Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسین فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در پیامی درگذشت رضا کوهستانی، بخشی و هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان و پیشکسوت موسیقی مقامی استان را تسلیت گفت.

در متن پیام فرخنده آمده است: موسیقی مقامی خراسان شمالی یکی از پیران چنگی خود را در عرصه دوتارنوازی از دست داد، استاد کوهستانی عمری را وقف اجرای مقام‌های اصیل و صیانت از آن کرد و در انتقال آن اهتمام ورزید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که آوا و نوای دلنشینش انتشار روشنی و لطافت بود. فقدان این هنرمند گرانقدر را به جامعه هنری به ویژه هنرمندان شهرستان فاروج و خاندان محترم‌شان تسلیت می‌گویم و صبر و اجر ایشان را از درگاه خداوند متعال، آرزو می‌کنم.

رضا کوهستانی متولد سال ۱۳۱۵ در روستای کوران ترکیه از توابع قوچان سابق و شهرستان فاروج امروزی، از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود. دل و جان این هنرمند مردمی از جوانی با نواها و نغمه‌های موسیقی محلی خو گرفت و به تدریج با فعالیت در این رشته به یکی از استادان بنام موسیقی شمال خراسان تبدیل شد که شاگردان بسیاری این هنر را در مکتب وی آموختند.

کد خبر 577551 برچسب‌ها مجله زندگينامه چهره‌هاي موسيقي نواحي و مقامي استان خراسان شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان شمالی موسیقی مقامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۳۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی خراسان خاموش شد

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

هوشنگ جاوید نویسنده و پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «فریاد نسل قدیم خراسان شمالی هم رفت. همین الان باخبر شدم که استاد عیسی قلی پور پیشکسوت بخشی‌های ترک خراسان شمالی هم درگذشت و دوتارش را و دوستانش را و جامعه هنر ایران را تنها گذاشت. تسلیت به که باید گفت؟!»

عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، ۱۱ آبان سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد، او در کنار پدرش (سلیمان) که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز بوده است، پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان
  • عیسی قلی پور درگذشت
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • هنرمند و بخشی شمال خراسان درگذشت
  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت