Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مستند بازدارنده روایتی جذاب از مسیر خودکفایی موشکی ایران، از دوشنبه ۱۵ دی تا چهارشنبه ۱۷ دی از شبکه یک سیما پخش می شود.

این مستند با استفاده از تصاویر منتشر نشده آرشیوی و گفتگوهایی با کارشناسان مطلع سیاسی_نظامی، روایتی تاریخی از ساخت پایگاه موشکی و قدرت موشک های ایرانی را به تصویر می کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستند بازدارند همچنین نشان می دهد طی دو دهه گذشته، موشک ها چگونه مانع دست‌درازی دشمنان به ایران شده اند و چرا علیرغم انواع تحریم ها و تهدیدها، مردم ایران به ابهت و اقتدار موشکی خود افتخار می کنند.

بخش هایی از این مستند نیز در سالگرد سیلی موشکی سپاه به آمریکا، به ماجرای در هم کوبیدن پایگاه آمریکایی عین‌ الاسد می پردازد.

مستند بازدارنده در ۳ قسمت ۴۵ دقیقه ای، با همکاری شبکه یک و نیروی هوافضای سپاه تولید شده است و در روزهای ۱۵ تا ۱۷ دی، ساعت ۱۸ عصر پخش و ساعت ۸ صبح روز بعد، بازپخش می شود .

حل مشکلات خانواده ها در «اتاق شیشه ای»

سری جدید اتاق شیشه ای به تهیه کنندگی وکارگردانی احمد ظریف رفتار، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مجموعه اتاق شیشه ای ٢با رویکرد روانشناسی و روانکاوی به آسیب ها و چالش‌های اجتماعی و خانواده و به طرح موضوع و سوال در ذهن بیینده می پردازد تا او را به فکر و تعمق کردن در زندگی مشترک زناشویی و خانواده هدایت کند.

هدف این برنامه، کمک به استحکام زندگی مشترک و دادن راهکارهایی برای رسیدن به آرامش و حس خوب در خانواده است.

در سری جدید اتاق شیشه ای، بیشتر به مسائل کودکان و نوجوانان پرداخته شده است.

موضوعات این برنامه هر یک بطور مستقل و اپیزود می باشد.اهمیت احساسات و عواطف در زندگی مشترک، دوران بلوغ نوجوانان، ترس کودکان، نگهداری از والدین، زنان و مردان شیفت کار، اهمیت تفریح و سرگرمی در خانواده، اعتیاد، ازدواج سنتی و مدرن ،انتظارات زنان در زندگی مشترک، حسادت، ناپدری، نامادری، دوران نامزدی، سالهای اول ازدواج، وابستگی زن ها... از جمله موضوعاتی است که با حضور روانشاناسان و در قالب نمایش به آنها پرداخته می شود.

این برنامه در ۵۰ قسمت ٢٨ دقیقه ای در گروه ادب وهنر شبکه چهار سیما تهیه شده است.و پخش آن از شنبه ۱۳ دی ماه آغاز شده و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ پخش می شود.

حضور مهمان های تاثیر گذار در شبکه یک

سیدعلی ضیا از امشب میزبان افرادی است که در زندگی اطرافیان خود تاثیر گذار بوده اند.

بینندگان فرمول یک این هفته با داستان جالب کسانی که در لباس معلم ، وکیل، مدیر و طراح به مردم خدمت می کنند، آشنا می شوند.

بهاره اربابی، خانم ۳۵ساله ای که بر سرطان پیشرفته اش غلبه کرده و اکنون با طراحی لباس های، حال و هوای دیگری به این کسب وکار بخشیده ، مهمان امشب فرمول یک است .

آرش دایی چی، معلم شهری که از تدریس در مناطق روستایی واهمه داشت، اما مجبور به تدریس در منطقه عشایری شد، و خانم دکتریوسف نواز که در دوران کرونا به کودکان روستایی که اینترنت ندارد ، درس می دهد مهمان های سه شنبه شب فرمول یک، هستند.

بینندگان فرمول یک همچنین با ۲ زن موفق که علیرغم نقص عضو، بصورت بسیار فعال در جامعه حضور دارند آشنا می شوند، خانم وکیل روشندلی که در بسیاری از اپلیکیشن های حقوقی به مردم خدمت می کند یکی از این ۲زن موفق است، برای شنیدن شرح زندگی این افراد موفق از زبان خودشان، چهارشنبه شب ساعت ۱۵ : ۲۳ دقیقه بیننده برنامه فرمول یک با اجرای سیدعلی ضیا باشید .

این برنامه کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی سیدعلی ضیا دوشنبه تا چهارشنبه از این شبکه پخش می شود.

طرحی به نام شهید سلیمانی، برای مردم

جانشین رییس سازمان بسیج، از طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با کرونا می گوید.

سردار سپهر، جانشین رییس سازمان بسیج ، در برنامه این هفته سپاه، درباره طرح شهید سلیمانی که با مشارکت وزارت بهداشت در ۳فاز مراقبت، حمایت و نظارت در حال اجراست، توضیح می دهد.

پخش بخشهایی از جلسه مشترک فرمانده بسیج، فرمانده سپاه و وزیر بهداشت در زمینه اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی از دیگر بخش های برنامه این هفته سپاه است که ساعت ۵۵ : ۱۶ دقیقه از شبکه یک پخش می شود.

در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، افراد بیمار و مواجهه یافته با آنان شناسایی، ردیابی و رهگیری می شوند و بسته به شرایط افراد در نقاهتگاه های از پیش تعیین شده ایزوله و یا قرنطینه خواهند شد.

برنامه سپاه کاری از گروه تلویزیونی سپاه است که با تهیه کنندگی بشیر ادهمی هر ۲هفته حدود ساعت ۳۰ : ۱۶ دقیقه پخش می شود.

«سینما ملت» به سراغ موج نو فرانسه رفت

قسمت سوم مستند تلویزیونی سینما ملت به تهیه کنندگی محمد هادی نعمت اللهی با عنوان «گریز از مرکز» امشب از شبکه افق پخش خواهد شد.

سومین قسمت از مستند سریالی سینما ملت با عنوان «گریز از مرکز» به سال‌ پرآشوب ۱۹۶۸ در پاریس گریزی می‌زند و از دریچهٔ تاریخ به معرفی و بررسی جریان «موج نو» سینمای فرانسه خواهد پرداخت.

این برنامه از سرگذشت پرفراز و نشیب موج‌نویی‌های فرانسه از شور جوانی فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار در کنار استادی چون آندره بازن و راه‌اندازی مجلهٔ بانفوذ کایه‌دوسینما آغاز می‌شود و تا پایین کشیدن پرده سینما و تعطیلی جشنواره کن در می ۱۹۶۸ ادامه می‌یابد.

سینما ملت در این قسمت می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا فیلمسازان جوان سینمای فرانسه با این شوروش جسورانه و به ظاهر تحسین‌برانگیز توانستند به اصلاحات مد نظرشان در سینما و جامعه دست یابند؟

این برنامه با روایت اشکان صادقی  در ۵۲قسمت ۴۰دقیقه‌ای به بررسی تقاطع هنر-صنعت-رسانه مهم سینما با مولفه‌های قدرت ملت‌ها می‌پردازد. در هر قسمت از این مجموعه، از منظر یک حادثه یا موقعیت تاریخی، به نقش بی‌بدیل سینما در آن بستر زمانی اشاره می‌شود و تأثیروتأثر و کنش‌و واکنش این رسانه مقتدر و متنفذ در میدان عمل را به تصویر خواهد کشید.

برنامه سینما ملت، به تهیه‌کنندگی محمد هادی نعمت اللهی و سردبیری علی اکبر جناب زاده در گروه مستند شبکه افق تولید شده است.

این برنامه روزهای دوشنبه ساعت ۲۰ از این شبکه پخش و روزهای سه‌شنبه ساعت ۷ و ۱۲ باز پخش خواهد شد.

راز و رمز شناخت همسر در «محرمانه همسرانه»

برنامه جدید محرمانه همسرانه به تهیه کنندگی عطا پناهی و کارگردانی سید احسان عمادی از امشب ۱۵ دی ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. برنامه‌ ۱۰ قسمتی محرمانه همسرانه یک برنامه‌ ترکیبی با هفت خوان متنوع است که مهارت‌های شناختی و ارتباطی زوج‌ها با همدیگر را بررسی می‌کند.

محرمانه همسرانه بیش از آن ‌که یک مسابقه یا برنامه‌ای ترکیبی باشد، یک برنامه‌ گفتگو محور است که در طراحی بخش‌های مختلف آن سعی شده گفتگو با سوژه‌ها در فرم‌هایی جدید و در موقعیت‌هایی متفاوت و غافلگیر کننده برای شرکت‌کنندگان اجرا شود.

هدف اصلی برنامه این است که با قرار دادن زن و شوهر در معرض چالش‌ها و آزمون‌هایی تازه به آن‌ها نشان دهد که تاکنون چقدر در ابعاد شخصیتی هم کندوکاو کرده‌ و تا چه حد شناخت روحیات یکدیگر را جدی گرفته‌اند، تا از این طریق چنین حسی را به مخاطبان برنامه نیز منتقل کند. به عبارت دیگر هدف اصلی این است که هر کدام از زوجین بفهمند آیا ویژگی‌ها و چارچوب‌های شخصیتی طرف مقابل‌شان را به درستی می‌شناسند یا خیر

اتاق‌های همکاری، شناخت، عشق، ارتباط، دیگران، آینده و غیره از آیتم‌های فصل سوم برنامه‌ محرمانه همسرانه هستند.

این برنامه به دنبال پیچیدن یک نسخه‌ واحد برای همه مخاطبان نیست و سعی سازندگان برنامه این است که نشان دهند برای هر موضوع مهم زندگی مثل انتخاب همسر یا دوران نامزدی نسخه‌های متعددی به عدد آدم‌ها وجود دارد.

در برنامه‌ محرمانه همسرانه ضمن روایت تعدادی از این نسخه‌های شخص، با استفاده از فرم‌های مختلف تلاش شده نکات کاربردی لازم به بیننده منتقل شود تا او هم بتواند نسخه‌ شخصی خودش را برای انتخاب همسر و یک زندگی سالم و پرنشاط را پیدا کند.

برنامه‌ محرمانه همسرانه کاری از خانه مستند انقلاب اسلامی با همکاری گروه اجتماعی و سردبیری محمد جباری شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ۲۲ پخش و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱ صبح خواهد بود.

قصه «خاک و آتش» در شبکه پنج سیما

فیلم سینمایی خاک و آتش به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده و تهیه کنندگی محمد قهرمانی سه شنبه ۱۶ دی از شبکه پنج سیما پخش می‌شود

فیلم سینمایی خاک و آتش به نویسندگی هوشنگ یونسی و مهدی صباغ زاده محصول ۱۳۸۹ است که هنرمندانی چون فریبرز عرب‌نیا، میترا حجار، سیداحمد نجفی، فرامرز صدیقی، جمشید جهانزاده، فرهاد قائمی مهدوی، قاسم زارع و کاظم افرندنیا در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم سینمایی سه شنبه ۱۶ دی بعد از خبر ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

قصه فیلم «خاک و آتش» به وقایع ۹۰ سال قبل برمی‌گردد که انگلیسی‌ها از مسیر هندوستان به ایران وارد می‌شوند و به بهانه احداث خطوط راه ‌آهن و تلگراف در خطه سیستان و بلوچستان به قاچاق اسلحه و ناامن کردن منطقه مشغول می‌شوند. در این جریان شخص بلوچی به نام «جی‌اند» با حمایت یک روحانی با انگلیس‌ها مبارزه می‌کند و ... .

«حکایت‌های کمال» در قاب امید

سریال حکایت‌های کمال روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت چهار و نیم از شبکه امید پخش می‌شود.این مجموعه از نهم دی ماه از آنتن این شبکه روی آنتن رفته است.

سریال حکایت‌های کمال یک سریال‌ تلویریونی به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی و تهیه کنندگی محسن شایانفر است که در۳۳ قسمت بر اساس مجموعه داستان حکایت‌های کمال نوشته محمد میرکیانی ساخته شده‌است. محمود پاک نیت، شهره لرستانی، حمید ابراهیمی، محمدرضا شیرخانلو، سولماز غنی، علی مسلمی، شهرام عبدلی از جمله بازیگران این سریال بودند.

قصه این سریال روایتی از دهه ۴۰ است و قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است.

گفتنی است پیش از این سریال «حکایت‌های کمال» از شبکه دو سیما پخش می‌شد و اکنون شاهد پخش مجدد این سریال هستیم.

راهکارهای طب سنتی برای مقابله با نفخ در برنامه امشب «انارستان»

برنامه تلویزیونی انارستان امشب با موضوع راهکارهای طب سنتی برای مقابله با نفخ، از شبکه افق سیما پخش خواهد شد.

انارستان عنوان برنامه تلویزیونی شبکه افق سیماست که با محوریت طب سنتی و پاسخ‌های متخصصان این حوزه به منظور بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی و مقابله با بیماری‌ها تولید و پخش می‌شود.

در قسمتی دیگر از این برنامه، دکتر مهشید چایچی حضور می‌یابد.

حوزه تخصصی او گوارش است و قرار است در این برنامه به راهکارهای طب سنتی برای مقابله اصولی با نفخ بپردازد.

نفخ شکم یکی از شایع‌ترین علائم گوارشی است که موجب مراجعه به پزشک می‏‌شود؛ به‌‏طوری که از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا به اختلال دستگاه گوارش به‌ویژه روده تحریک‌‏پذیر هستند، ۹۶ نفرشان نفخ دارند. البته در افراد سالم هم از هر ۱۰۰ نفر، ۶ تا ۳۱ نفر از این مشکل رنج می‌برند. جالب است بدانید شیوع نفخ در زنان بیش از مردان است.

انارستان روزهای زوج ساعت ۱۶ از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم های ۲۴ و ۹ صبح روز بعد روی آنتن می‌رود.

نبرد برای یکپارچگی در «جنگ استقلال»

مجموعه مستند جنگ استقلال در چهار قسمت و با موضوع تلاش‌ها برای عدم فروپاشی ایران در برهه‌های مختلف تاریخی، از شبکه افق پخش می‌شود.

تاریخ ایران مملو از پیروزی‌ها و شکست‌هاست، جنگ‌هایی که با قدرت‌های خارجی در گرفته و گاه با موفقیت سربازان ایرانی و گاه با عدم توفیق آنها همراه بوده است. در این بین پادشاهانی هم بر ایران حکمرانی کرده‌اند که خود یا عوامل آنها در پی فروپاشی مملکت بوده‌اند و قصد داشته‌اند ایران را به چند پاره تقسیم کنند.

در مقابل گروه‌ها و افراد بسیاری هم بوده‌اند که در مواجهه با آنها دست به تحرکات گسترده‌ای زده‌اند که البته همیشه پیروزی با آنها نبوده است.

مستند جنگ استقلال روایتی است از این ماجراها و داستان‌های تاریخی که شاید برای بسیاری از ما ناشناخته باشد.

این مستند در چهار قسمت برای پخش از شبکه افق در روز دوشنبه ۱۵ دی ماه ساعت ۱۹ در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت ۱۰:۳۰ روز بعد روی آنتن می‌رود.

مقصدی به نام اشتهارد برای عکاس دغدغه‌مند

سومین قسمت مستند دغدغه‌های یک عکاس با موضوع جاذبه‌های گردشگری در شهرستان اشتهارد، دوشنبه ۱۵ دی ماه از شبکه افق پخش خواهد شد. دغدغه‎های یک عکاس عنوان مجموعه مستندی است که پیرامون جاذبه‌های گردشگری در استان البرز ساخته شده است.

در این مجموعه نیروهای جوان و خوش ذوق به همراهی استاد سیروس حصاری مدرس عکاسی از زاویه لنز یک عکاس پتانسیل گردشگری استان البرز را به تصویر می کشند.

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان اشتهارد، موضوع سومین قسمت این مجموعه است.

دغدغه‌های یک عکاس را می توانید شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند ساعت‌های ۷:۳۰ و ۱۳ روز بعد روی آنتن می رود.

حمایت از «شاغلان پنهان» در شبکه افق

مستند شاغلان پنهان درباره مشاغل خانگی روستایی و لزوم حمایت از آنها، دوشنبه ۱۵ دی ماه روی آنتن شبکه افق می‌رود.

مشاغل خانگی از جمله اموری هستند که در شرایط کنونی می‌توانند راهگشای بسیاری از خانواده‌ها برای برون‌رفت از معضل اقتصادی باشند به خصوص اینکه این مشاغل با سرمایه‌های خرد و با کمترین افراد قابلیت اجرایی شدن دارند.

مستند شاغلان پنهان درباره همین مسئله ساخته شده و علاوه بر به تصویر کشیدن مشاغل خانگی روستایی، بر لزوم حمایت از بانوانی که در این زمینه فعال هستند تاکید می‌کند.

این مستند برای پخش از شبکه افق سیما در روز دوشنبه ۱۵ دی ماه ساعت ۱۸:۳۰ در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت ۱۰ روز بعد روی آنتن می‌رود.

شیخ المجاهدین مهمان شبکه افق می‌شود

نخستین قسمت مستند قهرمانان مقاومت با عنوان شیخ المجاهدین و درباره هادی العامری، دوشنبه ۱۵ دی ماه از شبکه افق پخش می‌شود.

مجموعه مستند قهرمانان مقاومت درباره فرماندهان شاخص جبهه مقاومت ساخته شده و در هر قسمت به زندگی و مبارزات یکی از آنها می‌پردازد.

نخستین قسمت این مجموعه، شیخ المجاهدین نام دارد و زندگی هادی العامری را به تصویر می‌کشد. وی رئیس ائتلاف فتح و جانشین رئیس حشد الشعبی عراق است که پیش از این وزیر سابق حمل و نقل عراق و فرمانده سازمان بدر عراق بود که شاخه نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق محسوب می شود.

عامری عضو پارلمان عراق در فهرست ائتلاف ملی عراق هم هست که احزاب مذهبی شیعه را نمایندگی می‌کند.

قهرمانان مقاومت را می توانید هر روز ساعت ۱۸ از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند روز بعد ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن می‌رود.

روایتی بی پرده از داعش از زبان کودکان و زنان داعشی

مستند زنانی با گوشواره های باروتی با روایتی صریح و بی پرده از داعش در جدیدترین برنامه تلویزیونی به اضافه مستند پخش می شود.

دهمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی به اضافه مستند با پخش و بررسی مستند زنانی با گوشواره های باروتی به کارگردانی رضا فرهمند روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

سوژه این فیلم مستند زنان و کودکان اعضای داعش در عراق هستند. این فیلم، روایت یک خبرنگار به نام نور الحلی است که در زمان جنگ شروع به تهیه گزارش و خبر میکند. در این بین او با زنان عراقی جنگ زده و خانواده اعضای داعش روبرو می شود. حالا جستجویی شکل می گیرد که داستان مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» است.

مستند زنانی با گوشواره های باروتی در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و توانست جوایز مهمی را در این جشنواره کسب کند. پس از آن نیز به جشنواره های خارجی رفت و موفق به دریافت جوایز بین المللی ارزشمندی شد. این فیلم مستند به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از شبکه مستند و برنامه به اضافه مستند پخش می شود.

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور مهدی شامحمدی، مستندساز و روح الله رفیعی، مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح برگزار می‌شود و در آن  «چرایی سکوت رسانه ای پیرامون بحران منطقه» بررسی خواهد شد. این قسمت از برنامه به اضافه مستند روز سه‌شنبه ۱۶ دی ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۱۷ دی ساعت ۹ و جمعه ۱۹ دی ساعت ۱۴ است.

به اضافه مستند، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

در شبکه پنج سیما رد پول را بگیر

شبکه پنج سیما سری جدید رد پول را بگیر را روی آنتن می برد. قرار است خلاصه فصل اول و دوم این سریال تماشایی در این هفته در ۴ قسمت روی آنتن برود و سری جدید آن از شنبه هفته آینده به مخاطبان عرضه خواهد شد.

این سریال هر شب ساعت ۲۳ تماشایی می شود و روز بعد ساعت ۱۹ بازپخش خواهد شد. این سریال محصول ۲۰۱۶ دانمراک به کارگردانی یانیک یانسن در ژانر پلیسی– معمایی است.

در خلاصه داستان آن آمده است: مدس یک پلیس میانسال است که مسئول کشف راز قتل یک فرد اوکراینی در شرکتی به نام «اینگرین» می‌شود. شرکت فساد مالی دارد و در طول سریال وکیل حقوقی شرکت به نام «کلودیا» مسئول رسیدگی به آن است. ماجراها به توطئه‌ای بزرگ و داستان‌هایی هیجان‌انگیز می‌رسد و...

توماس بو لارسن، ناتالی مادوئنو، لوکاس هانسن و ... در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

برچسب‌ها سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون معاونت سیمای صداوسیمای جمهوری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون اخبار کنکور زنانی با گوشواره های باروتی روز بعد روی آنتن می رود شنبه تا چهارشنبه ساعت برنامه تلویزیونی دوشنبه ۱۵ دی ماه سیما پخش می شود شبکه افق پخش حکایت های کمال اضافه مستند تهیه کنندگی روی آنتن شبکه شبکه پنج سیما قاسم سلیمانی پخش خواهد شد اتاق شیشه ای برای مقابله زندگی مشترک مستند زنان شبکه مستند تکرار آن سینما ملت ساخته شده شنبه ساعت برنامه ای خاک و آتش سری جدید فرمول یک طرح شهید طب سنتی ساعت ۲۰ شبکه یک یک عکاس دی ساعت سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیق‌تر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانه‌ای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، به‌خصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلم‌های روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یک‌میلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچه‌زرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمده‌اند، روی‌ هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروخته‌اند، یعنی پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچه‌زرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلم‌هایی که البته در نگاهی دقیق‌تر، علاوه بر کمدی‌بودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای!

این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلم‌هایی هستند که تبلیغات‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق می‌تواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنه‌آمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان می‌دهد که سیاست‌های نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه می‌تواند سیاست‌های عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.

آمار و ارقام ترسناک
داده‌هایی که درباره تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانه‌های خارجی هفته‌ای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی می‌گیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلم‌های روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکه‌های ماهواره‌ای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تمام‌وقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلم‌های رقیب باقی نگذارد.
داده‌های ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ‌بگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیت‌تر و بهتر هم می‌تواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یک‌ونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

یک حساب‌وکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامه‌ها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکه‌های ماهواره‌ای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یک‌ماهه فیلم‌ها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز می‌شود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت می‌شود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقه‌ای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یک‌بار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکننده‌ای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلم‌ها چقدر هزینه کرده است!

آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان می‌داد و به تریبونی برای بهتر دیده‌شدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگ‌های مختلف پیش‌پای محصولات سینمایی که از این میان می‌توان از سختگیری‌های فراوان تا ممیزی‌های مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.

این موارد که نارضایتی‌های بسیاری را موجب شدند، کم‌کم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزی‌هایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخش‌کننده سینما و تهیه‌کننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفه‌ای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین می‌شود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاست‌های تلویزیون است، از تیزر بی‌بهره می‌ماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
 
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تک‌تک صاحبان فیلم‌ها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضع‌گیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلم‌های تبلیغ‌شده در ماهواره آگاهی یافته‌اند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلم‌ها چنین تصمیمی می‌گیرند و تبلیغ فیلم‌شان را به ماهواره‌ها می‌دهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام برده‌اند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمی‌توانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم‌ صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلم‌های سینمایی اختصاص می‌داد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علم‌الهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولت‌های گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهواره‌ای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق می‌کند و روی ۶۰درصد باقی فیلم‌ها تاثیر چندانی ندارد»، می‌گوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند تبلیغ کارشان را با هزینه‌ای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من می‌دهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید به‌صرفه نباشد.»

حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرون‌به‌صرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلم‌های سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهواره‌هاست که همان‌طور که گفته شد باعث خروج یک‌ونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاری‌ها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنی‌های سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهواره‌ها ریخته می‌شود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایه‌های کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • اکشن‌های پرفروش هند و کره در آخر هفته سیما
  • خبر‌های رسانه پنج شنبه ۶ اردیبهشت