Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تشدید آلودگی هوا موضوعی است که هر سال در فصول سرد با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. افزایش غلظت آلاینده‌ها همراه با پدیده وارونگی دما، میزان آلودگی هوا را بیشتر از حد مجاز می‌کند و فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر و تردد خودروهای فرسوده هم به این آلودگی دامن می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما امسال استفاده از سوخت مازوت در برخی نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در کشور به عنوان متهم اصلی آلودگی بی سابقه هوا معرفی شده است، طبق گفته برخی مسئولان، به دلیل مصرف بالای گاز و کمبود آن در کشور و نبود امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه‌ها، مجوز استفاده از مازوت به برخی از صنایع و نیروگاه‌ها داده شده است، ادعاهایی که بعد از اعتراض برخی نماینده‌ها و رسانه‌ای شدن ماجرا، تکذیب شد!

در همین زمینه بیژن زنگنه وزیر نفت گفته بود ما تمایل نداریم که  سوخت مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند. سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این باره می‌گوید: علت استفاده از این سوخت، نه پر بودن مخازن مازوت بلکه کمبود گاز و جلوگیری از خاموشی است. اگرچه مطابق قانون، صنایع در شرایط اضطرار اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارند، اما با کاهش دمای هوا و به دنبال آن افت فشار گاز که اولویت کشور تامین سوخت بخش خانگی است، این خبر مطرح شده که برخی صنایع استان به دلیل افت فشار گاز، از سوخت مازوت استفاده کردند و یا احتمال استفاده این صنایع از مازوت در روزهای آینده وجود دارد. 

سازمان محیط زیست، متولی رسیدگی به منع استفاده از سوخت مازوت در صنایع

شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز گفت: مصرف مازوت در محدوده‌های تاثیر گذار شهری ممنوع است. سازمان حفاظت محیط زیست با پایش‌های علمی و سنجش آلاینده‌های در مناطق مختلف استان، مناطق متاثر از آلاینده‌ها را مشخص می‌کند و سپس، ما محدودیت‌هایی را برای کاهش الودگی هوا در آن مناطق اعمال می‌کنیم. طبق اعلام سازمان محیط زیست شهرهای اصفهان، خمینی شهر، شاهین شهر، دولت آباد، مبارکه، نجف آباد و فلاورجان، مهم‌ترین شهرهای متاثر از آلاینده‌ها هستند که نباید به هیچ عنوان در این مناطق از سوخت مازوت استفاده شود.

وی افزود: وظیفه بررسی و پایش استفاده از مازوت در مناطق اعلام شده هم به عهده سازمان محیط زیست است که در صورت مشاهده هر نوع تخلف، دستگاه قضا و دادستانی وارد عمل می‌شود و برخورد لازم و پلمب واحد مورد نظر را انجام می‌دهد و تا این لحظه هیچ گزارش تخلفی به ما اعلام نشده است.

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: سال‌ها پیش استفاده از سوخت مازوت در صنایع اصفهان ممنوع شد و به خصوص از ۱۳۹۳ مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه‌های اصفهان پلمب شد. در این مدت هیچ یک از نیروگاه‌های اصفهان از سوخت مازوت استفاده نکرده اند و محیط زیست نیز بر آن‌ها نظارت دارد و پلمب مشعل‌های آن‌ها باز نشده است، متاسفانه برخی بدون اطلاعات کافی در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، اما هرچند در این مدت برای استفاده از سوخت مازوت به شدت تحت فشار بوده ایم، اما تا کنون از این سوخت استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه پایش سامانه‌های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری مورد بازدید قضایی زیست محیطی قرار گرفت تاکید کرد: هفته گذشته نمایندگان دادستانی، نیروی انتظامی و حفاظت محیط زیست این شهرستان از محل پلمب والوها و انژکتورهای مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری بازدید کردند که این بازدید به منظور شفاف‌سازی و روشنگری افکار عمومی در خصوص مصرف مازوت در نیروگاه بود. در این بررسی در خصوص استفاده نشدن از مازوت در ۸ واحد نیروگاهی این واحد صنعتی اطمینان حاصل شد. همچنین در تیم‌های نظارتی ما به طور مرتب از واحدها و صنایع بزرگ و کوچک بازدید میکنند و تا این لحظه در هیچ واحدی استفاده از مازوت نداشتیم.

کد خبر 577666 برچسب‌ها آلودگی هوا استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا استان اصفهان استفاده از سوخت مازوت نیروگاه ها آلاینده ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۶۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش معادن شهرستان تفت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مهدی زارع خورمیزی، گفت: کارشناسان به صورت منظم کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطار‌های لازم به متولیان معادن ارائه می‌دهند. 
مهدی زارع خورمیزی افزود: فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود. 
وی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست است، ادامه داد: متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • نوسازی و بهسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده نیازمند حمایت مستقیم استاندار است