Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@05:34:48 GMT

شکایت عراق بخاطر تشعشعات هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۸۵۲۲

به گزارش ایرنا، «هاتف الرکابی» مشاور حقوقی پارلمان عراق امروز سه شنبه گفت که شکایتی قضایی در دادگاه ویژه سوئد برای درخواست جهت دریافت غرامت به خاطر تشعشعات هسته ای ناشی از جنگ های گذشته علیه عراق مطرح شده است.
وی افزود: درچارچوب این شکایت، با دانشگاهیان عراقی مقیم فرانسه، کانادا، دانمارک و بلژیک تماس گرفته شده است و آنها برای ارایه کمک در قالب تیم حقوقدانان به منظور تلاش برای صدور مصوبه ای از شورای امنیت جهت پرداخت غرامت به عراق به خاطر زیان های وارده ناشی از انهدام تاسیسات هسته ای این کشور ابراز آمادگی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از "همه سازمان های محیط زیستی و کسانی که اطلاعاتی را درباره آلودگی تشعشعات و آثار اورانیوم ضعیف شده دارند، خواست تا تیم حقوقدانان را مطلع کنند".
گفتنی است که الرکابی شکایت خود را در ۲۶ ماه گذشته میلادی در دادگاه کیفری سوئد در شهر استکهلم برای دریافت غرامت ناشی از آلودگی های تسلیحاتی، بمب ها و موشک های حاوی اورانیوم ضعیف شده و نظایر آن که علیه عراق در طول دهه ها بکار برده شد، مطرح کرد.
براساس گزارشی که الرکابی در پارلمان عراق مطرح کرد، آمریکا سه بار در سالهای ۱۹۹۱، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ میلادی عراقی ها را هدف قرار داد و علاوه بر آن، رژیم اسرائیل به راکتور تموز عراق در سال ۱۹۸۱ میلادی حمله کرد که این حملات، باعث قربانی شدن صدها هزار عراقی به خاطر قرار گرفتن در معرض تشعشات و بروز انواع سرطان ها و لخته های مغزی و تولد کودکان ناقض الخلقه شد و خاک عراق همچنان غرق در تاثیر تشعشات است.
الرکابی که با روزنامه «الصباح» عراق گفت وگو می کرد، خاطرنشان ساخت: مصیبت بزرگتر این است که نظام عراق در طول همه این سالها کاری نکرده است و نه کشور را از آلودگی پاکسازی کرده و نه از جامعه بین المللی برای ملزم کردن آمریکا و هم پیمانانش برای پاکسازی عراق یا پرداخت غرامت درخواست کرده است.
با گذشت بیش از ۱۶ سال از جنگ آمریکا علیه عراق، هر از گاهی گوشه‌هایی از آثار و پیامدهای مخرب ناشی از این جنگ و کشتار خاموش و تدریجی شهروندان عراقی توسط نظامیان آمریکایی نمایان می‌شود.

یک ماه پیش بود که منابع پزشکی عراق بار دیگر از مرگ و میر کودکان این کشور به دلیل بکارگیری سلاح‌های ممنوعه در طول جنگ آمریکا علیه کشورشان خبر دادند.
«احمد مخلف حماد» مدیر اطلاع رسانی بیمارستان شهر «فلوجه» مرکز استان الانبار در غرب عراق گفت که با وجود گذشت ۱۶ سال از جنگ، هرساله بیش از یکهزار کودک عراقی در شهر فلوجه - به خاطر استفاده آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در سطح جهان در این جنگ - ناقص و با معلولیت به دنیا می‌آیند.
وی افزود که «فسفر سفید» و دیگر سلاح‌های کشنده‌ای که ارتش آمریکا در جنگ علیه عراق بکار برد، همچنان آثار و پیامدهای مخرب خود را بر مردم ما برجای می‌گذارند.
حماد تصریح کرد که ناهنجاری‌های مادرزادی و ژنتیکی در سطح بالا، ۵ سال پس از جنگ در شهر فلوجه نمایان شد و هر سال دستکم هزار کودک عراقی به خاطر استفاده از اورانیوم ضعیف شده و فسفر سفید در جریان جنگ آمریکا علیه این شهر در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی، ناقص و با معلولیت به دنیا می‌آیند.
موسسه‌ای موسوم به "شبکه اطلاعات فراگیر منطقه‌ای" مستقر در نایروبی مرکز کنیا، آن زمان اسناد جدیدی از تخلفات آمریکا از قوانین بین‌المللی به دست آورد که قبلاً منتشر نشده بود.
این اسناد حاصل گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل نمونه‌هایی بود که در اختیار دانشگاه «جورج واشنگتن» در سال ۲۰۰۳ قرار داشت، اما نتایج آن محرمانه مانده بود.
در این اسناد ذکر شده که ارتش آمریکا در جنگ با استفاده از جنگنده‌های نوع « A-۱۰ » دستکم ۱۱۶ بار اهداف آسان نظامی، مانند مقرها، خودروها و کامیون‌ها را با تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده، هدف قرار داده بود. این درحالی است که گزارش‌های نهادهای غیردولتی و پزشکی داخلی و بین‌المللی از موارد ابتلا به سرطان نیز در برخی استان‌های عراق از استفاده آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در جنگ علیه عراق سخن گفته‌اند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: اورانیوم ضعیف شده علیه عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است

هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی در بیانیه‌ای مطرح کرد: دانشجویان آمریکایی با حرکت اعتراضی خود که ناشی از نگرش و تحلیل صحیح آن‌ها نسبت به مسائل است نشان دادند که بمباران رسانه‌ای با اخبار غلط و بایکوت اخبار صحیح آن‌ها را گمراه نخواهد کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی در حمایت از دانشجویان آمریکایی بیانیه صادر کرد.

در ادامه می‌توانید متن این بیاینیه را بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام شجاعانه دانشجویان آمریکایی و تجمع اعتراضی علیه سیاست‌های کشورشان در حمایت از رژیم صهیونیستی جهانیان را به تحسین واداشته است.

آنچه که امروز جهان از قاب رسانه به تماشا نشسته است ناشی از وجدان بیدار انسان‌ها است. دانشجویان آمریکایی با حرکت اعتراضی خود که ناشی از نگرش و تحلیل صحیح آن‌ها نسبت به مسائل است نشان دادند که بمباران رسانه‌ای با اخبار غلط و بایکوت اخبار صحیح آن‌ها را گمراه نخواهد کرد.

چند روزی می‌شود که صحن اکثر دانشگاه‌های آمریکا به صحنه‌ی حمایت از مردم مظلوم غزه تبدیل شده است. البته این حرکات شجاعانه به مذاق دولتمردان آمریکایی و شاید به عبارت درست‌تر سران شبکه صهیونیسم جهانی خوش نیامده و موجب سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان و اساتید آزاده شده است که البته این اقدامات سرکوبگرانه از سوی داعیه داران دموکراسی که ادعای آزادی بیانشان گوش جهان را کر کرده است نه تنها موجب عقب نشینی دانشجویان نشده بلکه باعث گسترش جنبش «همبستگی با غزه» در اکثر ایالات‌های آمریکا از کالیفرنیا تا تگزاس شده است.

آنچه در این مقطع مهم و حیاتی است حمایت همه جانبه جهانیان از تجمع مسالمت آمیز دانشجویان آمریکایی ومحکوم نمودن اقدامات سرکوبگرانه دولت آمریکا و گسترش این دست اقدامات در سایر کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های غربی و صد البته برخی کشور‌های مسلمان که دولت‌های‌شان در نهایت ذلت وخواری به حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی برآمده‌اند است.

چرا که تداوم این دست اقدامات و خیزش جهانی آزادگان جهان با انزوای روز افزون رژیم صهیونیستی در افکار عمومی و حصول پیروزی نهایی برای فلسطین همراه خواهد بود.

هسته بین الملل ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی ضمن اعلام قدردانی از دانشجویان شجاع و غیور آمریکایی اقدامات سرکوبگرانه دولت آمریکا را محکوم نموده و از تمام آزادی خواهان جهان جهت پیوستن به جنبش «همبستگی با غزه» دعوت می‌نماید.

والسلام علیکم و رحمت الله

هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی

دیگر خبرها

  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • شکایت رسمی علیه سعید آقاخانی و سریال نون خ
  • شکایت علیه ChatGPT به دلیل ناتوانی در تصحیح خطاها
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • شکایت پرسپولیس از دو پرسپولیسی | تبعات اقدام علیه درویش
  • چاقو خوردن جوان کاشمری بخاطر دفاع از ۳ دختر در مقابل اراذل
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است