Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن عبدالوهاب کارگردان و فیلمنامه نویس درباره نیاز امروز سینمای مستند ایران به خبرنگار ایرنا، گفت: هر سال تعدادی فیلم های مستند در بخش‌های دولتی و خصوصی تولید می شود اما در هیچ‌کجا نام و اطلاعات و دیگر مشخصات این فیلم‌ها ثبت نمی‌شود. این رویه سال‌ها است که ادامه دارد و با آمدن دیجیتال و بیرون آمدن انحصار تولید فیلم مستند از بخش دولتی مشکل بی‌اطلاعی از فیلم‌های مستند تولید شده، بیشترهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت و به بیانی دیگر این فیلم‌ها گم می‌شوند و در آرشیوهای دولتی و یا خصوصی از یادها می‌روند. 

وی افزود: متاسفانه برخلاف سینمای داستانی، فیلم‌خانه، فیلم‌های مستند را در سطح گسترده نمی‌خرد و آرشیو نمی‌کند. این درحالی است که وقتی تصویری از دهه ‌های گذشته ایران در فضای مجازی پخش می‌شود بسیاری با اشتیاق به آن چشم می‌دوزند ولی ما به راحتی اجازه می‌دهیم گنجینه عظیمی از فیلم‌های مستند پراکنده شود و به نوعی از دست بروند.  

عبدالوهاب ادامه داد: سینمای مستند ما درکنار بانک اطلاعات، نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ سینمای مستند ایران است. این پژوهش می‌تواند شامل اطلاعات و مضمون فیلم‌ها و تحلیل تاریخی دوره‌های سینمای مستند ما و همچنین نقش و جایگاه مستندسازانی که مُهر خود را بر رشد سینمای مستند ما زده‌اند،‌ باشد.

این کارگردان و فیلمنامه نویس با بیان اینکه امسال زنده یاد منوچهر طیاب و زنده یاد خسرو سینایی را از دست دادیم، گفت: از این بزرگواران و دیگر مستندسازان به نام سینمای ما شاید کتاب و مقاله‎‌های پراکنده‌ای باشد اما در این زمینه که همه آن نام‌ها در یک پژوهش گرد آمده باشند و اهمیت فیلم‎‌های آنان در رشد سینمای مستند ما توضیح داده شده باشد، کاری نشده است.

وی افزود: ما به طور جامع نمی‌دانیم از گذشته تا به امروز چه کسانی چه فیلم‌های مستندی در ایران ساخته‌اند و علاقه‌مندان چه‌گونه می‌توانند به این فیلم‌ها دسترسی پیدا کنند. در حقیقت در عصر ارتباطات، سینمای مستند ما باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، نه تاریخ مدونی دارد و نه آرشیو.  

عبدالوهاب ادامه داد: زنده یاد مسعود مهرابی درباره سینمای مستند تا سال ۱۳۷۵ اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده است. دیگران هم مقالات و کتاب‌های پراکنده ای نوشته ‌اند. به گمان من این‌ها می‌تواند برای شروع مورد استفاده قرار گیرد.    

برچسب‌ها خسرو سینایی پژوهشگر منوچهر طیاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسرو سینایی پژوهشگر منوچهر طیاب خسرو سینایی پژوهشگر منوچهر طیاب اخبار کنکور سینمای مستند ما فیلم های مستند فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۹۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو اکران شد

کارگردان فیلم مستند «از اراک تا تل‌آویو» در مراسم اکران این فیلم گفت: مستند «از اراک تا تل‌آویو» روایت اجتماعی از مردم اراک در شب عملیات جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود مقابل رژیم سفاک و متجاوز صهیونیستی است و فیلم تلاش می‌کند روایت مستند از تنوع اجتماعی مردم اراک و احساس شور، نشاط، غیرت و اقتدار را به نمایش بگذارد.
حاج محمدحسینی با بیان اینکه فیلم با روایتی هنری تلاش می‌کند این رشور و شعف را به زبان هنر نشان دهد، افزود: زمان مستند ۱۸ دقیقه است و از زمان حمله تا ساخت این مستند حدود هفت روز طول کشید و عوامل حوزه رسانه به صورت شبانه‌روز و جهادی کار کردند.
او گفت: فیلم تلاش کرده تا نگاه اجتماعی داشته باشد و با این نگاه این اتفاق تاریخی که برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل حمله کرد را به نمایش بگذارد.

کارگردان فیلم مستند «از اراک تا تل‌آویو» این مستند را از این جهت حائز اهمیت دانست که نتانیاهو شهر اراک را تهدید کرده بود و این فیلم سعی کرده تا نگاه مردم اراک به این تهدید را نشان دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو اکران شد
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان