Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: بازسازی کشور بعد از جنگ تحمیلی یکی از دغدغه های دولت آقای هاشمی بود و در این خصوص تلاش زیادی در کشور جریان پیدا کرد و تمام کشور تبدیل به یک کارگاه بزرگ در حال کار شد، نتیجه آن هم این بود که نرخ بیکاری از 15.9 درصد در ابتدای دوره دولت آقای هاشمی به 8.9 درصد در پایان دوره ایشان رسید و نرخ رشد اقتصادی ۸۰ درصدی که در آن دوران اتفاق افتاد برای بسیاری از کشورهای جهان غیر قابل انتظار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین کمالی، وزیر اسبق کار و امور اجتماعی و دبیرکل حزب اسلامی کار در خصوص  عملکرد این وزارت خانه در دولت  پنجم و ششم و نقش حمایتی آیت الله هاشمی رفسنجانی از کارگران، گفت: با توجه به مسئولینی که اینجانب در آن مقطع زمانی به عهده داشتم عرض می کنم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که بنده در پیگیری شورای انقلاب فعالیت می‌کردم جامعه کارگری از مساعدت‌های ایشان برخوردار بود در مجلس شورای اسلامی نیز در زمانی که ایشان به عنوان رئیس مجلس عهده دار اداره قوه مقننه بودند و بنده به عنوان نماینده مجلس و رئیس کمیسیون کار و امور اجتماعی فعالیت می‌کردم و چه در زمانی که در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی  فعالیت سیاسی داشتم و چه در زمانی که در کابینه ایشان من به عنوان وزیر کار در خدمت دولت بودم در همه ادوار شاهد تلاش و مساعدت روز افزون ایشان نسبت به جامعه کارگری و دلسوزی ایشان نسبت به کارگران بودم که نتیجه آن هم همراهی جامعه کارگری کشور تا آخرین ساعات عمر ایشان با آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

وی افزود: حتی در زمانی که برخی از گروه‌های فکری جامعه نسبت به ایشان پشت کرده و رفتاری ناپسند  پیش گرفته بودند جامعه کارگری کماکان قدردان زحمات ایشان بود چه در زمینه معیشتی و چه در زمینه اجتماعی آقای هاشمی رفسنجانی به صورت جدی مدافع جامعه کاری بودند قانون واگذاری سهام کارخانه ها به کارگران به میزان ۳۳ درصد براساس نرخ دفتری به اضافه قیمت روز تقسیم بر ۲  که بهای آن از محل سود مستهلک می‌گردید همچنین برقراری بن کارگری به منظور تامین مایحتاج زندگی کارگران از قبیل برنج و روغن و گوشت و شکر و قند و امثال اینها و تصویب قانون بیمه بیکاری و قانون شوراهای اسلامی کار و نهایتاً تصویب قانون کار جمهوری اسلامی ایران و رشد تعاونی های مصرف و مسکن و واگذاری چندین میلیون سهم از واحد های تولیدی و اقتصادی به کارگران  و خانه دار شدن گسترده جامعه کارگری از طریق تعاونی ها بخشی از خدماتی است که دولت آقای هاشمی رفسنجانی به جامعه کارگری ارائه داد.

وزیر کار و امور اجتماعی دولت‌های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی در خصوص سطح رفاه مردم در آن دوران و سیاست های دولت پنجم وششم در کاهش فقر، گفت: در مورد رفاهیات مربوط به زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی می توانم عرض کنم که شخص ایشان تاکید زیادی داشتند که در برابر تغییراتی که در سیستم اقتصادی به مردم فشار می‌آورد و برنامه های تعدیلی که مردم را آسیب می‌زند حمایت‌های همزمان از مردم صورت بگیرد مثلاً در رابطه با قطع کردن کوپن تخم مرغ قرار شد که یارانه دیگری پرداخت شود و یا مقرر شد در آن ایام مقرری بیکاری عمومی پرداخت شود و لایحه آن  هم توسط دولت آقای هاشمی به مجلس داده شد که متاسفانه  پیگیری نشد و به نارضایی ناشی از برنامه تعدیل اقتصادی افزودند که به نظر من در صورت عملکرد درست دستگاه‌های مسئول قابل کنترل بود و آقای هاشمی برای کنترل آنها از طریق کمک به مردم تاکید داشتند ولی گروهی بودند که خیلی اعتقادی به این مسائل نداشتند همراهی لازم را بعمل نیاوردند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: در دوره آقای هاشمی رفسنجانی زمانی که دولت ایشان کار شروع کرد تازه جنگ پایان یافته بود و دولت ایشان در زمان جنگ مسئولیت نداشت اما خرابی های دوران جنگ  همه جا به چشم می خورد. همه صنایع کشور باید نوسازی و بازسازی می‌شدند کشاورزی باید بازسازی و نوسازی می شد تلاش زیادی در کشور جریان پیدا کرده بود و تمام کشور تبدیل شده بود یک کارگاه بزرگ در حال کار، نتیجه آن هم این بود که نرخ بیکاری از 15.9 درصد در ابتدای دوره  دولت آقای هاشمی به 8.9 درصد در پایان دوره ایشان رسیده بود و بیکاری کاهش پیدا کرده بود و این بزرگ‌ترین حمایتی بود که از نیروی کار شد یعنی کاهش نرخ بیکاری به این صورت که عده زیادی از کسانی که کار خود را از دست داده بودند یا منتظر رسیدن به شغل بودند به خواسته خود دست پیدا کردند کمک خیلی خوبی صورت گرفت صنایع و کشاورزی کشور تا حدودی نوسازی و بازسازی شد  نرخ رشد اقتصادی ۸۰ درصدی که در آن دوران اتفاق افتاد برای بسیاری از کشورهای جهان غیر قابل انتظار بود.

 کمالی در پایان تامید کرد: البته خود برنامه های تعدیل اقتصادی تا حدودی برای مردم فشار و ناراحتی ایجاد کرد که اگر همزمان با اصلاح ساختار اقتصادی حمایت های دولتی به شکل مناسب ادامه پیدا می‌کرد شاید وضعیت بهتر پیش می‌رفت که  این کاستی را من ناشی از تصمیمات ایشان نمی‌بینم بلکه نتیجه از رفتار کسانی می دانم که در این زمینه ها دستورات ایشان را خیلی جدی تلقی نکرده بودند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیکاری جنگ تحمیلی دولت رشد اقتصادی آقای هاشمی رفسنجانی دولت آقای هاشمی جامعه کارگری نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری

معاون اشتغال وزارت کار گفت: برای امسال ایجاد یک میلیون و ۴۴هزار شغل را در نظر گرفته ایم که به همه استانداران ابلاغ شده است و امسال برای اولین بار ۲۵درصد از این میزان به فارغ التحصیلان اختصاص می یابد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وعده ایجاد سالیانه یک میلیون شغل در دولت سیزدهم داده شد, آمار اعلام شده بیانگر این است که این موضوع در سال گذشته 100 درصد محقق شد و در کنار آن نرخ بیکاری روند کاهشی و نرخ اشتغال روند افزایشی به خود گرفته است.

مطابق با آمار سامانه رصد در سال 1401 بیش از یک میلیون و 350هزارفرصت شغلی بر اساس کد ملی، نوع شغل، جایی که در آن شغل ایجاد شده، دستگاهی که کمک کرده آن شغل ایجاد شود در این سامانه به ثبت رسید. در سال 1402 نیز مطابق آمارهای ارائه شده یک میلیون و 88هزارشغل ایجاد شده است.

تحلیلگران بازارکار معتقد هستند که دولت سیزدهم در زمینه اشتغال خوب عمل کرده است و کارنامه موفقی دارد, سیاست‌های دولت در احیای واحد‌های تولیدی نیمه‌کاره و نیمه‌تعطیل، راه اندازی پروژه‌های جدید صنعتی و واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه موردنیاز کارخانجات و بهبود فضای کسب‌وکار از طریق تسهیل صدور مجوز‌ها از مواردی است که موجب شده این کارنامه برای دولت سیزدهم ثبت شود.

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار در آخرین اظهارات خود بیان کرده است: :برای امسال ایجاد یک میلیون و 44 هزار اشتغال در نظر گرفته‌ایم که ابه همه استانداران ابلاغ کرده ایم و  امسال برای اولین بار گفته‌ایم که 25 درصد این میازن باید حوزه فارغ التحصیلان باشد.

 وی گفت:  سال اول ما یک میلیون و 250 هزار تا تعهد در نظر گرفتیم، سال دوم یک میلیون و 88هزار شغل، سال سوم یک میلیون و تقریباً 44هزار شغل. ما  در ابتدا محاسبات را انجام می دهیم در صورتی که منجر به کاهش نرخ بیکاری شود, به استان ها ابلاغ می کنیم.

معاون اشتغال اظهار داشت:سال گذشته بیمه بیکاری روند کاهشی داشته است, نرخ اشتغال ناقص کاهش داشته است,عملکرد سازمان فنی و حرفه ای نسبت به سال گذشته خود در حوزه آموزش ها بیشتر بوده است, تسهیل راه اندازی کسب وکارو... بیانگراین است که پایداری مشاغل بیشتر شده است.نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش چهار دهم درصدی به 41.3درصد رسیده است که نشان دهنده پایداری و کیفیت مشاغل است. اما به معنی این نیست که در وضعیت مطلوب هستیم, باید تلاش کنیم.

وی افزود: در راستای شعار سال یکی از برنامه‌های ویژه‌مان توسعه سامانه جستجوی شغل است، سال گذشته  سامانه جستجوی شغل را رونمایی کردیم، حدود8 ماه هم از عملکرد این سامانه گذشت، تقریباً در طول 8ماه حدود 300هزار فرصت شغلی را روی این سامانه بارگذاری شد، این اتفاق  توسط بخش خصوصی رخ داد, یعنی هیچ دخالتی دولت در این موضوع نداشت.

کریمی بیرانوند گفت: امسال به صورت ویژه ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداقل 400هزار فرصت شغلی جدید را بتوانیم در تعاملمان با بخش خصوصی روی سامانه عرضه کنیم که کارفرما‌ها و کارجویان نیازشان برطرف شود،  تمرکزمان روی سامانه جستجوی شغل برای حل مسئله بیکاری فارغ التحصیلان بکارگماری فارغ التحصیلان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • بیکاری ۸۰ درصدی خبرنگاران زن در افغانستان
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • بهره‌برداری از 1100 مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است