Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ماهها و سالهای پس از همه گیریهای قبلی، بیشتر کشورهایی که تحت تأثیر آن قرار گرفتند، شاهد افزایش ناآرامیهای اجتماعی بوده اند. بر اساس این روند تاریخی، همه گیری کوید-19 میتواند تهدیدی برای ساختار اجتماعی در بسیاری از کشورها باشد، اما این روندها نتیجه را از قبل تعیین نمیکنند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- مسعود قالیباف؛ در مقاله جدید، کارکنان صندوق بین­ المللی پول[1] موضوع تأثیر همه گیری­های بزرگ گذشته در 133 کشور در طول سال­های 2001-2018 بررسی شده است: سارس در [2]2003، N1H1 در [3]2009، مرس در  2012[4]، ابولا در [5]2014 و زیکا در 2016[6].

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان­طور که در نمودار هفته ما نشان داده شده است، نا آرامی­های اجتماعی به دنبال هر یک از این شیوع­ها به­ طور مداوم افزایش می­ یابد. نمره اختلال مدنی بین ­المللی راهنمای ریسک کشورها[7] که معیار فراوانی و بین­ المللی نا آرامی­های اجتماعی است، به­ طور متوسط، یک سال پس از همه ­گیری به­ طور قابل توجهی افزایش یافته است.

از نظر روش­شناسی، ما دو رویکرد اقتصاد سنجی مکمل[8] را اعمال می­ کنیم. در ابتدا، ما از داده­ های ماهانه برای تخمین نحوه واکنش سطح نا آرامی­های اجتماعی به بیماری­های همه­ گیر استفاده می­ کنیم. ما از نا آرامی­های اجتماعی و داده ­های همه­ گیری ماهانه استفاده می ­کنیم و ارتباط مستقیمی بین رویدادهای همه­ گیری برونزا- یعنی آن­هایی که از عوامل خارجی ناشی می­ شوند- و اختلال مدنی[9] (که به صورت نمره بیان می­ شوند) برقرار می­ کنیم.

دوم، با استفاده از داده­ های سالانه، کانال­هایی را کشف می­ کنیم که از طریق آن همه­ گیری­های بزرگ گذشته در میان مدت منجر به نا آرامی­های اجتماعی می­ شوند. به­ طور خاص، ما به عنوان دو کانال اصلی بر نابرابری و رشد اقتصادی تمرکز می­ کنیم.

در واقع، همه­ گیری­ها می­ توانند چرخه معیوبی از نا امیدی اقتصادی، نابرابری و نا آرامی اجتماعی ایجاد کنند. با استفاده از تجزیه و تحلیل اقتصادی، ما نشان می­ دهیم که همه­ گیری­های بزرگ گذشته، با کاهش رشد و افزایش نابرابری، در میان مدت منجر به افزایش قابل توجه نا آرامی­های اجتماعی می­ شوند. نا آرامی­های اجتماعی بالاتر، به نوبه خود، با رشد کمتری همراه است، که باعث بدتر شدن نابرابری و تشکیل یک چرخه معیوب می­ شود.

کدام کشورها آسیب ­پذیرتر هستند؟ تجزیه و تحلیل اضافی در چشم ­انداز منطقه­ ای برای آسیا و اقیانوسیه نشان می­ دهد که هنگامی که ابتدا نابرابری در درآمد زیاد است، این اثر قوی ­تر است. افزایش ضریب خالص (پس از کسر مالیات و انتقال) جینی[10] پ- معیاری که معمولاً برای نابرابری استفاده می­ شود- وقتی سطح اولیه خالص جینی بالاتر از 0.4 باشد، با نا آرامی­های اجتماعی بیشتری همراه است. بیش از 45 درصد کشورهای جهان و حدود یک سوم اقتصادهای آسیایی ضریب خالص جینی بالاتر از این آستانه دارند.

ما همچنین دریافتیم که تأثیر نابرابری در نا آرامی­های اجتماعی به میزان انتقال توزیع مجدد بستگی دارد. افزایش نابرابری با نا آرامی­های بیشتری همراه است که انتقال توزیع مجدد کم است، پیشنهاد می­ کند اقدامات ایمنی اجتماعی[11] به کاهش تنش­های اجتماعی[12] کمک می­کند.

سیاست­گذاران باید توجه ویژه ­ای به جلوگیری از اثرات شکاف[13] بر معیشت[14] آسیب­ پذیرترین افراد در جوامع خود داشته باشند. این روندهای تاریخی است و نه سرنوشت کشورها.

 

Source: https://blogs.imf.org/2020/12/11/when-inequality-is-high-pandemics-can-fuel-social-unrest/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

 

[1]  IMF staff working paper

[2] SARS in 2003

[3] H1N1 in 2009

[4] MERS in 2012

[5] Ebola in 2014

[6] Zika in 2016

[7] The International Country Risk Guide’s civil disorder score

[8] complementary econometric

[9] civil disorder

[10] An increase in the net (post-tax and transfer) Gini

[11] social safety measures

[12]  social tensions

[13] preventing scarring effects

[14] the livelihoods

برچسب ها: همه گیری کرونا ، نابرابری اجتماعی ، صندوق بین المللی پول لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LUv

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: همه گیری کرونا نابرابری اجتماعی صندوق بین المللی پول نا آرامی های اجتماعی همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، اکبر پورات در نشست با معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که با حضور مدیر عامل و کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه برگزار شد اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و خدمات رسانی پتروشیمی بوشهر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، ارزشمند بوده و امروز هم تعداد ۸۸۸ بسته معیشتی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تدارک دیده اند که امیدواریم این اقدامات تداوم یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تصریح کرد: ارتباط و تعامل خوبی توسط مجموعه استان بوشهر با حوزه‌های مرتبط وزارت نفت برقرار است که قطعا این سیاست گذاری‌های وزارت نفت می‌تواند در عمق بخشی به این تعاملات اثرگذار باشد.

پورات عنوان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفته ولی مطالبه استان بیش از این مقدار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش فرهنگی نیاز استان بیش از آن چیزی است که تاکنون محقق شده و در کنار آن تسریع در پرداخت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پورات خاطرنشان کرد: تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان بوشهر نیازمند توجه اساسی و بازنگری جدی است و باید با تلاش و پیگیری ویژه در جهت ایجاد زیرساخت‌های نوین در حوزه بهداشت و درمان و ساخت مراکز درمانی وزارت نفت در استان بوشهر نقش به سزایی ایفاء کند.

وی تاکید کرد: در حوزه اشتغال نیز با توجه به پیگیری‌های مستمر کمیته جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی و تاکید رئیس جمهور بر تحقق این موضوع و تلاش‌های استاندار بوشهر، این مصوبه تاکنون محقق نشده است که وزارت نفت باید در این رابطه به تعهدات خود عمل کند.

پورات در پایان با بیان اینکه اقدامات و عملکرد پتروشیمی بوشهر قابل تقدیر است، اذعان کرد: در حال حاضر در این پتروشیمی ۷ هزار نفر مشغول به کار هستند و جایگاه پتروشیمی بوشهر در اشتغال، توسعه منطقه، ارزش آفرینی اقتصاد و اقتصاد ملی بسیار ارزشمند است که امیدواریم در ادامه در بحث مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال نیرو‌های بومی این روند توسعه و تداوم داشته باشد.

دیگر خبرها

  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • تداوم حملات رژیم صهیونیستی در سراسر غزه و افزایش شهدا
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!