چشم انتظاری برای جشنوارهای متفاوت/ سینمای کرونازده حالمان را خوب میکند؟
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۹۴۸۳
با انتشار لیست 110 تایی فیلم های متقاضی برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، گمانی زنی ها برای لیست نهایی و جزئیات برگزاری جشنواره، قوت بیشتری به خود گرفته است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شب گذشته و با پایان مهلت تکمیل فرم تقاضای حضور در سیونهمین جشنواره فیلم فجر، برای اولین بار فهرست اولیه متقاضیان حضور در این رویداد از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این فهرست، 110 فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر، اعلام آمادگی کرده اند که بر اساس توضیحات مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره، پیشبینی میشود پنجاه درصد از این تعداد که اکثر آنها ویدیویی هستند، با آییننامه مغایرت داشته باشند.
قرار است دبیرخانه بر اساس آییننامه، فیلمهایی را که شرایط حضور دارند، بررسی کند. دیسیپی این فیلمها باید تا ۲۰ دی به دبیرخانه تحویل داده شود تا هیات داوران کار بررسی خود را آغاز کنند که از این تعداد سی و دو فیلم متعلق به فیلم اولیهاست.
نجفی بر اساس تجربه و پیش بینی های صورت گرفته جهت فهرست نهایی این فیلم ها می گوید: در دورههای گذشته حدود ۲۰ فیلم در بخشهای مختلف، نامزد دریافت جایزه میشدند بنابراین اگر شرایط نمایش فراهم شود، پیشبینی میشود ۲۰ فیلم برای نمایش داشته باشیم که برنامهریزی ما به این صورت خواهد بود که روزی دو فیلم به نمایش دربیاید. اگر نمایش فیلم داشته باشیم این اکران برای فیلمهایی که نامزد دریافت جایزه شدهاند، صورت میگیرد. برنامه این نمایشها هم به گونهای خواهد بود که با ساعت منع تردد شبانه تداخلی نداشته باشد.
بدون شک حضور نام های آشنا و مطرح، باعث افزایش کیفیت و اصطلاحا داغ شدن تنور جشنواره خواهد شد و امسال به دلیل کرونا، تا قبل از انتشار این لیست، گمانه زنی های فراوانی برای حضور برخی نام ها می شد که سرانجام با انتشار لیست اولیه فیلم های متقاضی، پیش بینی می شود تا با جشنواره ای کاملا متفاوت روبرو شویم.
فیلم اولی های آشنا
به دلیل نبود هیات انتخاب، امسال فیلم اولی ها هم شانس دیده شدن در کنار بزرگ ترها را دارند و در بین اسامی فیلم ها، نام های فیلم اولی آشنایی به چشم می خورد که دیدن اولین کار سینمایی آن ها تجربه جدیدی خواهد بود.
هوشنگ گلمکانی منتقد نامآشنای مجله فیلم پس از سالها فعالیت مطبوعاتی حالا «آهو» را کارگردانی کرده است. حسین سهیلیزاده هم که تجربه بالایی در ساخت سریال برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در کارنامه خود دارد، در اولین تجربه سینمایی خود «نیلگون» را راهی فجر کرده است. حمیدرضا آذرنگ بازیگر شناخته شده در اولین تجربه کارگردانی «روزی روزگاری آبادان» را بر اساس یکی از نمایشنامههای خود مقابل دوربین برده است. ستاره اسکندری هم دیگر بازیگری است که با اولین تجربه کارگردانی خود «خورشید آن ماه» را به فجر فرستاده است. بهزاد خداویسی نیز از دیگر بازیگرانی است که این بار در مقام کارگردان با سینمایی «دختران زمستان» در این جشنواره حضور دارد.
«حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریمپور از بلاگرهای اینستاگرام نیز یکی دیگر از فیلمهای اول کنجکاو برانگیز جشنواره امسال محسوب میشود. همچنین در این ترکیب میتوان به «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی هم اشاره کرد. فیلمی که محمدرضا شفاه پس از فیلم جنجالی «دیدن این فیلم جرم است» آن را تهیه کرده و احتمالاً یکی از آثار سیاسی جشنواره پیش رو نیز خواهد بود.
سیاوش سرمدی هم از مستندسازان شناخته شده است که حالا فیلم سینمایی «اوج ۱۱۰» را به تهیهکنندگی جلیل شعبانی برای سازمان اوج کارگردانی کرده است.
نام های بزرگ جشنواره
از فیلم اولی ها که بگذریم، حضور چهره ها و نام های مطرح، در این لیست، مشتاقان به سینما را چشم انتظار دیدن این فیلم ها نگه می دارد؛ فیلمهای «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله که از سال گذشته در صف اکران چشم انتظاری می کشد، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان که بعد از ساخت فیلم های جنگی و جدی، نخستین کمدی این کارگردان به شمار می رود، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «روشن» ساخته روحالله حجازی، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «تیتی» ساخته آیدا پناهنده، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده که بعد از «ایتالیا ایتالیا» نگاه را به خود معطوف کرده و «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی از مهمترین فیلمهایی محسوب میشوند که فرم حضور در جشنواره سیونهم را پر کردهاند.
«موسی» ساخته احسان عبدیپور که مخاطبان هنوز او را با «تنهای تنهای تنها» به یاد دارند، «یدو» به کارکردانی مهدی جعفری پس از فیلم موفق «آن بیست و سه نفر» نیز کنجکاوبرانگیز خواهد بود، «چپ راست» ساخته حامد محمدی با حضور بازیگرانی مانند رامبد جوان، سروش صحت و پیمان قاسمخانی دیدنی خواهد بود، «مجوز خروج» ساخته کیارش اسدیزاده، «مهران» ساخته رقیه توکلی، «تک تیرانداز» علی غفاری که برشی از زندگی شهید زرین است، «دختری از ایران» سید جلال اشکذری، «بی سرزمین» ساخته تورج اصلانی، «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی هم از دیگر فیلمهای کنجکاویبرانگیزی هستند که به استناد ساختههای قبلی سازندگانشان میتوانند سهمی در گرمتر کردن تنور «فجر ۳۹» داشته باشند.
غایبان بزرگ جشنواره/ حسرتی که به دل ماند
شاید در کنار همه این نام ها، بسیاری منتظر فیلم های چهره های نامدارتری بودند که به دلایل مختلف، فیلم آنها به جشنواره نرسید؛ فیلمهای شاخصی چون «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «نگهبان شب» ساخته سیدرضا میرکریمی، «گشت ۳» سعید سهیلی، «شب، داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی در مراحل مختلف تولید قرار دارند و هر یک به دلایلی موفق به تکمیل فرم تقاضای حضور در موعد مقرر نشدند.
رکورد داران جشنواره
امسال علی عطشانی و علیرضا امینی دو فیلمه های این جشنواره هستند که البته باید منتظر ماند و دید که آیا هر دو فیلم آن ها به مرحله داوری و اکران خواهند رسید. علیرضا امینی با دو فیلم «رقص دلفینها» و «راند چهارم» و علی عطشانی با دو فیلم «کوسه» و «سلفی با دموکراسی»خود را به این ماراتن سینمایی رسانده اند.
علی اوجی دیگر چهره دو فیلمه جشنواره امسال محسوب میشود البته یکی در مقام کارگردان و دیگری بهعنوان تهیهکننده؛ اوجی در اولین تجربه کارگردانی خود برای فیلمی با نام عجیب «عرعروها و مزقونزنها» فرم حضور در جشنواره را پر کرده و در مقام تهیهکننده هم بهصورت مشترک با عبدالله اسکندری برای اولین ساخته سینمایی حمیدرضا آذرنگ یعنی «روزی روزگاری آبادان» متقاضی حضور در جشنواره شده است.
جواد نوروزبیگی نیز با تهیه کنندگی چهار فیلم، رکورددار جشنواره امسال به شمار می آید؛ نوروزبیگی علاوه بر«بدون همه چیز» محسن قرایی و «روشن» روح الله حجازی، برای دو فیلم اولی نیز فرم حضور در جشنواره را پر کرده است. «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی و «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش نیز شانس حضور در این جشنواره را به تهیه کنندگی نوروزبیگی پیدا کرده اند.
سازندگان فیلمهای متقاضی جشنواره فجر سیونهم، تنها تا تاریخ ۲۰ دیماه فرصت دارند تا نسخه نهایی و کامل آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و بعد از آن است که با حذف فیلمهای فاقد شرایط لازم، ترکیب نهایی فیلمهای جشنواره امسال مشخص میشود. با وجود نام هایی که ذکر شد، امسال قطعا شاهد جشنواره متفاوتی خواهیم بود؛ جشنواره ای که با وجود کرونا و همه اما و اگرهایش، بسیاری از الان چشم انتظار شروع آن هستند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: حضور در جشنواره جشنواره امسال فیلم اولی ها اولین تجربه پیش بینی دو فیلم بر اساس فیلم ها نام ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا مست عشق پای ستارگان ترکیهای را به سینمای ایران باز میکند؟
به گزارش همشهری آنلاین، طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیهکننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بیمسئله نبود.
فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.
اما اینها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیهای مثل هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، بنسو سورال، بوران کوزوم، سلما ارگچ، حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبتهای زیادی درباره آن شد.
حضور بازیگران ترکیهای در فیلمهای ایرانی البته به سالهای دور برمیگردد. در سالهای پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیهای در فیلمهای فارسی بازی کرده بودند. مهمترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.
دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلمهای ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیهای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.
پس از آن در دهه هشتاد فیلم اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دههی ۹۰ فیلمهایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقشهای فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.
اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلمها و سریالهای ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهدهدار بازی نقشهای اصلی یا دستکم پر رنگ در فیلمهای ایرانی شدند. فیلمهای مطرب، جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.
«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی میکرد که به واسطه سریالهایی که در آنها بازی کرده بود، برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.
«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خوانندهای قدیمی با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا میکند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلمهای موفق گیشه بود.
سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیهای، در آن بازی داشت.
حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمیاز سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیهای ساخته شدند، این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمیتواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.
در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمیتواند مشوقی برای ساخت فیلمهایی با حضور بازیگران ترکیهای قلمداد شود، اما میتواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن