Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌حسین امینی مسئول بخش جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در نشست هم‌اندیشی و هماهنگی تامین آب مورد نیاز طرح‌های توسعه زراعت چوب با اشاره به اجرای طرح توسعه زراعت چوب در ۵۵۰ هکتار اراضی استان در سال ۹۹ اظهار داشت: نیمی از این برنامه تاکنون عملیاتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه این طرح به منظور کاهش بهره برداری از جنگل‌ها در دست اجراست افزود: نیاز صنایع اشتغالزای وابسته به چوب، ضرورت جنگل‌کاری با گونه‌های با سرعت رشد بالا از جمله صنوبر و توسعه زراعت چوب را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید

کشاورزی حفاظتی راهکار توسعه پایدار است

امینی اضافه کرد: برای اجرای طرح‌های جنگل‌کاری، تامین منابع آبی یک ضرورت است و حتی می‌توان از پساب‌هایی که بیشتر آلاینده محیط‌ زیست هستند، برای اجرای این طرح استفاده کرد تا در یک بازه ۱۰ تا ۱۲ساله بتوان آن را برداشت کرد.

او ادامه داد: با توجه به نیاز آبی طرح‌های زراعت چوب، هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های متولی در حوضه آب‌های سطحی و آب‌های نامتعارف از جمله شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب و سازمان جهاد کشاورزی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ضروری است.

امینی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به منظور حمایت و همراهی با مجریان طرح توسعه زراعت چوب، حمایت‌هایی از جمله تحویل قلمه و نهال در حد تخصیص اعتبار اقدام می‌کند و همچنین برای طرح‌های مصوب تسهیلات ارزان قیمت ارائه می‌دهد.

او به افزایش قیمت چوب در سال‌های اخیر که موجب افزایش مزیت اقتصادی طرح جنگل‌کاری اقتصادی شده است، اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت، این محصول را با سایر محصولات کشاورزی رقابت‌پذیر کرده است که علاوه بر ایجاد اشتغال و بهبود مناظر طبیعی و محیط زیست، باعث کاهش آلایندگی، تولید اکسیژن، کاهش فرسایش کناره‌ای رودخانه‌ها خواهد شد.

امینی با اشاره به اینکه پایه‌های صنوبر مربوط به حدود ۳۰۰ سال پیش در مناطقی از استان مشاهده شده است اضافه کرد: کاشت صنوبر در ایران از سال ۱۳۳۵ به صورت گسترده و در بیشتر استان‌ها آغاز شد و با توجه به اینکه گونه‌های صنوبر در شرایط اقلیمی توان استقرار دارد، کاشت این گونه نیز در استان رواج یافته است.

او افزود: هم‌اکنون یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح زراعت چوب قرار دارد و امید است به لحاظ چشم‌انداز روشن این زراعت با استقبال مجریان و زارعان و همکاری دستگاه‌های متولی آب و پساب‌ها، رونق این زراعت در استان شکل بگیرد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی زراعت چوب تامین آب طرح جنگل کاری اقتصادی توسعه زراعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری

قطره کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از فردا سه شنبه هوای استان بارانی می‌شود، گفت: بیشترین فعالیت سامانه بارشی برای اواخر هفته جاری پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید

شهرکرد خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری

وی افزود: آسمان استان امروز صاف تا کمی ابری است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • پیش بینی بارش باران درچهارمحال و بختیاری
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت