Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:11:08 GMT

موج سواری تاجدار کوچک و لزوم تغییر سبک زندگی

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۸۲۱۱

موج سواری تاجدار کوچک و لزوم تغییر سبک زندگی

جهش کرونا این بار در قلب اروپا رقم خورده و موجب شده تا بار دیگر مرزهای هوایی، زمینی، دریایی بسته شوند و هر نوع تردد از مبدا این کشور متوقف شود و فناوری و علم با دامنه گسترده هنوز نتوانسته بر موج تازه شیوع این ویروس  اثرگذاری کاملی داشته باشد و بار دیگر بیم آن می‌رود که تاجدار کوچک با نمایه جدیدش کشور ما را نیز تهدید کند و سرمایه‌های انسانی و روال زندگی دوباره از شرایط تثبیت نسبی به سمت بحران حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی اجمالی به روایت یکسال اخیر جهان و ایران در پاندمی کرونا می‌توان به این واقعیت رسید که شاید مهمترین مولفه در شرایط کنونی تکیه بر تغییر سبک زندگی و لزوم پوست اندازی در برخی قالب‌های رفتاری و زیستی است چرا که تجربه نشان داده که همراهی با پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از رفتارهای مبتنی بر افراط و تفریط و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون بهترین عامل بازدارنده در برابر ویروس کووید ۱۹ بوده و باید تا تکمیل مراحل علمی برای تهیه دارو و واکسن این موضوع به عنوان اولویت در زندگی مردم نهادینه شود.

 همراهی و همدلی و گفتمان سازی، افزایش تعاملات بین فردی، بهبود مناسبات ارتباطی اعضای خانواده و برجسته‌سازی تاب آوری اجتماعی از نکات مثبتی است که با وجود همه دشواری‌هایی که کووید ۱۹ با خود دارد در بین مردم مشاهده می‌‍شود  و اگرچه ماندگاری این ویروس به درازا انجامیده اما این مردم هستند که باید در سنگر هوشیاری و پرهیز از عادی انگاری بیماری همراه با مسئولان در عرصه بمانند تا زمینه مدیریت هرچه بهتر بیماری مهیا شود و مخاطرات و دام‌های ناشناخته این ویروس کمتر فرصت جولان یافته و با هزینه های کمتری بتوان از مسیر دشوار و پرخطر این بیماری عبور کرد.

به گفته دکتر «محمد جمالیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک تاخت و تاز ویروس کرونا تاکنون در استان مرکزی ۳۴هزار و ۱۹۳ نفر را درگیر کرده و یک‌ هزار و ۳۹۱نفر در این استان بر اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
اگرچه شرایط جغرافیایی استان مرکزی در قلب کشور و قرار گرفتن ان در مسیر شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور می‌تواند علتی در انتقال و تردد ناقلان بیماری باشد اما به گواه آمار مراسم‌دورهمی و برخی غفلت‌ها در عادی پنداری ویروس دلیلی مهم در بالا رفتن نرخ ابتلای افرادکرونا و جان باختن آنان ها در سه موج بیماری در استان بوده است و اینجاست که تکیه بر تغییر سبک زندگی اهمیت و اولویت خود را برجسته‌تر می‌کند.


کرونا و تازیانه‌های آن بر پیکر صنعت و اقتصاد استان مرکزی
استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران شهرت یافته و با سه‌هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک سهم بسزایی را در درآمد سرانه ملی دارد اما، این روزها شیوع کرونا در کنار رکود اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه نمکی بر جراحات این بخش است و دامنه و عمق چالش‌های این حوزه را  ابعاد تازه‌ای داده است که این موضوع تنها گریبانگیر صنایع استان نیست بلکه حوزه اقتصاد در کشور و جهان متاثر از پیامدهای کرونا دشواری‌هایی را از سر می‌گذراند که تاکنون آن را تجربه نکرده است.

عضوهیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک درباره آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا  گفت: جامعه جهانی در قرن ۲۱ با همه توانمندی در حوزه علمی و فناوری، در پی شیوع کرونا به نقطه‌ای رسیده که شاه‌کلید آن در بازتوانی مدیریت اقتصادی و اجتماعی و نرمش هنرمندانه جوامع برای افزایش تاب‌آوری و عبور از مخاطرات کرونا است.

«سعید سلیمانی» افزود: شیوع کرونا در حوزه اقتصادی به فاجعه جهانی تبدیل شده و بسیاری از دولت‌هاراهبردهای فوق‌العاده‌ای را در مقابله با تعمیق مشکلات ناشی از کرونا در عرصه اقتصادی و اجتماعی اعمال کرده‌اند و شیوع این بیماری نشان داد  که ابعاد زیست بشری هرگز چتری از مصونیت ندارد و همواره باید مدیریت بحران و تصمیم سازی هوشمندانه در راس امور باشد و سبک زندگی مدرن با همه مزایایش نواقص جدی در مقابله با تهدیدات دارد.

وی توضیح داد: تعطیلی گسترده‌ای که در بسیاری بنگاه‌های اقتصادی آن را در جهان تجربه کردند، توان تولید و سودآوری را تقلیل داد و بیانگر آن است که دولت‌ها باید در حوزه تصمیم سازی کلان برای رفع مشکلات ناشی از تهدیدات غیرمترقبه بر اقتصاد نسخه کارامد داشته باشند و این تنها در حوزه به گردش درآوردن چرخ اقتصادی نیست بلکه تدارک سبدی از حمایت‌های رفاهی و اجتماعی لازمه کار است که باید در سبک جدید زیست بشری با قوت دیده شود.

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه اراک یادآور شد: در شیوع کرونا نباید تنها نیمه خالی لیوان را دید و با همه مخاطراتی که این ویروس در عرصه اقتصادی داشته نیاز است از تهدید ایجاد شده فرصت ساخت و برای اینده اقتصاد استان گام‌های اساسی برداشت.

سلیمانی عنوان کرد: کرونا موجب شد زاویه کوتاه نگاه‌ها در عرصه کسب و کارهای سنتی گسترده تر شود و مردم و مسئولان بیش از گذشته لزوم گسترش شاخ و برگ ‌های اقتصاد آنلاین را بفهمند و خدمات و نیازها پوست اندازی لازم را در کسب و کارهای سنتی انجام دهد که باید به این مهم به عنوان نقطه عطفی در گذر اقتصاد استان نگریست و کوشش کرد که بسترسازی و مهارت سازی لازم با سرعت و برنامه موثر در این حوزه صورت بگیرد.

وی بیان کرد: آمارها نشان می‌ دهد، مصرف اینترنت و استفاده از فضای برخط به دلیل خانه نشینی اغلب مردم در دوران کرونا افزایش یافته  و شهروندان استان با استفاده از سامانه های آنلاین نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام کرده اندو حتی آموزش کودکان و نوجوانان و ارایه خدمات و مناسبات اداری و فرهنگی و ارتباطی نیز بر بستر وب صورت می‌گیرد.
 عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اراک گفت: اقبال مردم از سامانه های خدمات رسان برخط برخلاف گذشته نشان از انقلاب در سبک زندگی است که جرقه آن با کرونا زده شده و درصد بالایی از  مشترکان در یک سال گذشته قبوض خود را به شکل آنلاین پرداخت کرده و با این اقدام از چاپ و توزیع حجم بالایی قبض کاغذی جلوگیری کرده اند، ضمن آنکه انجام خریدهای اینترنتی و رونق گرفتن کسب و کارهایی وابسته به خدمات غیرحضوری نیز بخش دیگری از فرصت هایی است که کرونا در استان مرکزی آن را رقم زده است.


تاب‌آوری دستاوردی که باید از کرونا در لایه‌های اجتماعی نهادینه کرد
یک روانشناس تربیتی در اراک معتقد است:  یکی از دلایل مهم اضطراب در روزهای کرونا دانش اندک مردم در حوزه تهدیدات سلامت و ضعف در نظام تصمیم سازی و برنامه‌های حمایت اجتماعی، اقتصادی و گفتمان سازی فرهنگی است چرا که همواره عرصه ناشناخته با خود تشویش و نگرانی دارد اما اگر تلاش شود تا رویه شفاف و همگنی در حضور معنادار طیف‌های انسانی ایجاد شود، غبارمه‌آلود اضطراب کمرنگ‌تر شده و جایش را به رفتار هوشمندانه و عقلایی می‌دهد.
«کیانوش امینی» افزود: شفاف سازی ، مهارت آموزی و تغییر سبک زندگی در روزگار کرونا دستمایه‌ای است که خطاها به حداقل رسیده و گام‌ها استوارتر و عاری از ترس برداشته شود و در دوران گذار تا تغییر سبک زندگی همخوان با کرونا، بخشی از اضطراب‌هاطبیعی است اما باید بر هوشمندی هر فرد به عنوان سرمایه‌ای در ساختن نظام رفتاری جامعه حساب کرد و تاب‌آوری اجتماعی و باورهای نوین در مقابله با بحران را ساخت.

این مدرس مراکز آموزش عالی در استان مرکزی خاطرنشان کرد: هر چند که تغییر شرایط زندگی پیشین اضطراب‌آور و دشوار است و با توجه به شیوع این بیماری بسیاری از واحدهای تولیدی این استان صنعتی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و شرایط اقتصادی استان متزلزل شده اما، نباید در گرداب مشکلات غوطه خورد بلکه می‌توان با حداقل‌های ممکن مسیرسازی برای عبور از شرایط کنونی را تجربه کرد و این موضوعی است که جامعه امروز و استان مرکزی در همه سطوح از خرد و کلان به آن نیاز جدی دارد.
امینی تاکید کرد : مدیران دستگاه‌های دولتی  باید با بهره‌گیری از ظرفیت روانشناسان و ارایه خدمات مشاوره‌ای ، مشکلات روانشناختی مردم را کاهش دهد و به نظر می رسد در این برهه زمانی باید روانشناسان، جامعه شناسان، اقتصاددانان و حقوقدانان طرحی نو درافکنده و گفتمان سازی نوین را بر مبنای ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با سرعت بیشتری بومی سازی کنند و در راستای کنترل و مقابله با بیماری کویید ۱۹ و همچنین کاهش اضطراب میان مردم،  راهکارهای موثرتری را برگزینند.
وی با اشاره به نظریه روانشناس ( مازلو)  اظهار داشت : بر اساس این نظریه، نیازهای اصلی در یک هرم واقع شده که کف آن نیاز به خوراک، پوشاک و بقای افراد است و می‌طلبد دولت نسبت به رفع نیازهای اقشار آسیب پذیر جامعه بکوشد و حس امنیت تعلق خاطر را میان آنان افزایش دهد که البته باید اذعان داشت که دولت تاکنون اقدامات موثری در راستای حمایت از این جامعه هدف انجام داده است.
این روانشناس تربیتی یادآور شد: مسئولان نیز باید در راستای کاهش اضطراب و خشونت در خانواده ، این جامعه هدف را زیر پوشش خدمات جامع‌تری از بیمه قرار دهند و در کنار هر ۵۰ یا ۱۰۰ خانوار یک روانشناس حضور یابد و یک بسته حمایتی نیز برای این خانواده ها طراحی شود .
امینی ضمن انتقاد از برنامه‌های صداو سیما و رسانه‌ها نیز گفت : حوزه اطلاع رسانی قلب تپنده در راهبری و مهندسی افکار عمومی، بهبود گفتمان سازی و سرگرمی هدفمند و مسیریابی فرهنگی است و  رسانه‌ها باید از پوسته اطلاع رسانی صرف در انتشار  آمار مرگ و میر ، شمار بهبود یافته‌ های کرونا بیرون بیایند و به رسالت اصلی خود بپردازند که ارایه سیمای از آموزش و مهارت ورزی فردی و جمعی به شهروندان برای حضور تمام قد در شرایط بحران و تهدید است و این مهم نیاز دارد که حوزه رسانه از ابزار آموزشی روانشناختی مدرن تولید محتوا بیشتر مدد بجوید.

وی عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مسئولیت مستقیم راهبری فرهنگی را برعهده دارد بنابراین نمی‌توان با توزیع کتاب‌های موجود در انبارها و یا روال کنونی عرصه هنر و فرهنگ اضطراب ناشی از کرونا را در جامعه کاهش داد ، مردم برای زندگی پساکرونا به امید ، مهارت و انگیزش نیاز دارند و این محورها باید در تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای برجسته شود.
این مدرس مراکز آموزش عالی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در زندگی پساکرونا با دو دسته از انسان‌ها مواجه می‌شویم چرا که برخی افراد در این برهه زمانی مهارت‌های لازم را کسب کردند و توانمندتر از گذشته و  دارای جایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی بالاتر شدند و عده ای نیز  درماندگی آموخته شده دارند و روان و سبک زندگی آنان لطمات جدی دیده که باید به صورت اورژانسی حمایت شوند و بخش‌های متولی باید برای درمان دسته دوم نسخه کارآمد ارایه دهند.
امینی تاکید کرد: برنامه‌ ها و اقدامات ستاد ملی کرونا نباید تنها «پزشک محور» باشد و نیاز است که ذیل کمیته‌ای  از ظرفیت کارشناسان روانشناسی و مهارت ورزی اجتماعی نیز بهره‌گیری شود تا با برنامه مناسب،؛ زیرساخت های لازم را برای حوادث غیر مترقبه ای مشابه کرونا فراهم کرد.

این روانشناس تربیتی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات صاحبان صنوف نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی باید زیرساخت های خرید آنلاین بیش از پیش فراهم شود و برای تمامی صنوف اپلیکیشن طراحی کرد تا با بهره ‌وری از فضای مجازی رونق کسب و کار را در جامعه بهبود بخشید .
 
 
کرونا یک بیماری اجتماعی است
دانشیار و عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز گفت :  کرونا با همه زیان‌ها و آسیب‌هایش انسجام جدیدی در جامعه ما به وجود آمده و شئون زندگی را تحت تأثیر قرار داده و سبک زندگی بشر امروزی در حال تغییر است.
دکتر «فرزاد نوابخش» افزود: ضعف‌های مدیریت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جوامع و ساختارهای ناقص سلامت و حمایت رفاهی با شیوع کرونا خود را در کشورهای مختلف نشان داد و امروز بسیاری از مناسبات به حوزه مجازی کوچ کرده و تغییر مسیر در هدفگذاری‌های آتی بخش‌های مختلف به صورت جدی مطرح است و نقش نهادهای اجتماعی در رویه زیستی و گفتمان سازی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی افزود :  به واسطه شیوع بیماری کرونا در جامعه انسجام اجتماعی ما از این بحران تحت تأثیر قرار گرفته و تغییر کرده است و تمامی مناسبات را تحت تاثیر قرار داده است.
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اراک تاکید کرد :  فشار و ناکامی جز جداناشدنی از زندگی است و این بار با شیوع کرونا مردم آموختند که خودمراقبتی ، تکیه بر ظرفیت‌های تاب‌آوری فردی و جمعی چه جایگاهی دارد.
نوابخش بیان داشت : بحران کرونا اعتماد عمومی به حاکمیت را بیشتر کرد و  نقش مؤثر دولت را در رفع مشکلات مردم پررنگ‌تر کرد چرا که  مجموعه حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران این بحران را در قیاس با بسیاری از کشورها، با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های ناجوانمردانه مدیریت مناسبی داشتند که این مهم به واسطه تعامل ، همکاری و همدلی بسیار خوب دستگاه های ذیربط و مردم بود .

این استاد دانشگاه تاکید کرد : دولت باید در اجرای سیاست‌ها و تصمیم سازی از ظرفیت نخبگان و دانشگاه‌ها بیشترین بهره را ببرد چرا گه در هنگامه بحران این راهبری مشارکتی است که گره‌گشایی می‌کند.

نوابخش کرونا را یک مسئله اجتماعی عنوان کرد و گفت : این بحران فقط حوزه پزشکی را متاثر نکرده بلکه رگ برگ‌های پنهانش در اقتصاد و اجتماع اگر نسخه کارامد نداشته باشد فلج کننده خواهد شد.  
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اقشار کم درآمد در شیوع کرونا، گفت : دهک‌های ضعیف و متوسط با بحران کرونا آسیب جدی‌تری دیده‌اند و می‌طلبد دولت توجه بیشتری در ارایه راهکارهای حمایتی از این قشر داشته باشد.

کرونا آینه‌ای برای مشاهده تغییرات حقوق شهروندی
یک استاد دانشگاه ‌ و پژوهشگر حقوق شهروندی در خصوص آسیب های اجتماعی کرونا نیز گفت : کرونا به عنوان یک عامل غیر اجتماعی جامعه را با تغییراتی مواجه کرده و به لحاظ منشور حقوق شهروندی نیز زندگی همه مردم جهان را دچار تغییرات منفی و البته مثبت هم کرده است .
«مریم بهادری» افزود :  ایجاد اختلال در  آموزش مجازی و آنلاین میلیون‌ها دانش آموز، دانشجو  در سراسر جهان و به ویژه ایران از آسیب‌های این برهه زمانی  است که به واسطه شیوع بیماری کویید ۱۹ حق آموزش و پژوهش را به شدت در جامعه تحت تاثیر قرار داده  و باید تدابیری اتخاد شود که دوران گذار ازآن کوتاه‌تر بوده و با تصمیمات کارشناسی وضعیت تثبیت‌شده‌تری حاکم شود.
وی تاکید کرد: مدیریت بحران و اهمیت آن در هزاره کنونی با کرونا بار دیگر خود را نشان داده و باید با مبنای صحیح و اصولی این بخش تقویت شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به عبارت «زنان نسل تحریم» نیز گفت : باید بخش بزرگی از همت و تلاش خود را بر توانمندی زنان معطوف کرد چرا که زنان نیمی از جمعیت هستند که علاوه بر نقش‌آفرینی اقتصادی و اجتماعی ، وظیفه تربیت نسل آتی را نیز بر عهده دارند و تهدید کرونا و تحریم باید به گونه‌ای باشد که زنان مهارت بیشتری یافته و فرصت بروز توانمندی داشته باشند.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه زنان و دختران جامعه ما به صورت ذاتی ضعیف تر و محروم تر از مردان هستند بنابراین باید با توانمندسازی و ارایه آموزش های لازم نحوه اداره زندگی را فراگیرند و و بتوانند در زمینه های مختلف به ویژه فعالیت های اقتصادی تلاش کنند و آینده‌ساز شوند.
بهادری نقش رسانه ها را در اقناع افکار عمومی در تمامی حوزه ها بی بدیل دانست و گفت :  شیوع بیماری کرونا  سبک زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده  که نیاز است رسانه ها و به ویژه رسانه ملی برنامه هایی فراخور  تغییر سبک زندگی مردم تولید محتوا کند و تیزرهای تیزرهای آموزشی ، سریال های خانوادگی و گفت و گوهای خبری را بر این مبنا بسازد چرا که مردم به  تلویزیون در دورترین نقاط کشور دسترسی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌منظور حقوق شهروندی در فصل سوم قانون اساسی اشاره کرد و گفت : بسیاری از مطالبات حقوق شهروندی مغفول مانده و به آن توجه ویژه‌ای نشده و در این برهه زمانی نیز بیشتر مطالبات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی مردم در آستانه تعطیلی قرار گرفته است که باید دولت تدابیر ویژه ای در این راستا بیندیشد و صاحبان صنوف و اقشار کم در آمد جامعه را زیر چتر حمایت خود قرار دهد.
 ا
 این استاد دانشگاه تصریح کرد : کارگزاران دولت باید در تمام امور توجه مردم را جلب کنند و زمانی  که برای مردم ملموس باشد مورد توجه هستند تعامل، انسجام و همدلی بیشتری در جامعه شکل می‌گیرد و شهروندان نیز در قبال پذیرش مسئولیت‌های خود اهتمام بیشتری می کنند و باید اذعان داشت که این چرخه مثبت نیازمند تقویت گفتمان دولت و ملت است.
بهادری در خصوص ادای مسئولیت اجتماعی شهروندان در راستای مقابله و کنترل بیماری کرونا نیز گفت : بیماری کرونا حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و بخشی از مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می کند که از میهمانی‌ها ، تجمع ، تفریح و مسافرت های  غیر ضروری  جلوگیری کنیم و با این اقدام خود یاریگر کادر درمان باشیم.
بهادری یاد آور شد:شهروندانِ مسئول می‌توانند در مباحثی چون کاهش جرایم، بازسازی و تامین مسکن، آموزش و فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی و حفظ و رعایت بهداشت و نظافت پیرامون شهری خود و حل و فصل بعضی مسایل اجتماعی دیگر خصوصا در دوره پاندمی کرونا مؤثر باشند.
این پژوهشگر حقوق گفت : چنانچه خواهان شهروندان مسئولیت‌پذیر هستیم مجموعه حاکمیت نیز باید نخست مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهروندان را به درستی انجام دهند و اعتماد شهروندان را جلب کنند.
بهادری با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد نیز گفت : این بخش از جامعه حلقه اتصال مردم و مسئولان است و باید در مباحث  حقوق شهروندی، انگیزش مداری وکیفیت بخشی به زندگی بیشتر به آن بها داده شود.
بهادری افزود : ایده و نظر نخبگان به کارگزاران نظام در راستای کاهش و رفع مشکلات به خوبی انعکاس داده نمی‌شود و باید  این نکته مد نظر قرار گیرد چرا که نخبگان می توانند روح جدیدی در کالبد میهن بدمند و گره گشای  بسیاری از مشکلات جامعه باشند.
این پژوهشگر حقوق در خصوص زندگی پساکرونا نیز گفت : باید به زندگی پساکرونا امیدوار بود چرا که دامنه مسئولیت‌پذیری اجتماعی شهروندان . مطالبه‌گری آنان افزایش یافته و قدر حیات و سلامتی خود را بهتر می‌دانند و به طور حتم  آگاهانه و فعال‌تر عمل کرده و مهربان تر خواهند بود و نسبت به کادر درمان‌ و معلمان نیز قدرشناس تر می شوند .
این پژوهشگر حقوق شهروندی اظهار داشت ؛:جامعه نیازمند تربیت نسل آگاه است ، شهروندان پس از کرونا باید مطالبه گر باشند ، قوانین را بشناسند و از حقوق خود دفاع کنند و با مشارکت و اجرای مسئولیت های اجتماعی خود در راستای اصلاح امور بکوشند با این رویه به طور حتم آینده بسیار روشن تر از گذشته خواهد بود .


جبران تاریخی کمبودهای بهداشت و درمان استان
اگرچه شیوع کرونا و جان باختگان و مبتلایان فصلی تلخ و از یاد نرفتنی است اما، این بحران سلامت در کمتر از یک سال اهمیت توجه به زیرساخت‌های بهداشت و درمان و استان مرکزی که از کمبودهای جدی در این حوزه رنج می‌برد توانست در این ایام تاحدودی بر زخم‌های زیرساختی مرهم بگذارد تا بتواند خدمات رسان به بیماران باشد.

استان مرکزی که در سال های گذشته به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور به مرکز ثقل ورود بیمارانی از استان های دیگر تبدیل شده بود، با کمبودهای بسیای در توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی خود رو به رو بود و با شیوع ویروس کرونا و جلب توجه مسئولان بهداشتی و درمانی به اهمیت موضوع تقویت امکانات بهداشتی، استان مرکزی نیز از این رهگذر بی نصیب نبود و با اجرای طرح های بهداشتی و توسعه تخت های بیمارستانی زمینه برای جبران بخش بزرگی از کمبودهای بخش بهداشت و درمان استان فراهم شده است.
 به گفته دکتر «محمدجمالیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، در حالی استان مرکزی پس از شیوع ویروس کرونا، شاهد افزایش تخت مراقبت های ویژه ، تجهیزات بیمارستانی و اتاق های آی سی یو و تامین اکسیژن در دو بیمارستان آیت ا... خوانساری و امیر المومنین( ع) بودیم  که پاسخگوی نیاز استان برای ۱۰سال آتی است .

وی اظهار داشت:امید است که در ایام پساکرونا فصل سرد و سختی که بر حوزه درمان استان گذشته همچنان در خاطر مسئولان باقی بماند و سهم مناسب‌تری از بودجه و تصمیمات بنیادین را برای توسعه این بخش داشته باشند.

استان مرکزی در زمستان سال ۹۸ پس از قم دومین استان در کشور بود که موارد ابتلا به کرونا در ان مشاهده شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اراک استان مرکزی فاصله اجتماعی سبک زندگی بهداشت و سلامت محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اراک استان مرکزی ویروس کرونا اراک استان مرکزی فاصله اجتماعی سبک زندگی بهداشت و سلامت محدودیت های کرونا اخبار کنکور تحت تاثیر قرار داده اقتصادی و اجتماعی تغییر سبک زندگی زندگی پساکرونا برهه زمانی استاد دانشگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی بیماری کرونا پژوهشگر حقوق ویروس کرونا استان مرکزی شیوع کرونا تصمیم سازی تاب آوری رسانه ها نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد افرادی که در حال طی کردن دوره درمان سرطان، در تنهایی هستند، در مقایسه با افرادی که با همنشینی همراه هستند، احتمال مرگ بیشتری دارند.
Jingxuan Zhao ، محقق و دانشمند ارشد در تحقیقات خدمات بهداشتی در انجمن سرطان آمریکا  گفت: «تنهایی و احساس منزوی شدن نگرانی رایجی در میان بازماندگان سرطان است».

به گزارش ایتنا، ژائو توضیح داد که تشخیص و درمان سرطان افراد را منزوی می‌کند و روابط اجتماعی آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. ژائو گفت: «بیش از 18 میلیون بازمانده سرطان در ایالات متحده وجود دارد و انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2030 به 22 میلیون نفر افزایش یابد. اکنون باید به این موضوع حیاتی بپردازیم.»

برای این مطالعه، محققان بیش از 3400 بازمانده سرطان 50 ساله و بالاتر را که به یک مطالعه با بودجه فدرال در مورد بازنشستگی و سلامت بین سال‌های 2008 تا 2018 پاسخ مثبت دادند، ارزیابی کردند. حدود 28 درصد از بازماندگان احساس تنهایی شدید و 24 درصد دیگر احساس تنهایی متوسط را گزارش کردند. محققان دریافتند افرادی که بالاترین سطح تنهایی را گزارش می‌کنند، 67 درصد بیشتر از افرادی که کمتر تنها هستند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این مطالعه در 25 آوریل در مجله شبکه ملی جامع سرطان منتشر شد. ژائو در یک نشریه خبری گفت: «آنچه لازم است، اجرای برنامه‌هایی برای غربالگری تنهایی در میان بازماندگان سرطان و ارائه حمایت اجتماعی از افراد نیازمند است. این اقدامات می‌تواند مداخلاتی مانند مشاوره سلامت روان، حمایت جامعه، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و ادغام این برنامه‌ها در درمان سرطان باشد.»

این مطالعه جدید یک سال پس از توصیه جراح عمومی، دکتر ویوک مورتی، درباره "اپیدمی تنهایی و انزوا" که به یک بحران بهداشت عمومی کم‌توجه تبدیل شده است، انجام شد. مورتی در یک انتشار خبری گفت: « روابط ما منبعی برای درمان و بهزیستی است که پنهان می‌شود، روابطی که می‌تواند به ما کمک کند زندگی سالم‌تر، کامل‌تر و سازنده‌تری داشته باشیم. با توجه به پیامدهای سلامتی قابل توجه تنهایی و انزوا، ما باید ایجاد ارتباط اجتماعی را به همان شیوه‌ای که دیگر مسائل مهم بهداشت عمومی مانند تنباکو، چاقی و اختلالات مصرف مواد را در اولویت قرار داده‌ایم، در اولویت قرار دهیم.» 

دیگر خبرها

  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • اوسمار: می‌دانستیم که بازی سختی با سپاهان داریم
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • اوسمار:‌همیشه بازی با سپاهان سخت و حساس است
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ