Web Analytics Made Easy - Statcounter

شصت و هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از ۳ ماه تعویق، بعدازظهر امروز برگزار می شود و بررسی سند صیانت از کودکان در فضای مجازی را در دستور کار دارد.

شصت و هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی امروز سه شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور سران قوا و اعضای حقیقی و حقوقی این شورا در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه قرار است بررسی سند «الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات و اخبار خلاف واقع در فضای مجازی» ادامه یابد. این سند در آخرین جلسه این شورا که هشتم مهرماه برگزار شده بود، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در همین حال بررسی «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» نیز به عنوان دومین موضوع برگزاری این جلسه در دستور کار قرار دارد.

با توجه به اهمیت و لزوم سیاستگذاری موضوعات متعدد در فضای مجازی، برگزاری نامنظم شورای عالی فضای مجازی بارها مورد انتقاد فعالان فضای مجازی، اعضای حقیقی شورا و نیز رسانه‌ها قرار گرفته است. با وجودی که این شورا باید حداقل هر ۳ هفته یکبار تشکیل جلسه دهد اما از زمان برگزاری آخرین جلسه این شورا بیش از ۳ ماه می‌گذرد و طی ۱۰ ماه گذشته نیز این شورا تنها ۳ بار در ۹ تیرماه، ۲۵ شهریور و ۸ مهرماه تشکیل شده است.

در این باره حتی رهبر انقلاب نیز بارها بر اهمیت فضای مجازی و تسریع در روند پیگیری و تصویب پروژه‌های مرتبط با حاکمیت فضای مجازی تاکید کرده اند.

برای مثال مقام معظم رهبری شهریورماه امسال در دیدار با اعضای هیئت دولت در بخشی از سخنانشان موضوع فضای مجازی را بسیار مهم خواندند و با تأکید بر اینکه عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی به شدت فعال هستند، گفتند: «تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت رؤسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی‌شود.»

ایشان آذرماه سال ۹۸ نیز در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار سرعت بخشیدن به اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات شدند.

در اولویت قرار نگرفتن جلسات شورای عالی فضای مجازی، منجر به عدم سیاستگذاری سریع طرح‌های مرتبط با حاکمیت فضای مجازی شده است و روند تصویب نهایی این طرح‌ها، در فواصل طولانی مدت انجام می‌شود و خروجی مورد انتظار را ندارد. به نحوی که طی دو سال اخیر تنها ۳ سند به تصویب نهایی شورای عالی فضای مجازی رسیده است.

برای مثال در آخرین جلسه این شورا، بخشی از سند پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات خلاف واقع در فضای مجازی به تصویب رسید و ادامه بررسی این سند، ۳ ماه به تعویق افتاده است.

این در حالی است که نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رئیس جمهور، بعدازظهر روز گذشته پانزدهم دی ماه برگزار شد و طی یک سال اخیر حدود ۷ جلسه این شورا با حضور رئیس جمهور و بدون تعویق برگزار شده است و این طور به نظر می‌رسد که دولت برای برگزاری این شورا، اهتمام بیشتری نسبت به شورای عالی فضای مجازی به خرج می‌دهد./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای عالی فضای مجازی جلسه این شورا فضای مجازی جلسه شورای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام

سرهنگ داود معظمی گودرزی در گفتگو با ایسنا با اشاره به انتشار ویدیویی از یک دختربچه در فضای مجازی و معرفی او به عنوان یک تازه عروس گفت: انتشار این ویدیو موجی از واکنش منفی افکار عمومی و به خصوص کاربران فضای مجازی و فعالان حوزه حقوق کودک را درپی داشت. در همین راستا نیز پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داد و ابتدا تیم رصد و پایش این پلیس مبدا اصلی انتشار این ویدیو را مورد شناسایی قرار دادند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این ویدیو از سوی یک سالن زیبایی ضبط و منتشر شده است، گفت: در ادامه با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، مدیر سالن زیبایی که ویدیوی مذکور را تولید و منتشر کرده بود به پلیس فتا تهران بزرگ شد.

معظمی گودرزی با بیان اینکه در جریان تحقیقات انجام شده، مشخص شد که موضوع ازدواج این کودک، سناریو تبلیغاتی مدیر این آرایشگاه برای جذب مشتری و دنبال کننده در اینستاگرام بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد، گفت: این زن پس از مواجهه با ماموران اعلام کرد که از عواقب کار خود بی اطلاع بوده و ضمن ابراز پشیمانی از عمل خود، گفت که دختربچه نوجوان فرزند یکی از مشتریان آرایشگاهش بود و، چون قصد داشته اقدام به ایجاد تبلیغ در فضای مجازی کند، این کودک را به عنوان یک عروس معرفی و آرایش کرده است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه برای این خانم به دلیل سوءاستفاده از کودکان و ... پرونده‌ای تشکیل شد، گفت: صفحه اینستاگرامی مذکور نیز با دستورقضایی از دسترس خارج و متهم نیز به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا گردید.

وی ادامه داد: همچنین کارشناسان اداره مبارزه با جرائم علیه کودکان و بانوان پلیس فتا با والدین این کودک نیز ارتباط برقرار کرده و ضمن ارائه مشاوره‌های لازم به آنان تاکید کرد که صیانت از هویت و شخصیت فرزندنشان نیز برعهده آنان بوده و بی توجهی و هرگونه آسیب به آن موجب مجازات قانونی است.

معظمی گودرزی با هشدار به مردم و به خصوص کاربران فضای مجازی گفت: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین کنوانسیون حقوق کودک که کشورما نیز به آن پیوسته صراحتا هرگونه سوءاستفاده از کودکان و وارد کردن آسیب جسمی و روحی به وی را جرم انگاری کرده است. در همین راستا نیز پلیس فتا در عمل به قانون با چنین مواردی برخورد خواهد کرد. کما اینکه در گذشته نیز با موردی که پدری فرزندش را به بیان کلمات و انجام رفتار‌های بزرگسالانه و حتی شرب خمر تشویق کرده و تصاویرش را در فضای مجازی منتشر کرده بود، برخورد کرد و در پرونده‌ای دیگر نیز با والدین نوجوانی که برای جذب دنبال کننده فرزند خود را به رفتار‌های غیراخلاقی و بی احترامی به مقام مادر تشویق کرده بودند، برخورد شد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: لذا به افرادی که قصد دارند تا برای انجام تبلیغات، افزایش دنبال کننده یا هر موضوع دیگری اقدام به ساخت ویدیو یا انتشار تصاویر نا متعارف و نامناسب از کودکان کنند، هشدار می‌دهم که پلیس فتا با آنان برخورد خواهد کرد و والدین نیز باید بدانند که چنین اقدامات و رفتار‌هایی گرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش دنبال کننده یا جلب شدن توجه به سوی فرزندنشان شود، اما در دراز مدت آثار مخرب فراوانی در روند شکل گیری شخصیت و شرایط روحی کودکان برجای خواهد گذاشت که جبران ناپذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی بررسی شد
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • بازداشت فرد متخلف در تبلیغ یک آرایشگاه زنانه
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام