Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه اراک، دکتر «محمد علی بداغی فر» افزود: دستیابی به ساختارهای فعال و موثر در درمان بیماری‌ها موضوع اصلی این طرح پژوهشی بود، که منجر به طراحی ترکیباتی شد که بتواند در بافت‌های زنده، کنش مناسبی برای مهار عوامل بیماری زا ایجاد کند.

وی ادامه داد: یکی از داروهایی که اکنون در تخریب سلول‌های سرطانی به کار می‌رود داروی دوکسوروبیسین نام دارد در این طرح پژوهشی ۲۰ ترکیب جدید از مشتقات مونو پیرازولوفتالازین و ترکیبات جدید بیس پیرازولوفتالازین طراحی و سنتز شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: بررسی فارماکولوژیکی خواص این ترکیبات با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نشان داد که برخی از ترکیبات ساخته شده فعالیت بسیار مناسبی در مورد سلول‌های سرطانی انسانی از خود بروز دادند که در نهایت سه مشتق آن عملکردی بهتر از داروی دوکسوروبیسین داشته‌اند که میزان این بهبود ۲ تا چهار برابر از داروی نام برده بوده است.
بداغی فر گفت: هنگام استفاده دارو برای تخریب سلول‌های سرطانی، ممکن است سلول‌های سالم اطراف دچار آسیب شوند، بنابراین اگر دارویی ساخته شود که میزان این آسیب را به حداقل برساند دارویی موثر تر است.

وی ادامه داد: ترکیب جدید ارائه شده نسبت به نمونه‌های مشابه قبل آسیب کمتری برای سلول‌های زنده داشته و این ترکیب همچنین نسبت به نمونه مرجع خود تخریب بهتر و فعالیت موثرتری نشان داده است.
بداغی فرد اظهار داشت: با توجه به نتایج حاصل، این طرح پژوهشی می‌تواند کاندید مناسبی برای پژوهش‌های گسترده‌تر بالینی، مطالعات پزشکی و پس از انجام روندهای آزمایش به تولید انبوه برسد.
نتایج این تحقیق در مجله معتبر (Q۱)  Bioorganic & Medicinal Chemistry از انتشارات الزویر در سال ۲۰۲۱ پذیرفته و به چاپ رسیده است.

این پژوهش توسط تیم تحقیقاتی گروه شیمی دانشگاه اراک متشکل از دکتر محمد علی بداغی فرد، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و دکتر مهدیا حمیدی نسب محقق گروه شیمی و با مشاوره و راهنمایی دکتر اکبر مبینی خالدی، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و دکتر خوبی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران و در قالب رساله دکتری مهدیا حمیدی نسب انجام شده است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

برچسب‌ها استان مرکزی پژوهشگر دانشگاه اراک سرطان دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی پژوهشگر دانشگاه اراک استان مرکزی پژوهشگر دانشگاه اراک سرطان دانشگاه اخبار کنکور گروه شیمی دانشگاه اراک عضو هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ۶۵ استاد نمونه کشوری امسال معرفی شدند، که در بین آنها سه استاد دانشگاه اصفهان، یک استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و یک استاد دانشگاه کاشان حضور دارند.
اعضای هیات علمی نمونه دانشگاه اصفهان علی ربانی استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زهره حجتی استاد دانشکده علوم زیستی و فناوری و حسن سبزیان استاد دانشکده شیمی این مرکز علمی هستند.
حسین شریعتمداری، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استادان نمونه کشوری معرفی شده است.
استاد نمونه معرفی شده از دانشگاه کاشان نیز محسن نیازی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه است.
بر اساس این لیست استان اصفهان از نظر تعداد استادان منتخب پس از تهران، رتبه دوم را (همراه با آذربایجان شرقی) در اختیار دارد.
تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و ۶ استاد نمونه از بانوان هستند.
استادان نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۳۱ دانشگاه و با توجه به شاخص‌ها و سوابق آموزشی و پژوهشی و در گروه‌های آموزشی علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری انتخاب شدند.
اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.

دیگر خبرها

  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • دو عضو هیات ‌علمی‌ دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان نمونه کشوری
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری
  • انتخاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان استاد نمونه کشوری