Web Analytics Made Easy - Statcounter

عزیزاده با اشاره نبود وحدت رویه بین دستگاه‌های قرآنی برای رسیدن یک استاندارد واحد در سنجش آموزش‌های قرآنی، گفت: نبود این وحدت رویه یه عنوان یک آسیب آزمون‌های قرآنی را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدمهدی عزیززاده»، به دلایل شکل گیری آزمون سراسری قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه‌ ای از آموزش های قرآنی در موسسات قرآنی کشور در حوزه‌ آموزش عمومی قرآن دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همیشه به دنبال شرایطی بوده‌ایم تا هم سنجش دقیقی از میزان موفقیت این آموزش‌ها صورت بگیرد و هم اینکه عملکرد موسسات را در زمینه ارائه خدمات آموزشی بررسی کنیم. شکل‌گیری یک فضای مسابقه و ایجاد شور و نشاطی که قرآن آموزان در پایان یک دوره آموزشی موفق نیاز دارند باعث شد تا آزمون های قرآن و عترت شکل بگیرد. 

 

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت افزود: برای اینکه این وضعیت در شرایط منصفانه و یکسانی در کشور برگزار شود به شکل سراسری پیش‌ بینی شد تا همه نقاط کشور از دوره افتاده ترین روستا‌ها تا تهران در یک روز و با یک سبک‌ استاندارد آزمون را برگزار کنند. به اعتقاد من هر اقدام انگیزه‌ ساز و تشویق کننده برای اینکه قرآن آموزها از قرار گرفتن در مسیر آموزشی و تعلیم قرآن احساس نشاط و انگیزه بیشتری کنند اقدام مفید و موثری است. 

 

عزیززاده تصریح کرد: کار دیگری که در آزمون اتفاق افتاد این بود که تنها برگزیدگان اول و دوم و سوم تجلیل نمی‌شد بلکه از تعداد قابل توجهی از برگزیدگان در سطح استانی و ملی تجلیل می‌شد و این از نکات مثبت آزمون در طول ادوار بوده است. 

 

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در ادامه به برخی اشکالات موجود در آزمون در گذشته اشاره و تاکید کرد: به اعتقاد من نیازی نیست که وزارت ارشاد خود را در این حد متمرکز بر اجرای آزمون کند. هر چند در یکی دو سال گذشته سعی شده است موسسات مشارکت بیشتری در آزمون داشته باشند. من به عنوان عضو شورای سیاستگذاری آزمون همواره به این موضوع اعتقاد داشته‌ام و باید تا حد بسیار بالایی از موارد اجرایی آزمون را هم به موسسات بسپاریم و ما تنها سیاستگذار و ناظر راهبر کلان برنامه باشیم به این معنا که استانداردهای یک آزمون دقیق و قابل اعتماد و اعتنا در نتایج را کنترل کنیم تا اتفاق بیفتد. یکی‌ از نقاط مشترکی که وزارت ارشاد و اتحادیه موسسات کشور می‌توانند داشته باشند همین آزمون است.

 

عزیززاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اشکالات گره زدن بسیاری از حمایت‌های آموزشی به نتایج آزمون است. یعنی موسسات به تعداد قبولی در آزمون از سرانه حمایتی بهره‌مند می‌شوند. این موضوع باعث شکل‌ گیری یک رقابت منفی شده است و فضایی در موسسات ایجاد کرده که همه چیز بسته به این آزمون است در حالی که اینگونه نیست. موسسات باید شاخص‌های دقیق تر و بیشتری برای ارزیابی و سنجش داشته باشند اگرچه آزمون شاخص دقیقی برای ارزیابی است اما جامع نیست. 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های مختلف در اجزای مختلف آزمون حضور داشته است، گفت: زمان برگزاری آزمون برای نظارت به دور افتاده ترین روستاها رفته‌ام و در ادامه در برخی ادوار در تیم شورای سیاستگذاری نیز حضور داشته‌ام و به آسیب‌زا بودن این رقابت منفی رسیده‌ام.‌ آزمون باید به اندازه خود وزن و سهم در حمایت کردن از موسسات داشته باشد.

 

عزیززاده با اشاره به اینکه به شدت خلا یک جایگاه در سطح ملی برای سنجش دانش و مهارت قرآنی احساس می‌شود، افزود: برای همین دوره‌ های آموزشی در دستگاه‌ های مختلف سبک‌های متفاوت تعریف شده است. به نظر می‌رسد مدارکی که در این‌ سنجش‌ها اهدا می‌شود وقتی اعتبار کافی پیدا می‌کند که اعتبار فرادستگاهی و ملی داشته باشد. متاسفانه دستگاه های قرآنی کشور از اوقاف تا ارشاد و تبلیغات اسلامی و ... هنوز نتوانسته‌اند بر سر یک استاندارد در برگزاری و سنجش دوره‌های آموزشی  به یک توافق جامع برسند.

 

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت با اشاره به اینکه وزارت ارشاد می‌تواند محور این فعالیت‌ها باشد، گفت: اگر سایر دستگاه‌ها می‌خواهند آموزش داخلی داشته باشند اما سنجش را بر اساس آزمون های وزارت ارشاد انجام دهند. این باعث می‌شود دوره های آموزشی هم به صورت هماهنگ پیش بروند و وحدت رویه در آموزش ها ایجاد شود. این البته از وظایف کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم است که باید فکری به حال سنجش متمرکز و معتبر انجام دهد. اگر یک طیف آزمون در کشور باشد اعتبار پیدا می‌کند.

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: سنجش دوره های آموزشی آزمون سراسری قرآن و عترت آزمون سراسری قرآن و عترت عضو شورای سیاستگذاری وزارت ارشاد داشته باشند وحدت رویه آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مویدی معاون پرورشی، سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان بیضا گفت: این دوره از مسابقات با حضور بیش از ۲۰۰ دانش آموز در رشته‌های حفظ، قرائت، احکام، اذان و مداحی برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رقابت دانش آموزان البرزی در مسابقات قرآن و عترت
  • اعلام نتایج آزمون ورودی جامعه الزهرا (س)
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • تأیید سوابق تحصیلی برای تمام داوطلبان ضروری است
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل