Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار شرایط صدور احکام «ترخیص درصدی» ۵ قلم کالای اساسی مشخص و برای اعمال مقررات متروکه تاریخ ورود کالا به کشور در دستور کار گمرک قرار گرفت.

 براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص 5 قلم کالای اساسی (روغن خام، دانه های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت) ضمن اخذ تعهد از صاحب کالا مبنی بر پذیرش مابه التفاوت نرخ ارز در صورت تعلق به کالا و تعهد عرضه کالا با نرخ مصوب) یا عرضه در سامانه بازارگاه و شبکه های توزیع تعیین شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین در مصوبه دیگر ستاد تنظیم بازار با توجه به بروز مشکلاتی در صدور قبض انبار کالاهای وارده به بنادر و گمرکات کشور و با عنایت به ترانزیت برخی از کالاهای اساسی و نهاده ها از بنادر به گمرکات کشور مقرر شدملاک تصمیم گیری جهت اجرای تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تاریخ ورود کالا به کشور باشد و گمرک ایران ضمن احصا دقیق این موارد، تاریخ مزبور را ملاک اقدام در این خصوص قرار دهد. 

متن مصوبات ستاد تنظیم بازار بدین شرح است: 

تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و نهاده های تولید

با توجه به تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در بنادر و گمرکات کشور و بمنظور تسریع در ترخیص این کالاها مقررگردید.

در اجرای بند 4 دستور سایر تصمیمات یکصد و دوازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی طی نامه شماره  60.203043 مورخ 1399.8.21 در هنگام ترخیص درصدی کالاهای اساسی گروه یکم کالاهای مشمول ارز ترجیحی (روغن خام، دانه های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت)، ضمن اخذ تعهد از صاحب کالا مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز در صورت تعلق به کالا و تعهد عرضه کالا با نرخ مصوب یا عرضه در سامانه ها بازرگاه و شبکه های توزیع تعیین شده کالاهای اشاره شده قابل ترخیص بصورت درصدی تا سقف 90 درصد بدون الزام به ارائه کد رهگیری بانک می باشد. 

- ترخیص درصدی  الف - کلیۀ کالاهای اساسی گروه 21؛ ب)  اجزاء، قطعات، تجهیزات و نهاده های تولید مطابق اعلام نظر معاونت امور صنایع صنعت، معدن و تجارت از  جمله نامه شماره 60.226089 مورخ 99.9.22 ج - اقلام مرتبط با حوزه وزارت جهاد کشاورزی،  مطابق اعلام نظر معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از جمله نامه شماره 99.500.5854 مورخ 99.9.30 با رعایت تصمیمات یکصد و دوازدهمین جلسه کرگروه تنظیم بازار و اخذ مجوزهای قانونی لازم بلامانع می باشد. 

با توجه به بروز مشکلاتی در صدور قبوض انبار وارده به بنادر و گمرکات کشور و یا با عنایت به ترانزیت برخی از کالاهای اساسی و نهادهای تولید از بنادر به گمرکات داخلی کشور، مقرر گردید ملاک تصمیم گیری جهت اجرای مفاد بند (الف) تصمیمات یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تاریخ ورود کالا به کشور بوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن احصا دقیق این مورد، تاریخ مزبور را ملاک اقدام در این خصوص قرار دهد. 

- در اجرای مفاد بند (الف) تصمیمات جلسه 178 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ 99.8.11 چنانچه 70 درصد از اقلام مشمول گروه های کالایی 21 لغایت 25 باشد، گمرک ایران می تواند نسبت به پذیرش موضوع برای کل اقلام اظهارنامه اقدام نماید. 

- موضوع دستورالعمل شماره 96044.75.2 مورخ 99.07.15 ذیحساب و مدیر کل امور مالی و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرستان مطرح و با توجه به اینکه ابلاغ این نامه به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها موجب توقف روند ترخیص کالا علی الخصوص کالاهای اساسی و تولیدی در گمرکات کشور گردیده است، مقرر گردید مرجع مربوطه با قید فوریت نسبت به لغو دستورالعمل مربوطه اقدام و در خصوص تمدید اعتبار ثبت سفارش های صادره بخشنامه 99.1145027 مورخ 99.9.24 گمرک جمهوری اسلامی ایران که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مستند به مصوبات سفر معاون اول ریاست جمهوری به استان هرمزگان تنظیم و ابلاغ شده است ملاک اقدام دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی قرار گیرد. 

برچسب ها: تنظیم بازار ، ترخیص درصدی کالا ، گمرک لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LU5

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تنظیم بازار ترخیص درصدی کالا گمرک ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی گمرکات کشور ترخیص درصدی مورخ 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • تاکید بر رفع محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • محدودیت سختگیرانه در ترخیص کالاهای ملوانی خسارت به بار می آورد
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری