Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@07:24:22 GMT

مشترکین بزرگ برق هزینه واقعی را بپردازند

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۸۰۰۳

مشترکین بزرگ برق هزینه واقعی را بپردازند

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه قرارداد حوزه برق که با عراق به امضا رسید در چه حوزه‌ای بوده است؟ گفت: ایران از دو سال پیش یادداشت تفاهمی با وزیر برق وقت عراق امضا کرد با این محوریت که ما به عنوان همسایه ای که در شرایطی اقتضا کرده و جان خود را برای امنیت شما داده ایم نمی‌خواهیم همکاری در بخش برق فقط محدود به صادرات برق شما باشد چرا که رفاه و امنیت شما را با رفاه و امنیت خود یکسان می‌دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این راستا دو پروژه را مطرح کردیم که یکی از آنها مربوط به کاهش تلفات شبکه و توزیع برق عراق است. در حال حاضر با وجود صادرات برق و گازی که ایران به عراق دارد نیمی از عراق در خاموشی است و میزان باقیمانده نیز دارای تلفات ۵۰ درصدی است که طبق این یایدداشت تفاهم قول دادیم تا کمتر از دو سال این میزان تلفات را از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد برسانیم.

اردکانیان تصریح کرد: به این ترتیب عراق بدون اینکه خرید برق بیشتری داشته باشد و یا نیروگاهی احداث کند، ظرفیت برق خود را ۳۰ درصد افزایش داده است. با این محوریت پروژه‌ای را تعریف کردیم و استان به استان عراق را به شرکت‌های بخش خصوصی و غیر خصوصی ایران دادیم. این قرارداد از طرف ایران امضا شده و منتظر طرف عراقی است.

وی در مورد قرارداد دوم که قرار است بین ایران و عراق نهایی شود، تصریح کرد: ایران تجربه خوبی در زمینه تعمیر تجهیزات نیروگاهی دارد. این در حالی است که ۵ هزار ترانسفورماتور عراق در جنگ آسیب دیده و از بین رفته اند و امکان بازسازی همه این ترانسفورماتورها برای عراق وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌تواند تمام این موارد را خریداری و نوسازی کند. به همین دلیل ترتیبی دادیم حتی در صورت نیاز شرکتی به صورت جوینت ونچر با شرکتی عراقی تأسیس شود تا ظرفیت تربیت نیروی انسانی برای عراق در حوزه تعمیرات نیروگاهی شکل بگیرد.

به گفته وزیر نیرو این قراردادها از سمت ایران امضا شده و تحویل مقامات عراق شده است که پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این قراردادها نهایی شود.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن نیز توضیح داد: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت یارانه ای دولت است که در اختیار مردم قرار می‌دهد که اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: با بررسی‌های انجام شده قصد داریم بخشی از این بدهی را به صورت تهاتر در حوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه کنیم اما برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دار نباشد نیز هیئت وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکین پرمصرف به طور مستقیم از تولید کننده برق خرید کنند.

اردکانیان ادامه داد: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور داریم که از این تعداد هزار مشترک مصرف کننده عظیم محسوب می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به آلومینیوم، فولاد، ذوب آهن و غیره اشاره کرد. ترتیبی ایجاد کرده ایم تا این مشترکین که بالای ۵ مگابایت مصرف برق دارند به طور مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند. به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نتیجه خرید مشترکین بزرگ از بورس شاید درآمد شرکت توانیر برای مدتی کاهش یابد، گفت: اما در بلندمدت قطعاً این رویه به نفع ماست چرا که از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌کند و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را بپردازند.

ادامه دارد...

کد خبر 5114659 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا اردکانیان عراق برق رسانی قیمت دلار تولید نفت اقتصاد چین مصرف گاز قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی شاخص کل بورس ویروس کرونا مصرف برق بورس تهران تولید برق بازار سهام بانک مرکزی ایران بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات

معاون راهبردی و تنظیم بازار رگولاتوری گفت مشترکین درصورتی می‌توانند از اینترنت فیبرنوری استفاده کنند که در سایت اصلی اپراتورها ثبت اولیه را انجام داده باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص نحوه دریافت خدمات از سامانه iranfttx و اینترنت فیبر نوری اظهار کرد: این سایت به مشترکین اعلام می‌کند که کدام مناطق و محلات فیبرکشی شده است.

روحانی نژاد ادامه داد: اگر اینترنت بر بستر فیبر می‌خواهید باید به پرتابل اپراتور مورد نظر بروید، مبلغ اولیه را پرداخت کنید در این صورت اپراتور موظف است در صورت طی شدن این فرایند ظرف ۳۰ روز خدمات اتصال فیبر را برای کاربران انجام دهد.

وی افزود: اگر اپراتور از ارائه خدمات طی ۳۰ روز خودداری کرد در این صورت باید در سامانه ۱۹۵ شکایت کنند، پس از اعلام شکایت ما طرف حساب اپراتور خواهیم بود.

معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: زمانی مشترک به ۱۹۵ مراجعه می‌کند که اپراتور به تعهد خود عمل نکرده باشد در این صورت رگولاتور به موضوع ورود می‌کند و علاوه بر جریمه اپراتور خدمات مورد نیاز به درخواست کننده ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی مشترکین همچنان گلایه‌مند از عدم دریافت خدمات هستند، تصریح کرد: این موضوع با اپراتورهای خدمات دهنده فیبرنوری مطرح شده است، بسیاری از نمونه‌ها حکایت از این دارد که مشترکین نیز کم لطف بوده‌اند.

روحانی نژاد ادامه داد: اپراتورها مستنداتی ارائه کردند که نشان می‌دهد یک مشترک در گذشته درخواست خود را بدون پرداخت هزینه ثبت کرده است، اپراتور بر اساس نیاز مشترک فیبر را تا درب منزل آورده ولی مشترک لحظه آخر با دلایل مختلف اعم از اینکه ملک اجاره است یا از درخواست خود پشیمان شده‌ایم.

روحانی نژاد اضافه کرد: مصوبه می‌گوید مشترک پس از ثبت درخواست ابتدا باید پرداخت اولیه خود را انجام دهد تا اپراتور این اطمینان را داشته باشد که این مشترک حقیقی است و در مراحل بعد موظف به ارائه خدمات خواهد بود.

معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اپراتوری به مشترکین اعلام کند تا پوشش‌دهی یک منطقه کامل نشود به سایر مشترکین نیز خدمات اینترنت بر بستر فیبر ارائه نخواهم کرد، گفت: این ادبیات در گذشته مورد استفاده مخابرات بود، در گذشته سیستم نجما وجود داشت که مدل تجمیعی بود یعنی به طور مثال در یک مجتمع حداقل ۱۰ واحد درخواست بدهند که برای من صرفه داشته باشد و بعد خدمات ارائه دهم.

روحانی نژاد ادامه داد: اپراتورهای دیگر اما چنین رویه‌ای ندارند زیرا برای همه مراحل کار هزینه می‌کنند و یک مشترک هم برای آنها ارزشمند است در نتیجه به همه درخواست‌ها در اولین فرصت پاسخ می‌دهند.

معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: البته هفته گذشته پروانه مخابرات بعد از مدتها به آنها داده شده و تاکید کرده‌ایم که پس از دریافت پروانه موظف هستند مثل بقیه اپراتورها ظرف ۳۰ روز به تک تک متقاضیان خدمات ارائه کنند در غیر این صورت به کمیته تخلفات خواهند رفت.

روحانی نژاد خاطرنشان کرد: مشترکین باید دقت کنند که حتماً در منطقه سبز پوشش قرار گرفته باشند تا درخواست آنها اجرایی شود.

کد خبر 748748

دیگر خبرها

  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان آمل
  • حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج
  • نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد