Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشورگفت: امروز روزی است که حضرت امام (ره) در اعتراض به رویه‌هایی که هیئت‌های تشکیل‌شده به نام گزینش در طول دو سال اول فعالیت‌شان از سال ۵۹ تا ۶۱، اتخاذ کرده بودند دستور انحلال آن هیئت‌ها و تشکیل هیئت‌های جدید را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که به حضرت امام (ره) رسیده بود، این رویه را منطبق با مبانی و ارزش‌های اسلامی تشخیص ندادند و با فرمانی که در روز پانزدهم دی‌ماه ١٣٦١ صادر کردند، حکم انحلال هیئت‌های موجود را صادر و بر تشکیل هیئت‌های جدیدی تأکید و همچنین ویژگی‌های اعضای آن هیئت‌ها و همین‌طور رویه انجام فعالیت آن هیئت‌ها را در آن فرمان مشخص کردند.

انصاری گفت: به عنوان کسی که در مقاطعی در گزینش همکاری داشته‌ام و تاریخچه تشکیل و فعالیت آن را به خاطر دارم، قبل از این حکم، یک هیئت بررسی ارشاد و گزینش وزارت آموزش و پرورش در زمان سرپرستی مرحوم شهید رجایی در سال ۵۹ تشکیل و در ادامه امر گزینش در دستگاه‌های دیگر نیز برقرار شد، اما نوع عملکرد به گونه‌ای بود که در آن فرمان تاریخی حضرت امام بخش‌هایی از عملکرد توضیح داده شده بود و به نظر من لازم است که هیئت‌های مرکزی گزینش و تمام کسانی که در گزینش فعالیت می‌کنند، آن فرمان را مکرر بخوانند تا هم اشکالاتی را که حضرت امام بر عملکرد سابق داشتند، مورد توجه قرار بدهند و هم آنچه که مورد نظر ایشان برای ادامه کار گزینش بود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ویژگی‌هایی که حضرت امام (ره) برای این هیئت‌های جدید بیان کرده بودند، به نوعی مشخص می‌کرد که باید افرادی متفاوت با رفتار، روش‌ها و عملکردی متفاوت در امر گزینش فعالیت کنند.

وی افزود: از این منظر در واقع امروز، روز بازسازی و بازآفرینی هیئت‌های گزینش به عنوان یک نهاد ارزشی در نظام اداری کشور است.

معاون رئیس‌جمهوری با برشمردن مشخصاتی که حضرت امام خمینی (ره) برای اعضای هیئت‌های گزینش تعیین کردند، بیان کرد: ایشان تأکید داشتند هیئت‌های جدیدی متشکل از افراد صالح، متعهد، عاقل، صاحب اخلاق کریمه، فاضل و متوجه به مسائل روز تشکیل شوند.

وی ادامه داد: ویژگی‌های رفتاری که برای این افراد مد نظر داشتند، این بود که این افراد تنگ‌نظر، تندخو، مسامحه‌کار و سهل‌انگار نباشند و در گزینش افراد صالح برای نظام اداری کشور، بدون ملاحظه روابط اقدام نمایند.

انصاری با اشاره به ویژگی‌های عملکردی مورد نظر امام (ره) برای این افراد، گفت: در این فرمان تأکید شد میزان حال فعلی افراد است و باید از تجسس در احوال شخصی افراد اجتناب شود؛ اساساً آموزش داوطلبان استخدام در نظام اداری به بررسی وضعیت آن‌ها تقدم دارد و ایشان تأکید کردند که جزواتی تهیه شود و در اختیار داوطلبان استخدام قرار بگیرد تا آن‌ها با مطالعه جزوات به آن حداقل‌هایی که برای کار در دستگاه اجرایی نیاز دارند، آشنایی لازم پیدا کنند و سؤالات گزینش‌گران در چهارچوب همان آموزش‌ها قرار بگیرد، نه اینکه بروند تفحص و تجسس کنند و رویه‌ای داشته باشند که مورد نظر حضرت امام (ره) نبود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: از زمان صدور این فرمان، گزینش در طول سال‌های فعالیتش فراز و نشیب زیادی داشته است و با تصویب قانون گزینش آموزش و پرورش و بعد تسری آن به دیگر دستگاه‌ها و همین‌طور تصویب آئین‌نامه اجرایی آن در مجلس، ساختاری شکل گرفته که تقریباً در طول این مدت، ساختار ثابتی بوده و دستورالعمل‌هایی متناسب با این ساختار به تصویب هیئت عالی گزینش رسیده یا از سوی دبیرخانه هیئت عالی بر اساس اختیاراتی که داشتند، تدوین و ابلاغ شده که مبنای عمل گزینش‌گران ما بوده است.

انصاری با اشاره به سیاست‌های کلی نظام اداری که در سال ۸۹ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اظهار داشت: در بند (۳) این سیاست‌ها، سیاست مشخصی در رابطه با گزینش نیروی انسانی ابلاغ شد؛ با این عنوان که «بهبود معیار‌ها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای وغیرحرفه‌ای». درواقع این بند مجدداً بر همان نکته‌ای که مدنظر حضرت امام (ره) بود، تأکید شد ولی تأکید جدیدی برای به‌روزآوری روش‌های گزینش منابع انسانی صورت گرفت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در طول ده سالی که از ابلاغ این سیاست می‌گذرد، اقدام مؤثر و جدی در حوزه گزینش برای تحقق این سیاست شاهد نبودیم. به هر حال لازم بود تغییرات جدی و مؤثری در طول این ده سال در دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها و بعضی از ضوابط مورد عمل عوامل اجرایی گزینش داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: تغییرات لازم باید به صورت جدی در دستور کار دبیرخانه هیئت عالی قرار بگیرد تا کار کارشناسی روی این تغییرات را انجام دهند و نهایتاً به تصویب هیات عالی و در مواردی که ضروری باشد به تایید رئیس‌جمهوری برسد و ابلاغ شود تا شاهد یک تغییر و به‌روزآوری جدی در معیار‌های مورد عمل گزینش باشیم.

انصاری اضافه کرد: من فکر می‌کنم در گزینش، علاوه بر این ضرورتی که عرض کردم ، اقداماتی هم که در طول چهار سال گذشته از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و دبیرخانه هیئت عالی گزینش دنبال شد، بعضاً با مقاومت‌های ناصواب و نادرستی در بعضی از ارکان گزینش مواجه شد که کار را با تأخیر و تعویق مواجه کرد، باید در خود هیئت‌های گزینش دستگاه‌ها اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور این اقدامات را در دو محور برشمرد و بیان داشت: اول، اصلاح ساختار و چابک‌سازی گزینش‌های ماست. همان‌طور که ذکر شد، گزینش یک ساختار سنتی دارد نیازمند تجدید نظر و به‌روزآوری جدی است. این اصلاح در ساختار می‌تواند کمک کند که روابط و مناسبات درونی بخش‌های مختلف گزینش و همچنین روش‌هایی که در رسیدگی به درخواست‌های تجدید نظر در هیئت‌های مرکزی وجود دارد، بازسازی شود.

معاون رئیس‌جمهوری آموزش مستمر گزینش‌گران متناسب با بازنگری در روش‌های انجام کار را اقدامی مهم‌تر از اصلاح ساختار‌ها دانست و افزود: از امر آموزش در گزینش نمی‌توان غافل شد، چون تغییرات در مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی روز که به صورت روزمره شاهد آن‌ها هستیم اقتضای این را می‌کند که گزینش‌گران ما هم به لحاظ آشنایی با مسائل مبتلابه گزینش به‌روز شوند و بخش عمده‌ای از این به‌روزشدن با برنامه‌های آموزش اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: اهتمام به توسعه برنامه‌های آموزشی و بازنگری در برنامه‌های آموزشی گزینش‌گران و تجدید نظر به نوعی که حوزه‌های جدیدی در آموزش نیروی انسانی شاغل در گزینش را شاهد باشیم، باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

انصاری در پایان تأکید کرد: در یک کلام، از نظر هیئت عالی گزینش ما نیازمند تغییرات جدی و اساسی در روش‌ها و دستورالعمل‌های انجام کار گزینش هستیم و برنامه‌های آموزشی هم باید متناسب با دستورالعمل‌ها و روش‌های جدید بازنگری و تدوین شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان اداری و استخدامی گزینش رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور معاون رئیس جمهوری برنامه های آموزش دستورالعمل ها حضرت امام گزینش گران نظام اداری قرار بگیرد هیئت عالی هیئت ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب مربی‌های پرورشی در دستور کار قرار دارد

میثم لطفی معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت در سخنانی گفت: بخشنامه‌ای را دفتر سلامت اداری و فرهنگ سازمانی ما به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند بر اساس آن دریافت هرگونه هدیه توسط کارکنان دولت در فضای اداری ممنوع شده است. به خاطر اینکه به سلامت اداری و کاهش و رفع تعارض کمک کند.

وی ادامه داد: این هدیه گرفتن‌ها گاهی اوقات میل ایجاد میکند، ان‌شاءالله بتوانیم از این طریق هم سلامت اداری را افزایش داده و هم فساد را ان‌شاءالله کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با بحث استخدام نیرو‌های خدماتی مدارس، اظهار داشت: ما الان برای چهاردهم اردیبهشت یعنی دو روز بعد ان‌شاءالله آزمون استخدامی کیفیت بخشی آموزش و پرورش را داریم. ان‌شاءالله برای ۱۹۷۱۲ نفر جذب خواهیم داشت در رشته مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان بعد از ۱۰ سال تقریبا ده سال بود مجوز داده نشده بود. امور تربیتی و سبک زندگی، مربیان سلامت و مربیان تربیت بدنی که حدوداً ۴۰۰ هزار نفر هم در این آزمون شرکت کردند.

رییس سازمان اداری و استخدامی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی آزمون را برگزار می‌کند و امیدوار هستیم که تا نیمه خرداد ماه نتایج آزمون بیاید که اول مهر این همکاران را در دستگاه اجرایی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این تدبیر مقام معظم رهبری و دستور ایشان بود برای اینکه ما برای بحث کیفیت بخشی مربیان پرورشی در دستگاه در آموزش و پرورش جذب داشته باشیم این اتفاق می‌افتد.

لطیفی افزود: در خصوص بحث استخدام عزیزانی که در مدارس در خدمتشان هستیم تحت عنوان بابای مدرسه قرار بود که تامین اعتبار آن از طرف سازمان برنامه مشخص شود؛ در سقف تامین اعتبار ما ان شاءالله حتماً کمک خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای این موضوع مدارسی که جمعیت بیشتری دارند و در مناطق محروم هستند در اولویت هستند و در صورت تامین اعتبار این موضوع تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • توضیحات لطیفی درباره برنامه‌های استخدامی دولت در سال جاری
  • جذب مربی‌های پرورشی در دستور کار قرار دارد
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی