Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال که آیا قرارداد حوزه برق که با عراق به امضا رسید در چه حوزه‌ای بوده است؟ گفت: ایران از دو سال پیش یادداشت تفاهمی با وزیر برق وقت عراق امضا کرد با این محوریت که ما به عنوان همسایه ای که در شرایطی اقتضا کرده و جان خود را برای امنیت شما داده ایم نمی‌خواهیم همکاری در بخش برق فقط محدود به صادرات برق شما باشد چرا که رفاه و امنیت شما را با رفاه و امنیت خود یکسان می‌دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این راستا دو پروژه را مطرح کردیم که یکی از آنها مربوط به کاهش تلفات شبکه و توزیع برق عراق است. در حال حاضر با وجود صادرات برق و گازی که ایران به عراق دارد نیمی از عراق در خاموشی است و میزان باقیمانده نیز دارای تلفات ۵۰ درصدی است که طبق این یایدداشت تفاهم قول دادیم تا کمتر از دو سال این میزان تلفات را از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد برسانیم.

اردکانیان تصریح کرد: به این ترتیب عراق بدون اینکه خرید برق بیشتری داشته باشد و یا نیروگاهی احداث کند، ظرفیت برق خود را ۳۰ درصد افزایش داده است. با این محوریت پروژه‌ای را تعریف کردیم و استان به استان عراق را به شرکت‌های بخش خصوصی و غیر خصوصی ایران دادیم. این قرارداد از طرف ایران امضا شده و منتظر طرف عراقی است.

وی در مورد قرارداد دوم که قرار است بین ایران و عراق نهایی شود، تصریح کرد: ایران تجربه خوبی در زمینه تعمیر تجهیزات نیروگاهی دارد. این در حالی است که ۵ هزار ترانسفورماتور عراق در جنگ آسیب دیده و از بین رفته اند و امکان بازسازی همه این ترانسفورماتورها برای عراق وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌تواند تمام این موارد را خریداری و نوسازی کند. به همین دلیل ترتیبی دادیم حتی در صورت نیاز شرکتی به صورت جوینت ونچر با شرکتی عراقی تأسیس شود تا ظرفیت تربیت نیروی انسانی برای عراق در حوزه تعمیرات نیروگاهی شکل بگیرد.

به گفته وزیر نیرو این قراردادها از سمت ایران امضا شده و تحویل مقامات عراق شده است که پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این قراردادها نهایی شود.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن نیز توضیح داد: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت یارانه ای دولت است که در اختیار مردم قرار می‌دهد که اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: با بررسی‌های انجام شده قصد داریم بخشی از این بدهی را به صورت تهاتر در حوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه کنیم اما برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دار نباشد نیز هیئت وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکین پرمصرف به طور مستقیم از تولید کننده برق خرید کنند.

اردکانیان ادامه داد: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور داریم که از این تعداد هزار مشترک مصرف کننده عظیم محسوب می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به آلومینیوم، فولاد، ذوب آهن و غیره اشاره کرد. ترتیبی ایجاد کرده ایم تا این مشترکین که بالای ۵ مگابایت مصرف برق دارند به طور مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند. به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نتیجه خرید مشترکین بزرگ از بورس شاید درآمد شرکت توانیر برای مدتی کاهش یابد، گفت: اما در بلندمدت قطعاً این رویه به نفع ماست چرا که از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌کند و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را بپردازند.

در حال تکمیل است...

پربیننده ترین واکنش وزیر انرژی رژیم صهیونیستی به افشاگری ظریف مردم یا قطعی برق را بپذیرند یا ناچاریم مازوت سوخته شود مازوت؛ متهم اصلی آلودگی هوای تهران /مصرف گاز باید بهینه شود قیمت نفت خام جهش کرد فرآیند غنی‌سازی ۲۰درصد اورانیوم در فردو آغاز شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: وزیر نیرو بورس انرژی صادرات انرژی صادرات گاز ایران صادرات برق رضا اردكانیان بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری و در راستای برنامه وزارت نیرو برای اصلاح نظام مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور موظف شدند بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام مرتبط با معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی، در هفته نخست شروع معاملات برق در این بازار تعداد ۱۷۹ معامله صورت گرفت که ارزش این معاملات ۱,۲۱۱ میلیارد ریال بود. در این هفته که حجم معاملات روزانه برق به یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۵۸ مگاوات ساعت رسید، همچنین پایین‌ترین قیمت بازار ۸۵۰ ریال و بالاترین قیمت نیز ۱,۲۰۰ ریال بود.

در معاملات هفته نخست ۳۲ شرکت توزیع برق در معاملات اقدام به خرید برق کردند و در مقابل ۱۰ نیروگاه خصوصی و ۱۸ نیروگاه دولتی نیز اقدام به فروش برق کردند که سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد و سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز ۴۶ درصد بود.

با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت هفتگی به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع، امکان معاملات به صورت مستمر با هدف اصلاح جریان مالی و ایجاد شفافیت قیمتی و کاهش نقش دولت در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6089877 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار