Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که به دنبال مصوبه اخیر مجلس، ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصد برگشته است. محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان نیز در توییتی با اشاره به آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی ایران تاکید کرد که درصورت پایبندی تمامی طرفین به برجام همه اقدامات ایران برگشت‌پذیر خواهند بود. چندی قبل مجلس طی قانونی تصویب کرد که اگر اروپا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکند، تهران باید غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه اروپا به خبر آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تاسیسات فوردو واکنش نشان دادند. اتحادیه اروپا اعلام کرد این اقدام ایران انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز اعلام کرد غنی‌سازی ۲۰ درصد در راستای اجرای حق ایران در برجام‌ است. یک کارشناس مسائل بین الملل اما می گوید اگر ایران با هدف رفع تحریم‌ها اقدام به آغاز غنی سازی کرده باشد، این اقدام نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت چرا که در گذشته نیز ایران چنین تجربه‌ای داشته و عواقب آن را دیده است.

بیشتربخوانید: ظریف: غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سرگرفتیم

ایران با غنی‌سازی ۲۰ درصد چین و روسیه را از دست می‌دهد

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای، در گفتگو با رویداد‌۲۴ گفت: مجلس طرحی را تصویب کرده و دولت را موظف کرده است که مجموعه اقداماتی را انجام دهد و یک مهلت دوماهه مشخص کرده بود که اگر تا ۲ ماه اروپا برخی از تحریم‌ها علیه ایران را برندارد، طبق آن قانون مجموعه اقدامات را اجرایی کند. یکی از این مواد، بازگشت به غنی سازی ۲۰ درصد بود. حالا بحث بر سر این است که نگاهی که این قانون را تصویب کرد معتقد است این موضوع فشاری را به طرف مقابل می‎آورد و آن‌ها را مجبور به برداشتن تحریم‌ها می‌کند، ولی در واقعیت و تجربه‌ای که از گذشته وجود دارد، نشان می‌دهد که اروپا چنین کاری را انجام نخواهد داد. این اقدام باعث می‌شود حتی کشور‌هایی که حامی ایران بودند از جمله چین و روسیه نیز از با اروپا و آمریکا همراه شوند.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه تاریخ در حال تکرار شدن است، یاد آور شد: در سال ۸۴ غنی‌سازی را به صورت داوطلبانه متوقف کردند، اما اروپایی‌ها در قبالش هیچ رفتاری انجام نمی‌دادند و گشایشی در همکاری‌های سیاسی اقتصادی انجام نمی‌شد و بعد از آن ایران پلمپ نطنز را شکست و غنی سازی را بار دیگر از سر گرفت، با اینکار اروپا به سمت ایران نیامد، بلکه پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت برد.

باید منتظر بازگشت بایدن به برجام می‌ماندیم

حسن بهشتی پور ادامه داد: ما یا تصورمان این است که فضای بین‌الملل تغییر کرده و این رفتار‌ها دیگر تکرار نمی‌شود، یا اینکه تصورمان این است شرایط بدتر از این نخواهد شد. بایدن قرار بود به برجام برگردد، هنوز بایدن روی کار نیامده است و‌ ای کاش صبر می‌کردیم و بعد از اقدام بایدن در خصوص برجام، ما نیز اقدام می‌کردیم.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد، عملا یک بهانه‌ای می‌شود برای اینکه فشار‌های تازه‌ای را علیه ایران آغاز کنند،تصریح کرد: متاسفم که باید بگویم چین و روسیه زین پس از اقدامات جدید اروپا و آمریکا علیه ایران نخواهند شد و اگر به جای غنی سازی ۲۰ درصد رفتار‌هایی را انجام می‌داد که می‌تواست ابزار تحریم را از دست ا‌روپا و آمریکا خارج کند، تاثیر بیشتری می‌گذاشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی می‌گویند غنی‌سازی را شروع کردند تا جلوی مذاکره مجدد را بگیرند، تصریح کرد: مذاکره کردن یا نکردن از مسائل سیاست کلان کشور است که با اجازه رهبری صورت می‌پذیرد. ایران می‌توانست اقدامی انجام دهد که اهرم تحریم را بردارد. نظام تولید ما مشکل دارد. مجلس اگر به فکر است، باید به اصلاح نظام بانکداری و تولید ما کمک کند. زیرا با این کار نه تنها به اقتصاد کشور کمک می‌شود، بلکه اثر بخشی تحریم‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. قوانین و طرح‌هایی که مجلس تصویب می‌کند مانند برگشت به غنی‌سازی۲۰ درصد یا نابودی اسرائیل تا ۲۰ سال آینده، فقط یک فضای منفی را علیه ایران ایجاد می‌کند. ما نیاز به تصویب لوایحی داریم که تحریم‌ها کم اثر یا بی اثر شود. ما این کار‌ها را رها کردیم و دنبال این هستیم که فضا سازی علیه ایران را تشدید کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:باید نگاه و رفتارمان را نسبت به مناسبات بین‌المللی تغییر دهیم.  نگاه به داخل  یعنی نظام تولید! شما اول نظام تولید خود را اصلاح کنید و مشکلات کشور را حل کنید بعد بروید در صحنه بین‌الملل از نابودی اسرائیل صحبت کنید. این طرح‌های مجلس مانند برگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصدی و یا نابودی اسرائیل، طرح‌هایی است که به جای حل مشکلات صرفا مسائل و مشکلات را برای کشورمان بیشتر می‌کند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 حسن بهشتی پور غنی سازی اورانیوم انتخابات 1400 غنی سازی ۲۰ درصد غنی سازی علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روان‌سازی در مرزها منجر به افزایش صادرات به افغانستان خواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کاظمی قمی ظهر سه شنبه در حاشیه نشست مشترک با استاندار خراسان رضوی، معاونین استانداران خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و دیگر بازیگران مرز که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: پیگیری روند فعالیت‌هایی که در حوزه روان‌سازی و تسهیل در مرزهای مشترک با افغانستان صورت می‌گیرد، می‌تواند منجر به توسعه روابط تجاری دو کشور شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: این نشست‌ها با توجه به اینکه در استان‌های همجوار با مرز افغانستان برگزار می‌شود به همکاری‌های بین استانی کمک می‌کند و هر چقدر این همکاری‌ها افزایش یابد، قاچاق مواد مخدر کاهش، اشتغالزایی و تثبیت مرزنشینان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: اتخاذ رویه‌های یکسان در مرزها روند مثبتی را طی می‌کند و باعث می‌شود همه دستگاه‌هایی که در مرز هستند در یک چهارچوب هم‌افزا و هماهنگ باشند.

کاظمی قمی عنوان کرد: با توجه به همدلی خوبی که بین دستگاه‌های بازیگر مرز به وجود آمده و زمینه‌هایی که فراهم شده فضای خوبی در توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

کد خبر 6099823

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری واکسن آسترازنکا از بازار/ عارضه لخته خون ثابت شد
  • جمع‌آوری واکسن معروف از بازار
  • اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب می‌کند
  • افزایش حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت نشان‌دهنده شکست پروژه تحریم است
  • واکسن معروف از بازار جهانی جمع شد
  • روان‌سازی در مرزها منجر به افزایش صادرات به افغانستان خواهد شد
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟