Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلسکوپ عظیم چین موسوم به "چشم آسمان" از ماه آوریل به روی دانشمندان سراسر جهان باز می‌شود و منجمان خارجی به ۱۰ درصد از زمان مشاهدات این تلسکوپ دسترسی خواهند یافت.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، چین از اول آوریل تلسکوپ ۵۰۰ متری خود را به روی جامعه علمی جهانی باز می‌کند. بشقاب سهموی این تلسکوپ موسوم به "Sky Eye" به معنی "چشم آسمان" بزرگترین رادیوتلسکوپ دهانه کروی(FAST) جهان است که برای ردیابی تپ‌اخترها و سایر اهداف نجومی پرانرژی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین گاهی اوقات برای جستجوی حیات بیگانه نیز استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری "شین‌هوا"، دانشمندان غیر چینی می‌توانند درخواست‌های خود را برای استفاده از داده‌های این تلسکوپ به صورت آنلاین به اداره رصدخانه‌های نجومی ملی چین ارسال کنند. طبق گفته "جیانگ پنگ" مهندس ارشد "FAST"، حدود ۱۰ درصد از زمان‌های مشاهده به اخترشناسان جهانی اختصاص خواهد یافت.

این تلسکوپ در تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ رسماً عملیاتی شد و مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، مشاهدات آن از قبل از این تاریخ آن آغاز شده بود و تاکنون ۲۴۰ تپ‌اختر را تصویربرداری کرده است. 

یکی از مهم‌ترین آنها در خوشه ستاره‌ای "مسیه ۹۲" یافت شد. این تپ‌اختر یک تپ‌اختر میلی ثانیه‌ای است که در حین مکیدن و بیرون دادن ماده از ستاره همراه خود، بسیار سریع‌تر از تپ‌اخترهای معمولی با سرعت باورنکردنی ۳۱۶.۵ دور در ثانیه می‌چرخد.

تپ‌اخترها(Pulsar)  ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱٫۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده ‌است. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آنها بستگی دارد.

"چشم آسمان" چین بزرگترین تلسکوپ از نوع "FAST" در جهان است و تنها تلسکوپی است که می‌تواند انواع خاصی از مشاهدات را پس از فروپاشی رادیوتلسکوپ رصدخانه "آرسیبو"(Arecibo) در پورتوریکو انجام دهد.

بنیاد ملی علوم ایالات متحده(NSF) گفته است که رصدخانه "آرسیبو" را خراب می‌کند، اما امیدهای کمی پس از تعهد هشت میلیون دلاری فرماندار پورتوریکو برای بازسازی آن به وجود آمده است تا شاید این رصدخانه مشهور دوباره عملیاتی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رادیوتلسکوپ تلسکوپ رادیویی آرسیبو چین تپ اختر تپ اخترها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره رئال ورزشگاه بایرن را مسخره کرد!

به گزارش "ورزش سه"، بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین بایرن مونیخ و رئال مادرید برای بسیاری از ستاره‌های رئال مادرید اولین حضور در ورزشگاه آلیانز آرنا بود.

ورزشگاه بایرن مورد پسند ستاره‌های بزرگ رئال نبوده حداقل وینیسیوس جونیور از این ورزشگاه راضی نبود. رئال روز گذشته آخرین جلسه تمرینی را در این ورزشگاه پشت سر گذاشت.

به گزارش «دفنسا سنترال»، بازیکن برزیلی رئال هنگام بازدید از زمین ورزشگاه خانگی بایرن مونیخ گفت: "ورزشگاه شبیه یک لاستیک بزرگ است!"

این که معنی صحبت‌های وینیسیوس چه بوده مشخص نیست اما فرض آلمانی‌ها بر این است که او ورزشگاه بایرن را مورد تمسخر قرار داده است.

آلیانز آرنا، استادیوم خانگی بایرن از سال 2005، همیشه مورد نقد یا تمجید بوده است. برخی ظاهر مدرن استادیوم را دوست دارند، درحالی‌که بسیاری از هواداران نیز ممکن است با تمسخر وینی جونیور موافق باشند. در آلمان، آلیانز آرنا اغلب به عنوان "قایق بادی" شناخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • ترابی و افسوس بزرگ: کجا زدی ستاره
  • تغییرات آب و هوایی میانگین درآمد مردم جهان را کاهش می‌دهد
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • ستاره شمس آذر: به تیم‌های بزرگ‌تر هم فکر می‌کنم!
  • اشتغال اهمیت دارد
  • گام بزرگ مدعی لیگ برتر فوتسال با حفظ ستاره
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • ستاره رئال ورزشگاه بایرن را مسخره کرد!
  • بادشتوبر: هری کین باید ثابت کند مرد بازی‌های بزرگ است