Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در هفته‌های گذشته انتشار پوستر برگزاری یک برنامه زنده اینستاگرامی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان اعتراض بسیاری از دانشجویان و سایر فعالان فضای مجازی را به دنبال داشت.

این واکنش‌ها و اعتراضات نه به موضوع بلکه به مهمان این برنامه بود؛ کاوه مدنی، متولد سال ۱۳۶۰، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز و مقاطع بعدی را در دانشگاه لوند و دانشگاهی در کالیفرنیای ایالات متحده گذرانده، مهمان این برنامه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدنی در شهریور ماه سال ۹۶ از سوی عیسی کلانتری معاون بین‌الملل حفاظت محیط زیست شد؛ در بهمن ماه همان سال کاووس سید امامی به اتهام جاسوسی در پوشش فعالیت‌های محیط زیستی دستگیر و در این زمان اخبار و شایعاتی مبنی بر ارتباط چندین فعال محیط زیست با سیدامامی و دستگیری آن‌ها از جمله بازجویی و سپس آزاد شدن کاوه مدنی منتشر شد که بعدا تأیید یا تکذیب نشد.

 

در نهایت مدنی، این مسؤول و فعال محیط زیست که گویا به دلیل مأموریت از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست به خارج کشور رفته بود، استعفای خودش را از همان جا اعلام و دیگر به کشور بازنگشت، این اقدام او گمانه‌زنی‌ها نسبت به اتهامش را تقویت کرد؛ البته در همین زمان تصاویری شخصی از حضور او در مجالسی هم جنجال‌هایی آفرید.

لغو شد اما دوباره می‌گیریم!

اعتراض دانشجویان و فعالان فضای مجازی نیز به دلیل حضور فردی با اتهام جاسوسی، به عنوان مهمان در برنامه‌ای از سوی تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، بود که البته این برنامه لغو اما طبق اطلاعیه این تشکل احتمال برگزاری مجدد آن وجود دارد.

 

در اطلاعیه این تشکل دانشجویی آمده است: برنامه گفت‌وگو محوری به‌ صورت مجازی با دعوت از کاوه مدنی و یکی دیگر از متخصصان حوزه محیط زیست و با مجوز دانشگاه ترتیب داده که متأسفانه به دلیل عدم امکان هماهنگی حضور دو بزرگوار در جلسه مجازی روز پنجشنبه، این برنامه لغو و در صورت امکان هماهنگی به تاریخ دیگری موکول شده است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: علت لغو برنامه صرفا عدم هماهنگی بوده است و برخی شایعات مطرح شده در این خصوص بی اساس می‌باشد، همچنین جزییات مربوط به برنامه های دیگر این سلسله جلسات متعاقبا اعلام خواهد شد.

هدف از این برنامه‌ها قبح شکنی است

رضا ندری، دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه حرکاتی از تشکل‌هایی که فعالیتشان هم واقعا کم شده و پویایی ندارند می‌بینیم با این عنوان که ما می‌خواهیم این بار فارغ از فعالیت‌های سیاسی، برنامه‌های اجتماعی برگزار کنیم، اظهار داشت: اما این تشکل‌ها در واقع اهداف سیاسی سابق خود را پیاده می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سخنران‌هایی که سابقه هنجارشکنی در کارنامه دارند و جو سیاسی دانشگاه‌ها را می‌توانند به هم بریزند ابتدا توسط این تشکل‌ها در استان‌هایی چون اصفهان، دعوت می‌شوند و باعث نوعی قبح شکنی می‌شوند تا پس از آن به دیگر استان‌ها هم بروند.

ندری عنوان کرد: عمدتاً در دانشگاه‌های استان اصفهان اینطور افراد زیاد دعوت می‌شوند، گویا یک جریانی در این تشکل‌های تحت نظر «تادا» وجود دارد که به صورت موازی و هماهنگ روی یک مسأله تمرکز می‌کنند و از طریق فشار از دانشگاه‌ها برخی مسائل را پیاده می‌کنند.

 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این مسأله را هم به مسؤولان دانشگاه گفتیم که حضور شخصی که اتهاماتی به او وارد شده، به محض برخورد دستگاه قضا و نهادهای اطلاعاتی از کشور خارج می‌شود و از سمت خود استعفا می‌دهد و در کنار آن تصاویر نامناسبی نیز از او منتشر شده بود، در جهت برهم زدن فضای سیاسی دانشگاه است.

بگویید نخبه، نه جاسوس!

وی افزود: علاوه بر آن قبح این مسأله هم می‌شکند که در آینده این فرد به یک کارشناس تبدیل می‌شود که حتی اگر جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه برسد که جاسوس بوده و بخواهد با او برخورد کند، با این حرکت رسانه‌ای آن‌ها باعث می‌شوند که نظام به برخورد با افراد نخبه متهم شود.

ندری تصریح کرد: دانشگاه مجوز این برنامه را داده بود و استدلالشان نیز این بود که برنامه به صورت مناظره است و مشکلی برای حضور چنین فردی وجود ندارد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: دلیل لغو این برنامه هم این بود که تشکل مذکور در نظر داشتند برنامه را به شکل سخنرانی و نه مناظره برگزار کنند، به همین دلیل دانشگاه این برنامه را لغو کرد، در غیر این صورت بعید بود که دانشگاه برنامه را لغو کند، یعنی نه تنها فشاری از جانب نهادی وارد نشد بلکه آن‌ها از نظر قانونی دچار مشکل شدند و اطلاعیه‌ای هم صادر شد که دلیل لغو برنامه چه بوده است.

آغاز قانون‌شکنی در دانشگاه‌های اصفهان و ادامه در دیگر دانشگاه‌های کل کشور

وی با اشاره به اینکه معمولاً این برنامه‌ها از اصفهان شروع شده و به کل کشور کشیده می‌شود، افزود: در واقع سخنران این برنامه پس از جلسه با تشکل انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان قرار بود با دانشگاه شیراز هم برنامه‌ای داشته باشد.

ندری عنوان کرد: امکان دارد که دوباره این برنامه را برگزار کنند و ما هم به مسؤولان دانشگاه اطلاع دادیم که این یک برنامه غیرسیاسی کم مخاطب نیست، چون یکی از استدلال‌های مجوز دادن به این برنامه این بود که کسی در این برنامه شرکت نمی‌کند و به دلیل کم بودن مخاطبان به آن مجوز می‌دهیم در حالی که اطلاع داشتیم بسیاری از جریان‌های رسانه‌ای وابسته به این گروه‌ها در راستای این قبح‌زدایی از این نوع افراد، آماده بودند تا این برنامه را به یک جو رسانه‌ای تبدیل کنند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان جایی شده که به راحتی به شخصی که اتهاماتی به او وارد است مجوز برای برگزاری برنامه زنده می‌دهد، فردی که دوستانش پس از دستگیری به اتهام جاسوسی، در زندان خودکشی کرده‌اند.

وی افزود: دیده شده این تشکل‌ها معمولا برای افرادی که مشکلی دارند درخواست مجوز می‌دهند و بسیاری از آن‌ها رد می‌شود؛ یعنی امسال تقریباً هیچ برنامه‌ای نداشته‌اند در حالی‌ که چندین مجوز لغو شده دارند. 

ندری ابراز داشت: از طرفی دانشگاه صنعتی اصفهان هم صرفاً در مواقعی که فرد یا محکوم امنیتی یا پرونده سنگین داشته باشد مجوز نمی‌دهد و این مسأله حربه آن‌ها شده که دانشگاه را تحت فشار قرار دهند و با مظلوم‌نمایی بگویند که اجازه فعالیت و صحبت نداریم.

کم بودن مخاطبان برنامه‌های مجازی، دلیل صدور مجوز

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: در خصوص این برنامه هم از مسؤولان دانشگاه دلیل صدور مجوز را جویا شدیم و دلیلشان مضحک بود و می‌گفتند که مگر چند نفر در برنامه شرکت می‌کنند و برنامه سیاسی نیست، به آن‌ها تذکر دادیم که مشخص است این جریان می‌خواهد در برنامه اجتماعی به مسأله سیاسی بپردازد به همین دلیل روی شخصی که اسمش به عنوان جاسوس در رسانه‌ها کاملا مطرح شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز این اتفاق رخ داده بود و برای آقای زیدآبادی دانشگاه مجوز داده بود که بازهم جنجال آفرید.

ندری عنوان کرد: درخصوص کاوه مدنی هم در پاسخ برای یک استدلال هم گفتند که چون تا به حال صحبتی نداشته است تا بدانیم جو دانشگاه بهم می‌ریزد یا خیر، نمی‌توانیم مجوز ندهیم که ما هم گفتیم که باید اطلاعات مسؤولان دانشگاه بیشتر شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در یک مورد که برای ما اتفاق افتاد، در سال ۹۷ مستند لاتاری در بیروت را که مجوز صداوسیما را هم داشت می‌خواستیم پخش کنیم اما هیأت نظارت گفت که با قسمتی از مستند مخالفم و نباید آن قسمت را پخش کنید و عملاً مجوز پخش قسمتی از مستندی که صداوسیما هم آن را پخش کرده بود را به ما ندادند.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مسؤولان دانشگاه داشتیم این اعتراض از سوی برخی از این تشکل‌ها بیان شد که چرا فضای دانشگاه برای ما بسته است و مجوز به برنامه‌ها نمی‌دهید و این را شنیدیم که شما برنامه بگیرید، ما مجوز آن را صادر می‌کنیم.

ندری اظهار کرد: گویا بیشتر هدفشان این است که افراد حاشیه‌دار دعوت کنند و پس‌ از لغو مجوز یک مهر لغو شد روی آن بزنند و به مظلوم‌نمایی و جنجال در رسانه‌ها بپردازند، اتفاقی که دقیقا توسط انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز هم رخ داد، جای بسیار تأسف است که برخی نهادهای انقلابی دانشگاه صنعتی اصفهان در مقابل این اقدامات از پیش طراحی شده سکوت کرده‌اند.

 

دانشگاه‌های اصفهان، جولانگاه محکومان امنیتی

برگزاری اینگونه برنامه‌ها در دانشگاه‌های استان اصفهان و حضور مهمانان حاشیه‌دار ‌و جنجالی که اکثرا یک پرونده و اتهام امنیتی-سیاسی در کارنامه خود دارند، بی‌سابقه نیست و دانشگاه‌های اصفهان همواره التهاباتی ناشی از حضور اینطور افراد را به خود دیده‌اند.

عمده این برنامه‌ها که اتفاقا از سوی تشکل‌های خاصی هم برگزار می‌شود، در نهایت در صورت برگزاری نتیجه‌ای جز ایجاد تشویش و آشوب در فضای دانشگاه و درصورت لغو شدن به هر دلیلی هم نتیجه‌ای جز تبدیل شدن به ابزاری برای مظلوم‌نمایی این تشکل‌ها به دنبال ندارند.

اقدام به برگزاری برنامه به مناسبت روز دانشجو با دعوت از احمد زیدآبادی در دانشگاه صنعتی اصفهان، برنامه زن و جمهوری اسلامی با حضور فائزه هاشمی در دانشگاه اصفهان، برنامه الزامات سیاست در عصر ملت-دولت در دانشگاه اصفهان از سوی برخی تشکل‌ها از این دست برنامه‌های حاشیه‌دار در ماه‌های اخیر بود.

برنامه من بهشتی هستم که آبان‌ماه سال ۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت سالروز تولد آیت‌الله شهید بهشتی توسط انجمن اسلامی راه امید دانشگاه اصفهان، با دعوت از علیرضا بهشتی، محکوم امنیتی برگزار شد هم از جنجالی‌ترین برنامه‌های این سال‌های دانشگاه‌های استان بود (اینجا بخوانید).

و این آخرین اتفاق از این دست نبوده و یک مثال پرحاشیه دیگر برای این موضوع در اردیبهشت سال ۹۴ رقم خورد. جایی که هرمیداس باوند «سخنگوی جبهه ملی» بدون مجوز در چند دانشگاه اصفهان حاضر شد تا دستاوردهای برجام! را تشریح کند.

موضوعی که در تور به ظاهر دانشگاهی هیأت آمریکایی در خرداد ماه همان سال ۹۴ هم به نوعی دیگر تکرار شد و «آلن گودمن» که سابقه جاسوسی علمی در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را دارد به همراه یک هیأت آمریکایی در قالب «طرح آموزش عالی ایران» از دانشگاه‌های کشور بازدید کردند. از ۱۳ دانشگاه و مرکز علمی-پژوهشی که این هیأت در ایران بازدید کرد ۲ دانشگاه و یک مؤسسه در اصفهان بود.

سفرهای پرشمار برخی چهره‌های خاص خارجی به دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب پروژه‌هایی نظیر مرکز هسته‌ای اروپا و پروژه زیست محیطی بخش دیگری از این غفلت یا اهمال در زمینه حفظ حریم دانشگاه‌های استان اصفهان است و البته نمونه‌های متعدد دیگری نیز در این رابطه وجود دارد.

 

در اینجا می‌توان به نقش افرادی که مسؤولیت مجوز دادن به این برنامه‌ها را دارند اشاره کرد و پرسید که دقیقا مبنا و برهان شان برای ارائه مجوز به چنین برنامه‌هایی که دانشگاه‌های استان اصفهان را به مکانی برای جولان محکومان امنیتی و اجتماعی در میان دانشجویان تبدیل کرده و این روزها زیر سایه کرونا و مجازی شدن برنامه‌ها پرتعداد شده‌اند، چه بوده است.

این که دانشگاه و دانشجو باید سیاسی باشد و قدرت تحلیل و بررسی داشته باشد یک الزام است اما پشت پرده این تلاش‌ها برای سیاست‌زده کردن دانشگاه‌ها و عبور از خطوط قرمز قانونی و امنیتی در آستانه اتفاق‌های مهم نظیر ادوار انتخاباتی و شرایط خاص کشور، اذهان را به سمت هدفمند بود این اقدامات می‌برد؛ تلاشی که ظاهرا بر اساس یک برنامه‌ریزی کلان در سطح کشور بوده و دانشگاه یک قطعه مهم از این پازل تلقی شده است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان دانشگاه محیط زیست دانشجویان دانشگاه های استان اصفهان دانشگاه های اصفهان مسؤولان دانشگاه دانشگاه اصفهان برنامه ها انجمن اسلامی تشکل ها کاوه مدنی برنامه ای محیط زیست لغو شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، یکی از برنامه‌های اساسی دولت سیزدهم را برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال برشمرد وگفت: دولت سیزدهم با طراحی برنامه جامعی به عنوان «زیست بوم ملی اشتغال» ۱۰ مولفه اساسی بازار کار از جمله آموزش، اطلاع رسانی، تأمین مالی و تسهیلات، صدور مجوز‌ها و تسهیل فرآیند صدور مجوز‌ها را در قالب سامانه رصد اشتغال برنامه‌ریزی کرد.
میثم مداحی با بیان اینکه هر دستگاهی موظف به ارائه خدمات در راستای فراهم کردن زمینه اشتغال است، افزود: بیش از ۱۲۰ هزار خدمت به همت دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته اجرا و ۶۹ هزار فرصت شغلی هم فراهم شده است.
وی طراحی سامانه جستجوی شغل را یکی دیگر از خدمات دولت سیزدهم دانست و گفت: همرسانی کارجو و کارفرما یکی از مشکلات اصلی در زمینه اشتغال بود، و با راه اندازی سامانه جستجو این مشکل برطرف شد.
وی با بیان اینکه ۲۸ هزار فرصت شغلی از طریق سامانه جستجوی شغل در استان اصفهان ثبت شده است، افزود: ۱۶ هزار مورد از این فرصت‌های شغلی در سال ۱۴۰۲ ثبت شده است.
وی ادامه داد: ۱۲ هزار کارجو که بدنبال شغلی مناسبی بودند در این سامانه ثبت نام و ۷ هزار نفر از آنها با استفاده از این فرصت مشغول به‌کار شدند.
مداحی همچنین با اشاره به تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی به عنوان یکی دیگر از خدمات اضافه کرد: بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مجوز در این حوزه در ۵۲۶ رشته سال گذشته صادر شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: اعتبار اشتغال مجموعه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ چهار برابر سال‌های گذشته بود و برای هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی در استان اصفهان شغل فراهم شد.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری سال گذشته در استان اصفهان به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است، ادامه داد: اقدامات زیست بوم ملی و رصد اشتغال و همچنین تسهیلات تبصره‌های مختلف ۱۶، ۱۸ و روستایی و عشایری به کاهش نرخ بیکاری منجر شده است.
یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در استان اصفهان زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • کنکور در کمال امنیت و صحت برگزار شد/ تکرار در یک منطقه سیل زده
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور