Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله «نمر باقر النمر» به عنوان یکی از نماد‌های شیعه در برابر استکبار آل سعود بود که جنایتکاران سعودی، آزادگی او را تاب نیاوردند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، رژیم آل سعود در کنار سیاست سرکوب‌گری و استبدادی‌اش، بر اساس راهبرد «تفرقه بیانداز و حکومت کن» بر سرزمین دو مسجد مقدس حکومت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکومت این رژیم بر پایه ایدئولوژی افراطی وهابی که خصومت با همه فرقه‌های اسلامی را می‌خواهد، بنا شده است. این امر موجب اختلاف در میان مولفه‌های مردمی و فرقه‌ای شده که مقامات سعودی و آل سعود اولین و تنها ذی‌نفعان این فتنه‌انگیزی هستند؛ چرا که این امر می‌تواند مانع اتحاد ملت در برابر استبداد آل سعود شود.

آل سعود که تاکنون تمامی کسانی را که حامی تظاهرات مسالمت‌آمیز که در سال ۲۰۱۱ در قطیف و الاحساء بودند را شکنجه و اعدام کرد. کاملا بدیهی است که بسیاری از فعالان، دانشمندان و علماء در منطقه شرقی عربستان وجود دارند که به دلیل ابراز عقیده خاص در یک توئیت یا فیلمبرداری از تظاهرات و یا برافراشتن بنر‌هایی در اعتراض به آل سعود به اعدام محکوم شده‌اند؛ چرا که بر اساس اعتقاد رژیم سعودی آزادی بیان در دایره خیانت به میهن طبقه بندی می‌شود. مقامات ریاض برای حفاظت از تاج و تخت عربستان بسیار تلاش کرده‌اند که ابتدا از طریق اختراع فتوای وهابیت، انقلاب‌های مسالمت‌آمیز را سرکوب و ثانیا از طریق دستگیری و اعدام تمامی حرکت را کنترل کنند. مقاومت عملی‌ترین راه مبارزه با استبداد است.
شهید شیخ نمر باقر النمر کیست؟
۵ سال پیش، برابر با دوم ژانویه ۲۰۱۶ میلادی، «شیخ نمر باقرالنمر»، روحانی شیعه تبعه عربستان سعودی به جرم محاربه و اقدام علیه امنیت ملی اعدام شد و مقامات سعودی از تحویل پیکر او نیز به خانواده‌اش خودداری کردند. شهادت شیخ نمر واکنش‌های منفی بسیاری را بین مقامات سیاسی و چهره‌های برجسته شیعی و سنی به دنبال داشت، خصوصاً که تنها جرم او اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای اقلیت شیعه عربستان بود.

این روحانی برجسته شیعی عربستانی، در سال ۱۳۷۹ هجری قمری مصادف با ۱۹۶۸ میلادی، در شهر «العوامیه» در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌ای اهل علم و دین به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال ۱۴۰۰ هجری قمری مصادف با ۱۹۸۹ میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم (عج) حضور پیدا کند. شیخ نمر پس از ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم (عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب (ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.

نمر باقر النمر تلاش‌هایی جدی برای بازسازی قبور ائمه مظلوم در بقیع انجام داد. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، هرساله خواستار برگزاری بزرگداشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع می‌شد، اما هر بار رژیم عربستان سعودی با آن مخالفت می‌کرد. اما با وجود ممنوعیت از سوی دولت عربستان، این مراسم از سال ۲۰۰۷ م (۱۴۲۸ ق) برگزار شد. به‌علاوه، راهپیمایی‌هایی در اروپا و آمریکا با هدف محکوم کردن تخریب قبور ائمه و حمایت از بازسازی آن برگزار شد.
فعالیت‌های سیاسی شیخ نمر
رژیم عربستان سعودی در حالی شیخ نمر باقر النمر را در سال ۲۰۱۲ بازداشت کرد که پیش از این نیز دو بار و طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ میلادی، شیخ را بازداشت کرده بود. نخستین بازداشت شیخ نمر به می ۲۰۰۶ میلادی بازمی‌گردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیرو‌های امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.

نمر باقر النمر در فوریه ۲۰۰۹، به مقامات سعودی هشدار داد که «اگر شأن و حیثیت ما به ما بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا می‌خوانم. کرامت ما مهمتر از تمامیت کشور است.» او در این سخنرانی خواهان برگزاری انتخابات آزاد شد.

شیخ نمر همواره در سخنرانی‌های خود رژیم سعودی را به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌یافته، به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم می‌کرد.

شیخ نمر النمر در یکی از خطبه‌هایش به‌خاطر مواضع و دیدگاه‌های تندش در قبال رژیم سعودی گفته بود: «می‌دانم فردا برای بازداشت من به‌سراغم خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست: بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم، ما از هیچ‌چیز نمی‌ترسیم».

او به ارث بردن تاج و تخت میان حاکمان کشور‌های عربی را غیرشرعی خوانده و مشروعیت دست به دست شدن پادشاهی در عربستان را زیر سؤال برده و آل سعود و آل خلیفه را پیرو انگلیس و آمریکا دانسته بود.

شهید شیخ نمر علنا استبداد، دیکتاتوری و فساد نظام سیاسی آل سعود را محکوم و همگان را به اصلاح و تحکیم پایه‌های آزادی و انتقال قدرت و نیز موافقت با تأسیس احزاب دعوت می‌کرد.

شیخ نمر پیوسته در سخنرانی‌های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی، به رسمیت شناختن آزادی‌های عمومی، به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه‌ای در عربستان بوده است.

این روحانی برجسته شیعه از توهین به کرامت شهروندان عربستانی به‌ویژه شهروندان شیعی ابراز ناراحتی می‌کرد. او تأکید می‌کرد که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.

وی دیگر حاکمان حوزه خلیج فارس را نیز مورد انتقاد قرار داده و از حرکت‌های انقلابی در کشور‌های عربی به‌ویژه بحرین حمایت کرده بود. او اصلاح واقعی در جهان عرب و جهان اسلام را تنها با سقوط حکام کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس میسر می‌دانست. نمر، آل خلیفه بحرین و دیگر حکام کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را بازیچه دست آمریکا توصیف کرده و گفت: «همه کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس بدون استثنا زیر چتر ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند و ناو پنجم دریایی ارتش آمریکا برای به چپاول بردن چاه‌های نفت بحرین و دیگر کشور‌های عربی در منطقه حضور دارد».
دشمنی ریشه‌دار آل سعود با شیعیان
شیعیان، اغلب در مناطق شمالی عربستان مثل القطیف و الاحساء سکونت دارند و آل سعود همیشه آن‌ها را خطری جدی برای بقای حکومت خود می‌داند. اغلب جنبش‌ها و فعالیت‌های اعتراضی در طول تاریخ عربستان علیه خاندان سعودی توسط این قبایل شکل گرفته است. آل‌سعود با نگرش فرقه‌ای به سیاست، به شیعیان عربستان به‌عنوان «شهروندان درجه‌دو» می‌نگرد. همانطور که شیخ شهید نمر تاکید می‌کرد که رژیم سعودی شیعیان را شهروندان درجه دو به شمار می‌آورد و آن‌ها را از هر گونه حق و حقوق شهروندی محروم کرده است.

در گزارشی که از سوی گروه بحران‌های بین‌المللی در سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی با عنوان «مسأله شیعه در عربستان» منتشر شده، به غیبت نمایندگی شیعیان در پست‌های عمومی به عنوان یکی از مظاهر تبعیض اشاره شده است. نه‌تن‌ها هیچ فرد شیعی به عنوان وزیر یا عضو نظام پادشاهی انتخاب نمی‌شود؛ بلکه استخدام شیعیان در شغل‌هایی مثل نیرو‌های مسلح، نیرو‌های گارد، دستگاه امنیتی، شرکت هواپیمایی و پست‌های مدیریتی در شرکت‌های نفتی ممنوع است.

مقامات رژیم سعودی به جنگ وحشیانه خود علیه پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در استان قطیف ادامه می‌دهند و می‌خواهند هر مسئله و امری که با شهید النمر مرتبط است را ریشه کن کنند، امّا آن‌ها هر کاری انجام بدهند، شهید آیت الله نمر الهام بخش تمامی آزادگان باقی خواهد ماند. در همین راستا نیرو‌های رژیم سعودی در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۰ مسجد امام حسین (ع) محل خطبه خوانی شهید شیخ نمر باقر النمر را تخریب کردند.

همچنین اقدام رژیم آل سعود در بازداشت گسترده روحانیون دینی این منطقه در هفته‌های گذشته در راستای حذف بذر اندیشه شهید آیت الله نمر و شاگردان و حامیان ایشان وی صورت گرفت.

در ادامه سیاست شیعه زدایی خاندان سعودی، نظامیان این رژیم دهم ماه می، منطقه العوامیه را مورد حمله قرار داده و همان ابتدا با ساکنین منطقه به شدت درگیر شدند.

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» اوضاع در العوامیه هر روز رو به وخامت بیشتر می‌گذارد. ایندیپندنت با بیان اینکه بسیاری از ساکنین العوامیه، به خاطر ترس از هدف قرار گرفته شدن توسط تک تیرانداز‌ها و خمپاره‌های نظامیان سعودی، از خانه‌های خود خارج نمی‌شوند، تاکید کرد: خیابان‌های شهر العوامیه بیش از هر چیز آدمی را به یاد شهر‌های ویران شده سوریه می‌اندازد.

شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر، اقدامات آل سعود را علیه اهالی قطیف یک اقدام جنایت کارانه توصیف کرد که حقوق بشر را نادیده گرفته و ارزش و سنت‌های انسانی را زیر پا گذاشته است و آشکارا با دین اسلام که خاندان آل سعود مدعی تطبیق آن هستند به مبارزه پرداخته است.

شبکه ثوار النمر (شبکه انقلابیون شیخ نمر باقر النمر) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰، ۴۷ تن از شیعیان منطقه القطیف و الاحساء توسط مقامات سعودی محاکمه شده‌اند. در طول دو ماه اخیر ده‌ها نفر از جوانان قطیف در یورش نیرو‌های امنیتی که با حمایت گسترده خودرو‌های زرهی انجام می‌شود، بازداشت شده‌اند. عناصر رژیم سعودی پس از بازداشت شیخ «حسین النمر» فرزند شهید «نمر باقر النمر» (که به دست جنایتکاران سعودی اعدام شد) چند تن از زنان شیعه در این مناطق نیز بازداشت کردند.

شیخ حسین النمر چهارمین روحانی شیعه در منطقه شرق عربستان است که اخیرا توسط نیرو‌های سعودی بازداشت شده است. نیرو‌های سعودی پیش از این، سید هاشم الشخص، سید «خضر العوامی» و شیخ «عباس السعید» را بازداشت کرده و پیشتر از این نیز «محمد بوجباره» مداح اهل بیت علیهم السلام را نیز بازداشت کرده بودند.

این روز‌ها رژیم آل سعود در تلاش است با سناریو پردازی‌های دروغین موج جدیدی از اتهام زنی علیه علما و بازداشت شدگان از منطقه شیعه‌نشین قطیف و الاحساء را آغاز کند.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی اگرچه تلاش کرده، نگرشی اصلاح گرایانه از قضایا و مسائل مملکتی نشان دهد، اما نسبت به شیعیان رویکرد گذشته خاندان سعودی را در پیش گرفته است. جنایت، کشتار و تخریب در العوامیه و القطیف مصداق این نگرش است. آل سعود تصور می‌کند که با ریختن خون شیخ نمر و سایر آزادی خواهان کشور‌های اسلامی، زمینه گسترش فرهنگ ناب اهل بیت را می‌گیرد، در حالی که نمی‌داند شاگردان و حامیان شیخ نمر راه وی را ادامه می‌دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شیخ نمر آل سعود شیعیان عربستان اهل بیت شیخ نمر باقر النمر حوزه خلیج فارس کشور های عربی مقامات سعودی بازداشت شد رژیم سعودی آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • شهادت یک فلسطینی در الخلیل در ادامه یورش‌ صهیونیست‌ها به کرانه باختری
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت