Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسروی گفت: در نظر داریم خطوط «بی. آر. تی» (تندرو) را از سال آینده در اراک راه اندازی کنیم تا در حداقل زمان بیشترین فاصله و مکان را اتوبوس‌ها طی کنند تا در کاهش ترافیک و آلودگی هوا گام مؤثری برداشته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا خسروی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در گفتگو با دیارآفتاب؛ با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی اراک فرسوده است، گفت: امروز باید به فکر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشیم، البته نیاز به خرید اتوبوس‌های جدید با استانداردهای بالا یورو ۴ و یورو ۵ دارای ضوابط کاهش آلودگی هوا وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها تحقق این مهم یا مقدور نیست و یا با شرایط بسیار سخت و قیمت‌های بالایی باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسروی اظهار کرد: وقتی با اتوبوس‌های فرسوده بدون استاندارد رو به رو هستیم نتیجه آن آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان خواهد بود البته نه تنها در اراک بلکه در بسیاری از کلانشهرها با این موضوع رو به رو هستیم که در این راستا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور تدابیری را اتخاذ کرده که بتوان از طریق خرید اوراق مشارکت تعدادی اتوبوس وارد چرخه ناوگان کرد تا شهرها به اندازه کافی اتوبوس نو و دارای استاندارد در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش استقبال مردم از استفاده حمل و نقل همگانی اظهار کرد: نخستین و مهمترین موردی که باید در خدمت رسانی مورد توجه قرار بگیرد، داشتن سفر درون شهری استاندارد و پایدار است، وقتی مقرر شده فاصله اتوبوس‌ها در یک خط ۱۰ دقیقه باشد اگر این زمان‌بندی رعایت شود جلب اعتماد مردم را به همراه خواهد داشت.

خسروی با اشاره به استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیکی در پرداخت کرایه‌ها افزود: کارت‌های شهروندی، اپلیکیشن‌ها و QR از روش‌هایی است تا نیازی به استفاده از پول نقد نباشد که در شهر اراک هم علاوه بر صدور کارت‌های اعتباری، روش‌های نوینی برای پرداخت کرایه در دست اقدام است که در سال آینده اجرا خواهد شد.

وی در خصوص اقداماتی که بر اساس طرح جامع ترافیکی شهر اراک در حال پیگیری است، بیان کرد: موارد دیگری که برای اجرا در شهر اراک در نظر داریم نصب مانیتور در اتوبوس‌ها است که علاوه بر نمایش زمان تردد و توقف اتوبوس‌ها و تعداد مسافر را نشان خواهد داد البته برای تیزرهای تبلیغاتی و برنامه‌های آموزشی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک تصریح کرد: علاوه بر این باید مسیرهای اتوبوسرانی را به شکلی ساماندهی کنیم تا مردم کمترین مسافت را تا ایستگاه طی کنند و همچنین باید ایستگاه‌های مناسبی احداث شود تا شرایط ایمنی برای افراد در مقابل نور و گرمای آفتاب در تابستان و سرما و بارندگی در زمستان ایجاد شود.

وی افزود: در نظر داریم خطوط بی. آر. تی (تندرو) را در سال آینده راه اندازی کنیم تا در حداقل زمان بیشترین فاصله و مکان را اتوبوس‌ها طی کنند تا در کاهش ترافیک و آلودگی هوا گام مؤثری برداشته شود.

خسروی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ اتوبوس در سطح شهر فعال است البته این تعداد جوابگوی نیاز شهر اراک نیست و باید افزایش یابد، خاطرنشان می‌کند: با تلاش‌های صورت گرفته ۵۰ دستگاه، اتوبوس اسکانیای جدید وارد چرخه ناوگان شده که مجهز به رمپ برای معلولان است، همچنین تمام ایستگاه‌ها مجهز به صندلی و سایبان شده همچنین در هر ایستگاه یک رمپ برای معلولان در نظر گرفته شده است.

خسروی اظهار داشت: اکنون بخش خصوصی و بهره‌برداران، کل خدمات اتوبوسرانی شهر اراک را انجام می‌دهند در حالی که بر اساس بخشنامه‌ها و ضوابط در سال‌های گذشته، مقرر بود دولت در نقش حمایتی کمک هزینه‌هایی به بهره برداران پرداخت کند که به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی محقق نشد و در حال حاضر اتوبوس‌هایی که ۱۰ سال عمر مفید آن‌ها گذشته باید از چرخه خارج شوند، اما مطابق بخشنامه‌های جدید این اتوبوس‌ها باید با هزینه دولت و شهرداری بازسازی شود و مجدد به چرخه بازگردد که اعتبارات خاص خود را نیاز دارد و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران افزود: در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی، ناوگان اتوبوسرانی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمد که حتی کرایه‌های دریافتی از هزینه سوخت اتوبوس‌ها هم کمتر بود به طوری که بعد از اردیبهشت ماه به دلیل رعایت موارد بهداشتی استفاده از اتوبوس‌ها تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: ناوگان اتوبوسرانی آلودگی هوا اتوبوس ها شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۷۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد گفت: ۱۷۰۰ اتوبوس باید به ۲۷۰۰ اتوبوس برسد که بتواند کمبود ناوگان آنها را جبران کند.

محسن شریعتی با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مجموعه شهرداری مشهد در حال حاضر ۱۷۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در ۱۶۷ خط فعالیت می‌کنند و در ۳۷۰۰ جایگاه مسافر و ۱۷ پایانه اتوبوسی به مسافران ارائه خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به مدل اتوبوس‌ها که ۱۲ متری و ۱۵ متری در سه‌محور و دو کابین هستند، افزود: انبوه اتوبوس‌های تندرو خطوط اصلی را خدمات می‌دهند، اما در بعضی خطوط که محدودیت‌هایی از جمله حاشیه شهر و تردد ماشین‌های سنگین وجود دارد که وسایل حمل‌ونقل دیگری مسافران را به پایانه‌ها و خطوط اصلی اتوبوس‌های تندرو منتقل می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد: به ازای هر اتوبوس به صورت استاندارد باید دو و نیم برابر راننده وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷۰۰ اتوبوس باید به ۲۷۰۰ اتوبوس برسد که کمبود ناوگان اتوبوس‌رانی برطرف شود.

شریعتی با اشاره به محدودیت‌های به وجود آمده در خصوص استفاده از رانندگان پایه یک، کمبود نیرو در کلان‌شهرها و هزینه خرید اتوبوس تصریح کرد: عمدتاً تمام پتانسیل منابع انسانی به کار گرفته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه یک عامل مثمرثمر در انتقال تجربیات و به دست آوردن اطلاعات جدید است.

کد خبر 750109

دیگر خبرها

  • مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است
  • بلیت‌ پاره بده، جایزه بگیر
  • سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی تبریز به تماشاگران تراکتور – استقلال
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی تهران
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • ۴۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده است
  • تمهیدات اتوبوسرانی برای مسابقه فوتبال بین پرسپولیس و سپاهان
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد