Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@01:26:37 GMT

احياي ميناي نقاشي به سبک نقطه پرداز

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۵۱۸۷

احياي ميناي نقاشي به سبک نقطه پرداز

خبرگزاری آریا- سه اثر سماع از نگاره‌های استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته مینا کاری گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه پرداز اجرا و احیا شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آقای سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی با اعلام این مطلب گفت: این آثار توسط خانم شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنر‌های سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی میناکاری را از هنر‌های ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنر‌های سنتی جایگاه ویژه داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی بخصوص متعلق به دوران قاجار در موزه‎های معتبر نگهداری می‏ شوند.
او با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد: در این طرح که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.
آقای شریف زاده گفت: تلاش شده در این طرح ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.
رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش‌های ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀ قاجار (سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: از آنجا که حفظ، احیاء و اشاعه روش‌های اجرایی از رسالت‎های گروه پژوهشی هنر‌های سنتی است در این سه اثر، روش نقطه پرداز مورد استفاده قرار گرفت.
او ادامه داد: هر یک از آثار یاد شده به ابعاد 13 در 20 به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در اجرای نقش بندی خطوط از روش قلم گیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: احیا مینا نقاشی مینای نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذره‌بین در دست هنرمندان: خلق نقاشی‌های شگفت‌انگیز با ذره‌بین (فیلم)




منبع:پیج sunmanandwifelady

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 5 راز نقاشی ساختمان که نقاشان به شما نمی گویند (فیلم) ایده چراغ‌قوه برای نقاشی کودکان (فیلم) نقاشی های خلاقانه با سکه (فیلم)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خلق نقاشی‌های شگفت‌انگیز با ذره‌بین
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • ذره‌بین در دست هنرمندان: خلق نقاشی‌های شگفت‌انگیز با ذره‌بین (فیلم)
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • دومین فراخوان جشنواره استانی «راویان غدیر»
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • تشییع پیکر هنرمند چهره پرداز اردبیلی «رحیم پرواسی»
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟