Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@07:45:55 GMT

ساماندهی تل تخت پاسارگاد

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۶۵۶۷

ساماندهی تل تخت پاسارگاد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، گفت: اسناد و مدارک مربوط به کاوش‌های استروناخ از سال ۱۹۶۰ میلادی در این مکان، آشفتگی و به‌هم ‌ریختگی زیادی را در بخشی از طبقات فوقانی این پلکان نشان می‌دهد.

او، بیان کرد: احتمال از دست رفتن این شواهد نفیس معماری به‌واسطه قرار داشتن در مسیر تردد بازدید کنندگان و نفوذ یافتن آب باران در عمق ساختارهای معماری، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد را بر آن داشت تا نسبت به ساماندهی و استحکام‌بخشی بلوک‌های سنگی این بخش از پلکان اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی، تصریح کرد: جانمایی بلوک‌های سنگی، پاک‌سازی فضای اطراف بلوک‌ها، جابه‌جایی بلوک‌های به‌هم‌ریخته عملیات حفاظت در پلکان شرقی تل تخت پاسارگاد شامل پنج مرحله مستندسازی و بازگرداندن بلوک‌های فروریخته به‌ جای اصلی خود انتقال یافت و استحکام ‌بخشی بلوک‌های ماسه‌سنگی ردیف زیرین پلکان، در انجام این مراحل به دلیل وزن زیاد قطعات سنگی، از جرثقیل دستی برای جابجایی بلوک‌ها استفاده‌ شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، ادامه داد: با یکپارچگی بیشتر وضعیت معماری پلکان شرقی، نقش و عملکرد آن در تامین شرایط دسترسی به آثار معماری فراز تل تخت پاسارگاد بیش‌از‌پیش پررنگ می‌شود این عملیات حفاظتی از نیمه آذرماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دی‌ماه  امسال به پایان برسد.

تل تخت که تخت مادرسلیمان نیز نامیده می‌شود، تختگاهی بر فراز تپه‌ای طبیعی با سنگ‌های تراش ‌خورده آهکی سفید رنگ و ماسه‌ سنگ ساخته‌ شده  و از نخستین بناهایی به شمار می‌رود که در محوطه پاسارگاد بنا شده است.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مسیر بازدید تل تخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۶۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: میانگین بارش سالیانه خوانسار ۳۷۰ میلی‌متر است که باتوجه به توپوگرافی شهرستان حدود ۷۰ درصد آن به صورت روان آب هدر می‌رود.
مهدی کیخایی یکی از طرح‌های مهم برای ذخیره این روان آب‌ها را احداث بند‌های چند منظوره آبخیزداری دانست و افزود: به این منظور تاکنون بیش از ۳۵۰ بند سنگی و سیمانی و خشکه چین و ۱۴ بند خاکی احداث شده است.
وی ادامه داد: این بند‌ها ظرفیت آبگیری ۱۰میلیون متر مکعب و نفوذ و تغذیه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب در سال را به سفره‌های آب زیرزمینی دارند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسارادامه داد: خوانسار بیش از ۴۰۰ چشمه و قنات دارد و بیش از ۸۰ درصد آب کشاورزی شهرستان از این قنات و چشمه‌ها تامین و این بند‌ها موجب افزایش حداقل دو برابری دبی و طول مدت زمان آبدهی آنان شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • ببینید | تصاویری از سرریز شدن سد سنگی ملاتی پس از بارش باران
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی