Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:37:31 GMT

چه افرادی به اختلال وسواس مبتلا می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۸۵۷۱

چه افرادی به اختلال وسواس مبتلا می‌شوند؟

ایسنا/لرستان یک روانشناس بالینی گفت: اختلال وسواس یکی از پیچیده ترین اختلال‌های روانی بوده و درمان آن یکی از دشوارترین درمان‌ها در بین اختلالات نورتیک است.

مجتبی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اختلال وسواس فکری- عملی، اظهار کرد: این بیماری یک اختلال مزمن و مقاوم به درمان بوده که سازمان جهانی بهداشت این اختلال را در میان ۱۰ عامل ایجاد کننده ناتوانی اساسی در انسان قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اختلال وسواس یکی از پیچیده‌ترین اختلال‌های روانی است و درمان آن یکی از دشوارترین درمان‌ها در بین اختلالات نورتیک است، افزود: ممکن است اختلال وسواس، پایه ژنتیک داشته باشد البته وقایع استرس‌زا نیز این اختلال را آغاز یا وخیم‌تر می‌کنند.

ابراهیمی با اشاره به این‌که وسواس می‌تواند فکری، عملی یا ترکیبی از هر دو باشد، عنوان کرد: وسواس فکری شامل افکار، تصاویر و یا امیال ناخواسته و مزاحمی هستند که شدیدا فرد را مضطرب می‌کنند و فرد نمی‌تواند این اضطراب را نادیده بگیرد و گاهی برای رهایی موقت از اضطراب ناشی از افکار یک رفتار تکراری یا همان وسواس عملی را انجام می‌دهد.

این روانشناس با بیان این‌که موضوعات وسواس فکری در افراد بسیار متنوع هستند، ادامه داد: شایع‌ترین انواع آن شامل ترس از آلودگی و کثیفی، افکار ترس آلود از اقدامی خشن نسبت به دیگران است و وسواس عملی شامل رفتارهایی است که فرد این رفتارها را به قصد رهایی و کاهش اضطراب ناشی از افکار وسواسی انجام می‌دهد.

وی شایع‌ترین انوع وسواس عملی را شامل شستن دست‌ها بیش از حد معمول، طولانی بودن کارهایی مثل دوش گرفتن، مسواک زدن یا دستشویی رفتن، چک کردن در، شیرگاز، چک کردن شرایط جسمی خود مانند انجام زیاد آزمایش ایدز و ...، دوباره خوانی یا دوباره نویسی مثل ۵ بار خواندن یک پاراگراف، شمارش در حین انجام یک تکلیف تا رسیدن به یک شماره «خوب»، «درست» یا «امن»، حذف کردن  مثل جایگزین کردن یک کلمه «خوب» به جای یک کلمه «بد» برای از بین بردن اثر منفی آن، سؤال پرسیدن مداوم برای مطمئن شدن مثل  مطمئنی لباسم به سطل زباله نخورده است، دانست.

ابراهیمی تصریح کرد: کسی که به اختلال وسواس مبتلاست اگر تحت درمان قرار نگیرد، شدت وسواسش به مرور زمان زیاد می‌شود به نحوی که در انجام کارهای روزانه‌اش با مشکل مواجه می‌شود، شدت درگیری فرد درباره افکار یا اعمال وسواسی متفاوت است و می‌تواند از خفیف تا فوق شدید باشد.

این روانشناس در پاسخ به این سؤال که «آیا این بیماری قابل بهبود است؟»، گفت: برای درمان ایده‌آل و موفق هر فرد مبتلا به وسواس، با توجه به شدت آن، گاهی باید چندین درمان را با هم ترکیب کرد، در حالت ترکیب درمانی ما زودتر به نتایج درمانی مثبت، دسترسی پیدا کرده و فرد زودتر سیکل بیماری را طی خواهد کرد.

وی افزود: در حالت ترکیب درمانی، فرد تحت درمان فشار کمتری را حس خواهد کرد، برای رسیدن به اثرات درمانی بهتر، توصیه اول این است که برای درمان، بصورت همزمان از هر دو روش درمانی یعنی مصرف داروهای ضد وسواس و روان درمانی از نوع شناختی- رفتاری استفاده شود، در این صورت طبیعتاً نتایج درمانی بهتری بدست خواهد آمد.

ابرهیمی بیان کرد: نتایج بهتر نه فقط به علت توأم شدن دو روش درمانی بلکه به این دلیل است که درمان شناختی- رفتاری در آغاز تکنیک‌هایش با اضطراب کم و بیشی همراه است که مصرف دارو آن‌را تخفیف داده و انجام تمریناتی که از سوی درمانگر داده می‌شود را راحت‌تر می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی سازمان جهانی بهداشت وسواس مجتبی ابراهیمی ایسنا اختلال وسواس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از شناسایی و برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در این شهرستان خبر داد.

محمد توحیدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در راستای تشدید نظارت بر اماکن غیرمجاز ارائه دهنده خدمات طب سنتی و پیرو گزارش مردمی، یک باب منزل که در آن فردی بدون مجوزهای علمی و قانونی مبادرت به ارائه خدمات طب سنتی(حجامت و زالو درمانی) می‌کرد، شناسایی شد.

وی با اشاره به اهمیت گزارش‌های مردمی در شناسایی مراکز غیرمجاز درمانی و مداخله‌گر افزود: در پی دریافت گزارش شهروندی، کارشناسان اداره نظارت بر درمان این معاونت از منزل مذکور واقع در محدوده میدان آزادی بازدید و صحت موضوع گزارش شده را تأیید کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: مدیر و کارشناسان نظارت بر درمان در معیت نماینده حقوقی و نماینده بازرسی دانشگاه و نیروهای پلیس امنیت اخلاقی و انتظامی با حضور در منزل فوق، وسایل و ملزومات غیرمجاز موجود در محل را ضبط کرده و فرد مداخله‌گر برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی ضمن قدردانی از دقت نظر شهروندانی که با مشاهده تخلفات حوزه درمان، موارد را گزارش می‌کنند، یادآور شد: گزارش‌های مردمی کمک شایانی در شناسایی متخلفین و پیشگیری از مداخلات درمانی خواهد بود، لذا شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف درمانی با سامانه ۱۹۰ تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود
  • برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در نیشابور
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید