بیشتری گرفته‌اند. آموزشگاه‌های هنری، سینماها، نگارخانه‌ها و سایر اماکن هنری تعطیل شده‌اند و هنرمندان که روزی‌شان از فعالیت‌های هنری تأمین می‌شد به مشکل برخوردند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره کمک‌های مسئولین به هنرمندان افزود: وام کرونا به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. همچنین کمک‌هایی تحت عنوان کارا و تحفه ارائه شده که در قالب وام به اشخاص حقوقی از جمله آموزشگاه‌های سینمایی، تجسمی، موسیقی و… با کارمزدهای پایین به پرداخت شده است.

قبول داریم کمک‌های انجام شده، کفاف زندگی هنرمندان را نمی‌دهد اما اعتبارات دولتی محدود است و تنها راه هم کمک‌های مستقیم دستگاه‌های دولتی است که متأسفانه توانایی پوشش کامل هزینه‌های زندگی هنرمندان را ندارند

وی در پاسخ به گلایه هنرمندان مبنی بر اینکه که این کمک‌ها کافی نیست، گفت: قبول داریم که این کمک‌ها کفاف زندگی هنرمندان را نمی‌دهد اما اعتبارات دولتی محدود است و تنها راه هم کمک‌های مستقیم دستگاه‌های دولتی است که متأسفانه توانایی پوشش کامل هزینه‌های زندگی هنرمندان را ندارند، اما تمام تلاش مان این است تا جایی که امکان دارد فشار اقتصادی و معیشتی روی هنرمندان را کاهش دهیم.

محمدی با بیان اینکه مؤسسه هنرهای معاصر در عرصه تکریم هنرمندان فعالیت دارد، افزود: کسانی که عضو این مؤسسه هستند کارت هنر و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک دریافت کرده‌اند. همچنین یکی از مشکلات هنرمندان، چک‌های برگشتی است که در وصول آنها دچار مشکل شده‌اند که با پیگیری‌های وزیر این مشکل در حال برطرف شدن است.

وی با اشاره به کمک‌های شورای شهر مشهد به اهالی هنر، گفت: سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای حمایت از حوزه سینما از طرف شورای شهر پرداخت شده است. خرید ۳۰ درصد بلیط هر اجرای تئاتر، کمک به برخی آموزشگاه‌ها، کمک دو میلیونی به نگارخانه‌هایی که نمایش داشته باشند نیز برخی دیگر از کمک‌های مدیریت شهری مشهد است. البته در حوزه سینماها متأسفانه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

محمدی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد با تلاش زیاد قصد کاهش مشکلات هنرمندان را دارد، افزود: حدود سه هزار و ۶۵۰ نفر در مشهد عضو صندوق حمایت از هنرمندان هستند که این افراد می‌توانند در قالب دو نوع بیمه عمومی و اختیاری از خدمات آن استفاده کنند.

با وجود برخی کمک‌ها از سوی نهادهای مسئول، هنرمندان در شرایط کرونایی در وضعیت سخت معیشتی به سر می‌برند و به امید روزهای آینده و بهبود شرایط روزها را سپری می‌کنند. باید دید وضعیت هنر و هنرمندان در آینده چه خواهد شد..

کد خبر 5103601

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد هنرمندان تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی محمد رضا محمدی خوشنویسی تئاتر ایران موسیقی ایرانی قاسم سلیمانی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ویروس کرونا آیت الله مصباح یزدی شیراز آمار کرونا آلودگی هوا کرمانشاه بوشهر عکس استانها جبهه مقاومت گرگان شهرستان کرج خطبه های نماز جمعه گفتگو با خبرنگار مهر زندگی هنرمندان آموزشگاه ها فضای مجازی تعطیل شده دچار مشکل شده اند کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم

احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری «هفته هنر انقلاب اسلامی» که طی روزهای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفت، توضیح داد: «هفته هنر انقلاب»رویدادی است که به واسطه تلاش همکارانم در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شده و دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که فارغ از آنچه در یک هفته انجام می شود، می توان کارهای زیادی انجام داد. فعالیت هایی که خوشبختانه به واسطه طراحی هایی که در این زمینه صورت گرفته هر سال روند رو به پیشرفتی را طی کرده و پتانسیل بالای این مسیر را نشان می دهد.

وی افزود: به اعتقاد من یکی از مهم ترین امتیازاتی که در برگزاری «هفته هنر انقلاب» وجود دارد، مشخص شدن ابعاد مختلف و ارزشمند هنری است که به واسطه خلاقیت و توانایی هنرمندان پیشگام و جوان این عرصه توانسته دربرگیرنده آثار ارزشمندی باشد و نشان دهنده ظرفیت بالای هنر انقلاب اسلامی و جایگاه مهم آن در عرصه فرهنگ و هنر است. همین کلید واژه عنوان دلگرم کننده ای برای هنرمندان انقلاب است که می تواند موجب هم نشینی فرهنگی هنرمندان پیشکسوت این عرصه با جوان ترها شود. هنرمندانی که هرسال از آنها تجلیل می شود و این رویداد می تواند امیدواری های زیادی را به آنها منتقل کند.

سرپرست جدید مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: امروز شاهد حمله همه جانبه امپراتوری رسانه ای در جریان فعالیت های فرهنگی و هنری کشور هستیم که با برنامه ریزی تضعیف هنر انقلاب را نشانه رفته اند اما وقتی رویدادی به نام «هفته هنر انقلاب» در حوزه هنری و تعدادی دیگر از مجموعه های برگزار می شود، نشان دهنده قدرت و برنامه ریزی استراتژیکی است که مایه دلگرمی هنرمندان می شود. نقطه عطفی که نباید جایگاه آن را در پیشرفت هنر انقلاب فراموش کرد.

رمضی گفت: هرچه قدر کارکرد این رویداد بیشتر و مبتنی بر کارشناسی باشد قطعا موجب انگیزه های بیشتری میان هنرمندان انقلاب می شود. البته که بی تردید چنین نگاهی نباید در برگزاری «هفته هنر انقلاب» خلاصه شود. چرا که ما می توانیم با برگزاری رویدادهای پژوهشی و محافل صمیمی که به صورت ماهانه یا فصلی برگزار می شود، کلیدواژه «هنر انقلاب» را فقط معطوف به «هفته هنر انقلاب» نکنیم و تلاش کنیم تا به واسطه این دیدن ها و نشست ها و بودن ها خودمان را دایم به روز رسانی کنیم. شرایطی که خوشبختانه در حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده و همچنان نیز در حال گسترش است.

وی در پایان تاکید: طرح مباحث تئوریک در حوزه هنر انقلاب فارغ از کارهای اجرایی که در این زمینه انجام شده و می شود، امری ضروری و مهم است که می توان آنها را در خارج از «هفته هنر انقلاب» نیز انجام داد. این فعالیت ها در شرایطی که هنر انقلاب در تیررس بدخواهان و حملات رسانه ای متعددی قرار دارد دربرگیرنده اتفاقات خوبی است که غیر از تبیین هرچه بهتر و دقیق تر واژه هنر انقلاب، موجب ایجاد گفت‌وگو میان هنرمندان جوان و پیشکسوت این عرصه می شود. موضوعی که می تواند در به روز رسانی و تعریف اینکه «هنر انقلاب چیست؟» ما را به سرفصل ها و مباحث تحلیلی هدایت کند که قطعا اتفاق خوبی است.

کد خبر 6087197 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم
  • نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود