Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، چند روزی است که سوژه «کارگران اخراجی برفاب را رها نکنید» در سامانه فارس من ثبت شده و به سرعت مورد تایید بیش از 80 نفر از کاربران فارس من قرار گرفته است.

در این خبر، گزارشی از صفر تا 100 پیگیری پرونده یک هزار کارگر اخراجی در شهرکرد برای اطلاع مخاطبان محترم روایت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی آش بیش از اندازه شور شود

داستان از این قرار است که حدود هزار کارگر در سال‌های گذشته به خصوص در سال‌های 94 و 95 از این شرکت به بهانه‌های مختلف اخراج می‌شوند؛ هر روز اخراج کارگران در صدر اخبار استان غیرصنعتی و محروم چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد و آش آنقدر شور می‌شود که صدای اعتراض مسؤولان استانی هم بلند می‌شود به طوری که رئیس سازمان صمت وقت در استان ضمن ابراز مخالفت با اخراج نَه فقط 1000 کارگر، بلکه با بیکار شدن یک نفر از پرسنل برفاب هم مخالفت دارند. وی مدعی شده بود این واحد تولیدی اجازه اخراج یک نفر را هم نداشته و اخراج گسترده کارگرانش اقدامی خودسرانه بود! (البته بنا بر ادعای خودشان)؛ البته استاندار و مدیرکل وقت اداره کار وقت نیز، مکررا از این موضوع ابراز نارضایتی می‌کنند.

اخراج، حرف اول و آخر مدیران کارخانه بود

اما مسؤولان این واحد تولیدی که عمدتا غیربومی هستند و احتمالا استفاده از شرایط خاص برای استان‌های محروم بی‌تاثیر در حضورشان برای سرمایه‌گذاری در این استان نبوده، راه خودشان را ادامه می‌دهند و نهایتا هم بدون توجه به نظر مسؤولان ارشد اقتصادی و دولتی در این استان حرف‌شان را به کرسی نشاندند و حدود یک هزار نفر را به آمار بیکاری در بیکارترین استان کشور اضافه کردند.

اما داستان تلخ کارگری در بیکارترین استان کشور به همین جا ختم نشد و دردناک‌تر این بود که حدودا سه سالی می‌شد که کارگران اخراجی ندای تظلم‌خواهی سر دادند و نه جوابی دریافت کردند و نه به قول خودشان به حق‌شان رسیدند؛ مدیرکل اداره کار، معاونان استاندار، رئیس سازمان صمت و دادستانی از جمله مسؤولانی بودند که مکررا مورد رجوع کارگران بودند و جز دست ردی که به سینه‌شان خورد، چیزی عایدشان نشد!

تجمعی که دقیقه نود کنسل شد

مطالبه‌گری ناموفق کارگران تا تابستان 99 ادامه می‌یابد و صدایشان شنیده نمی‌شود تا اینکه تصمیم می‌گیرند با برگزاری یک تجمع اعتراضی مسؤولان را وادار به شنیدن مطالبات‌شان کنند؛ خبر تجمع به معاون مطالبه‌گری ستاد امربه معروف می‌رسد، جلسه‌ای با نماینده کارگران اخراجی می‌گذارد و موضوع برگزاری تجمع به تعویق می‌افتد.

کارگران به وعده‌های این روحانی جوان اعتماد می‌کنند و مدیریت کار را به معاونت مطالبه‌گری ستاد امربه معروف واگذار می‌کنند.

از اینجا به بعد، داستان کارگران خواندنی‌تر می‌شود؛ کارگران خسته و ناامید از مطالبه‌گری، پشت تریبون یک رسانه رسمی قرار می‌گیرند و خبرگزاری یک برنامه زنده اینستاگرامی برای کارگران تدارک می‌بیند تا کارگران سرخورده احساس هویت کنند.

مصاحبه‌ای که تبدیل به مناظره شد

موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ 24 ساعت از پخش سخنان کارگران نگذشته که مدیرکل اداره کار درخواست مصاحبه با خبرگزاری فارس را چندین بار مطرح می‌کند؛ خبرنگار فارس پیشنهاد می‌دهد نمایندگان کارگران هم در جلسه باشند.

جلسه آغاز می‌شود و بیش از یک ساعت گفت‌وگوهای کارگران و مدیرکل اداره کار به درازا می‌کشد؛ حالا خبرنگار راوی این جلسه می‌شود و از این جلسه، که بیشتر به یک مناظره پرتنش شبیه است جواب بسیاری از سؤالات خود را پیدا می‌کند؛ خروجی آن جلسه یک و نیم ساعته، این جمله است: ادعاهای کارگران منطقی است و آقای مدیرکل پاسخی ندارد! (مشروح این جلسه را در اینجا بخوانید)

خروجی جلسه منتشر می‌شود، شاید این اولین مطالبه‌گری چند کارگر با یک مدیرکل است که مقابل دوربین خبرنگار انجام می‌شود؛ انتشار خبر فضای استان را بهم می‌ریزد و مدیرکل درصدد پاسخ‌گویی بر‌می‌آید، بلافاصله نشست خبری تنظیم می‌کند و برای اولین بار خبرنگاران را به اتاقش دعوت می‌کند تا از عملکردش دفاع کند اما متاسفانه (شما بخوانید خوشبختانه) نشست خبری هم کارساز نمی‌شود و کار را برای مسؤولان سخت‌تر و برای کارگران آسان‌تر می‌کند. (جزییات بیشتر را اینجا ببینید)

حالا نوبت کارگران است

حالا نوبت کارگران است که حرف‌شان را بزنند، نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود و کارگران با استناد به اسنادشان جواب مدیرکل را می‌دهند و شاید برای اولین بار برخی از رسانه‌ها و خبرنگاران را به صورت اقناعی و مستند با مطالبات‌شان روبه رو می‌کنند.

ماموریت استاندار به معاونش

خبرنگار موضوع کارگران را نزد عالی‌ترین مقام اجرایی استان می‌برد و استاندار هم که اولین بار است جزییاتی در این خصوص می‌شنود، معاون سیاسی استانداری را موظف به پیگیری این موضوع می‌کند.

حضور کارگران در شورای تامین

کارگران وارد جلسه شورای تامین می‌شوند، نه برای تهدید و انذار؛ بلکه برای شنیدن مطالبات‌شان! کارگروه شورای کارگری شورای تامین استان به صورت ویژه مامور پیگیری مطالبات کارگران می‌شود و تاکنون دو جلسه ویژه برای همین موضوع و با حضور نمایندگان کارگران و معاون مطالبه‌گری استان تشکیل جلسه داده و پیگیری‌های خوبی صورت گرفته است. (شرح این جلسات بنا به درخواست خود کارگران و مسؤولان بنا به برخی ملاحظات فعلا منتشر نشده است)

ورود رئیس قوه قضائیه به موضوع کارگران اخراجی

در سفر رئیس قوه قضائیه به چهارمحال و بختیاری، نماینده کارگران و معاون مطالبه‌گری وارد شورای اداری استان می‌شوند و طرح مشکل می‌کنند و قاضی القضات پیگیری جدی این موضوع را از مسؤولان مربوطه مطالبه می‌کند.

و در نهایت

در نهایت هزار کارگر اخراجی در شهرکرد، که از همه جا بریده و ناامید شدند امروز بستر مطالبه‌گری خود را به خوبی پیدا کرده و قبل از آنی که بخواهد حرکتی تند و ضدامنیتی مانند تجمع برگزار کند، هویت پیدا می‌کند، تریبون در اختیارش قرار می‌گیرد و خواسته‌اش را بدون واسطه و ترس از مدیران استانی و حتی رئیس یک قوه مطالبه می‌کند.

امید است مسؤولان با استمرار در پیگیری‌های خود، مطالبات روی زمین مانده چندین ساله این کارگران را به نتیجه برسانند تا کارگران اخراجی شهرکردی الگو و مدلی بشوند برای یک مطالبه‌گری صحیح و در چارچوب.

انتهای پیام/3339/م

منبع: فارس

کلیدواژه: برفاب کارگران مطالبه پیگیری کارگران اخراجی مطالبه گری نشست خبری اداره کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

دیگر خبرها

  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • نشست خبری سرمربی برزیلی تیم ملی والیبال ایران
  • گزارش تصویری از اولین نشست خبری پائز سرمربی تیم ملی والیبال
  • برگزاری اولین جلسه مدیران استقلال و هلدینگ خلیج فارس/ خبری از آقا محمدی نبود، ۲ نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای