Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@09:30:47 GMT

همدان پایلوت طرح کشوری مدیریت اختلالات اوتیسم

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۹۰۷۹

همدان پایلوت طرح کشوری مدیریت اختلالات اوتیسم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، افتتاحیه برنامه مدیریت اختلالات اوتیسم با حضور معاون بهداشتی دانشگاه و رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان در مرکز خدمات سلامت اوتیسم فرهنگیان برگزار شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در این مراسم با بیان اینکه همدان در طرح کشوری مدیریت اختلالات اوتیسم پایلوت است اظهار کرد: اختلال اتیسم اختلال رشدی عصبی بوده که در ایران در حال توسعه است و بی‌شک ضرورت توجه به تشخیص زودرس این بیماری بسیار کمک‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید بشیریان با بیان اینکه اوتیسم درمان خاصی ندارد افزود: مرکز اوتیسم با هدف شناسایی سریع کودکان راه‌اندازی شده و همدان با برخورداری از ظرفیت خوب در این حوزه پایلوت کشوری شده است.

وی با اشاره به اینکه نهاوند و همدان پایلوت کشوری برنامه اتیسم هستند، گفت: تشخیص زودرس اتیسم در کودکان سنین پایین با همکاری همشهریان انجام می‌شود و این اقدام برای شروع سریع توانبخشی به آنان موثر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: تشخیص اوتیسم برای کودکان زیر پنج سال بسیار بااهمیت است در غیر این صورت آنها در بزرگسالی دچار مشکلاتی خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز اظهار کرد: اجرای برنامه مدیریت اختلالات طیف اتیسم در همدان به عنوان پایلوت کشوری از ابتدای دی‌ماه آغاز شده و به صورت معمول تمام کودکان برای مراقبت‌های تکاملی مراجعه می‌کنند.

منوچهر کرمی ادامه داد: بهورزان و مراقبان سلامت علاوه بر بررسی وضعیت سلامت کودکان از نظر ابتلا و اختلالات این طیف غربالگری می‌شوند و در صورت مثبت بودن برای ارجاع و مداخلات بیشتر به سایر مراکز تخصصی ارجاع خواهند شد.

وی با بیان اینکه نتایج طرح در راستای تعهدات بین‌المللی و برنامه ۱۴۰۴ اجرا می‌شود و به عنوان الگوی کشوری پس از اجرای موفق منتقل می‌شود خاطر‌نشان کرد: انجام تست‌ها برای کودکان زیر دو سال انجام و شناسایی صورت می‌گیرد تا منجر به مداخلات موثر شود در رده‌های مختلف کودکان و افراد دچار اختلالات بررسی بیشتر و مداخله در دستورکار صورت می‌گیرد.

مسئول اجرای طرح اختلالات اوتیسم در استان همدان نیز اظهار کرد: معمولا بیماران دارای  اختلالات طیف اوتیسم در سال‌های اولیه زندگی علایمی از خود نشان می‌دهند که باید پزشکان، والدین و مراقبین به این علائم توجه کنند.

نوری با بیان اینکه شیوع اختلالات طیف اوتیسم در جامعه حدود یک درصد است و متاسفانه شناسایی به این تعداد انجام نمی‌شود افزود: فاصله بین زمان نگرانی والدین و تشخیص حداقل یک و نیم سال است و ممکن است مداخلات به خوبی و به موقع انجام نشود.

وی یادآور شد: موضوع غربالگری تکاملی از قبل هم در مراکز انجام می‌شد ولی با طرح جدید برای گروه‌های سنی ۱۸ تا ۲۴ ماهه با تست غربالگری اوتیسم با هدف شناسایی کودکانی که در حیطه‌های اجتماعی و ارتباطی تاخیر دارند، اجرا می‌شود.

مسئول اجرای طرح اختلالات اوتیسم در استان همدان اضافه کرد: بیماران اتیسم دچار تاخیر گفتاری و روابط اجتماعی بوده و برای نشان دادن اشیا و واکنش به اطرافیان با مشکل مواجه هستند که در این موارد باید به مراکز غربالگری مراجعه کنند.

وی خاطر‌نشان کرد: بعد از انجام تست غربالگری کلی تکامل تست‌های بعدی توسط روانشناس مرکز انجام و برای موارد مشکوک تست‌های تخصصی در نظر گرفته می‌شود و سپس برای مداخلات توانبخشی ارجاع می‌شوند.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان اوتیسم کودکان منوچهر کرمی مدیریت اختلالات اختلالات اوتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست همایش آموزشی چغندر علوفه‌ای گفت: در سال جدید به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان، برنامه ریزی لازم برای در اختیار قرار دادن بذر و نهاده‌های رایگان به کشاورزانی که تمایل به کشت چغندرعلوفه‌ای دارند توزیع خواهد شد.

وی افزود: قزوین پتانسیل مستعدی در کشاورزی دارد و می‌تواند در کشت چغندر علوفه‌ای نیز بعنوان پیشرو و پایلوت باشد.

راه انجام اضافه کرد: کشت چغندرقند علوفه‌ای در مزارع با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی با مشارکت مردم در استان برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این استان پراکنش دامداری‌های زیادی دارد بنابراین تامین علوفه مورد نیاز با یونجه و ذرت علوفه‌ای مقدور نیست و بایستی کشت چغندر علوفه‌ای در مزارع استان ترویج شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سالی است استان قزوین با بحران کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارش‌ها روبرو است بنابراین اجرای پیاده سازی الگوی کشت و کشت محصولات گیاهان علوفه‌ای کم آب بر ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • مدیریت پسماندها و زباله های همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • فرودگاه بین المللی شیراز موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شد