Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@15:05:05 GMT

پشت‌پرده تنش‌آفرینی جدید آمریکا در خلیج‌فارس

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۴۳۹۵

پشت‌پرده تنش‌آفرینی جدید آمریکا در خلیج‌فارس

در هفته‌های اخیر جدال لفظی بین آمریکا و ایران افزایش‌یافته است. هم‌زمان برخی تحرکات منطقه‌ای نیز از سوی آمریکا صورت گرفته که برخی از آن به‌مثابه آمادگی واشنگتن برای آغاز یک حمله خبر داده‌اند. اگرچه با فرمان خروج و بازگشت ناو هواپیمابر «اس اس نیمیتز» از خلیج‌فارس توسط کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا برخی تحلیل گران در گمانه‌زنی‌های خود تغییراتی داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره تحرکات و آمادگی نیروهای نظامی سه سناریو مطرح‌شده است.

-  برخی از رسانه‌ها درباره تحرکات نظامی اخیر ایالات‌متحده بر این نکته تأکید دارند که با نزدیک شدن به خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، وی به دنبال یافتن راهی برای اختلال در روند انتقال قدرت به جو بایدن است. نپذیرفتن شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 توسط دونالد ترامپ بیانگر این است که او قصدی برای کنار رفتن از جایگاهش را ندارد. همچنین برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به دلیل این بوده که وی مخالف اقدامات نظامی دونالد ترامپ بوده است.

از این دیدگاه سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران که در چهار سال گذشته مبنای اقدام در دولت ترامپ بوده شکست‌خورده و از این جهت حمله به ایران می‌تواند موجب شود که کینه، دشمنی و عداوت وی اندکی التیام یابد. همچنین وقوع حمله می‌تواند بازگشت دولت آینده آمریکا به برجام را از بین ببرد و میراثی نامناسب را برای دموکرات‌ها به یادگار بگذارد.

- در مقابل عده‌ای دیگر بر این اعتقادند که این نه دولت آمریکا بلکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هستند که تلاش می‌کنند در روزهای آخر زمامداری دونالد ترامپ او را ترغیب به حمله به ایران نمایند. این دسته برای اثبات فرضیه خود به مسائلی مانند ملاقات‌های آشکار و مخفیانه مقامات آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر اشاره دارند.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز تقریباً در این دسته قرار می‌گیرد. به همین دلیل بوده که در روزهای اخیر آمریکا را از افتادن به دام رژیم صهیونیستی منع کرده است.

محمدجواد ظریف در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز رژیم صهیونیستی در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها می‌باشند تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند. ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی به همراه خواهد داشت، به‌ویژه علیه همان دوستان صمیمی‌ات. وزیر امور خارجه ایران چند روز قبل نیز در توییتر نوشته بود: اطلاعات به‌دست‌آمده از عراق نشانگر دسیسه‌ای برای فراهم کردن بهانه جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست اما آشکارا و مستقیماً از مردمش، امنیتش و منافع حیاتی‌اش دفاع خواهد کرد.

-  در مقابل عده‌ای معتقدند جنگ روانی آمریکا بیشتر به دلیل ترس آن‌ها از انتقام ایران و گروه‌های حشد الشعبی عراقی در نخستین سالگرد شهادت فرماندهان محور مقاومت شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و هم‌رزمانشان و چهلمین روز ترور شهید محسن فخری زاده است.

به عبارتی بهتر آمریکایی‌ها که در یک سال اخیر از واکنش محور مقاومت به ترور وحشیانه فرماندهان مقاومت واهمه داشته برای این‌که آن‌ها را از انجام این عملیات منصرف کنند در عملیات روانی پیشدستانه چنین فضایی را به وجود آورده‌اند.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه 12 دی‌ماه در حاشیه مراسم اولین سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران چنین بحثی را مطرح کرده بود.

سرلشکر سلامی در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات و فعالیت‌های اخیر دشمنان در منطقه عنوان داشته بود: این تحرکات بازتاب پیامدهای ناشی از اشتباه سال گذشته آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابو مهدی المهندس و یاران او است که بغض فشرده‌ای میان جوانان و غیر جوانان جهان اسلام ایجاد کرده‌ است.

سردار سلامی در ادامه بیان داشت: این بغض فشرده مانند یک کابوس همیشه آمریکایی‌ها را رنج می‌دهد. آن‌ها برای نجات از این کابوس خطرناکی که احساس می‌کنند، دست به یک سلسله تحرکاتی می‌زنند. در هر صورت ما برای هرگونه واکنش آماده هستیم.

درنهایت باید گفت بدون شک اگرچه حق پاسخگویی به ترور ناجوانمردانه شهدای والامقام محور مقاومت محفوظ است و این ضربه باید در اسرع وقت صورت گیرد تا دشمنان به این یقین برسد اقدامات آن‌ها حتماً عقوبت دارد اما ایران تمایلی به ورود به یک جنگ ندارد. تنها در این صورت است که بازدارندگی حاصل می‌شود و از اقدامات جنایت‌کارانه بعدی ممانعت به عمل خواهد آمد. البته اگر دشمن قصد شومی داشته باشد حتماً از قابلیت‌ها و توانمندی ایران برای ضربه زدن متقابل نیز آگاهی دارد.

بازدید سردار سرلشکر حسین سلامی از یگان‌ها، تجهیزات و سامانه‌های نظامی مستقر در جزیره بوموسی در 13 آبان ماه بیانگر آمادگی نیروهای مسلح ایران برای پاسخ کوبنده به هر تحرک نظامی دشمن است.

منبع: الف

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل سجادی‌منش صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متنوعی به همین مناسبت در استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی از انعکاس برنامه روز ملی خلیج‌فارس در شبکه‌های ملی و خبرگزاری‌ها و دعوت از ۱۹ شبکه خارجی خبر داد و بیان کرد: شبکه‌ها و کانال‌های خارجی برای حضور در روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر دعوت شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اضافه کرد: شبکه‌های مختلف تلویزیونی، ترکیه، اسپانیا، آلمان، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، آمریکا، انگلیس، امارات متحده عربی، قطر و دیگر کشورها برای انعکاس روز ملی خلیج‌فارس به بوشهر دعوت شده‌اند.

سجادی‌منش با اشاره به دعوت از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری‌ها، نویسندگان، کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و دیگر هنرمندان برای روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر اضافه کرد: این مجموعه با هدف مشاهده و انعکاس تاریخ مقاومت مردم استان بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس در ادوار مختلف تاریخی دعوت شده‌اند.

وی بازدید از کنسولگری انگلیس، عمارت امیریه، ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر، قبر ژنرال انگلیسی، گورستان متجاوزان انگلیسی و موزه خلیج فارس را از جمله برنامه‌های یاد شده دانست و بیان کرد: اقتدار تاریخ مقاومت استان بوشهر در این برنامه نشان داده می‌شود و تا به اطلاع مردم جهان رسانده شود.

رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاریخ مقاومت استان بوشهر را پیش از اسلام در منطقه سیراف نام برد و اضافه کرد: استان بوشهر با داشتن قرن‌ها تاریخ مقاومت از جایگاه بالایی در مبارزه با استعمار و استکبارستیزی دارد.

سجادی‌منش با اشاره به اینکه این استان در تاریخ مقاومت خود دارای سرداران بزرگی است گفت: رئیس علی دلواری، نادر مهدوی و دیگر رزمندگان در مبارزه با استعمار و استکبار حماسه ثبت کردند که تاریخ مبارزات این سرداران روایت می‌شود.

وی از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه روز ملی خلیج فارس برگزار می‌شود و در این راستا رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه ۴۰ چهره، تاریخ مقاومت استان بوشهر در خلیج‌فارس روایت می‌کنند، اضافه کرد: رزمایش بسیج مردمی با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با استقرار دعوت‌شدگان در شناور شهید باقری برگزار می‌شود.

کد خبر 6089933

دیگر خبرها

  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!