مستند نمایش «سرباز» در ایستگاه پایانی/ ضرورت مطرح کردن بینش بزرگ سردار سلیمانی
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۰۷۶۶
مستند نمایش «سرباز» به تهیه کنندگی بنیاد رودکی، امشب و در آخرین اجرای خود به ایستگاه پایانی میرسد.
خبرگزاری میزان -طبق اعلام روابط عمومی و امور بین المللی بنیاد رودکی، مستند نمایش «سرباز» از ساعت ۱۸:۳۰ دوشنبه پانزدهم دی ماه در چهارمین شب خود همزمان با پخش برخط آن از تلویزیون تعاملی لنز برای مخاطبان با تعداد محدودی میهمان و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مستند نمایش «سرباز» مبتنی بر سویههای زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت است و از هفت اپیزود نمایشی و برخوردار از جلوههای ویژه فنی و بصری تشکیل شده است و قطعه پایانی آن با عنوان «حالا که میروی» با صدای محمد معتمدی اجرا میشود.
بیشتر بخوانید: انتشار فراخوان مسابقه عکس خبری «روایت سرباز»بیان بخشهایی از زندگی سردار سلیمانی با سبکی جذاب
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در حاشیه تماشای «سرباز» ضمن ابراز علاقه مندی به حوزه هنرهای نمایشی گفت: به نظر من یک اثر جدیدی بود که باسبکی جذاب بخشهای خاصی از زندگی سردارشهید حاج قاسم سلیمانی را روایت کرده بود و به دلیل روایت جنبههای انسانی و عاطفی زندگی سردار همزمان به عنوان یک سردار و فرمانده، اثر جالبی بود که توانسته ابعاد عاطفی، انسانی و معنوی زندگی سردار را خیلی زیبا ترسیم کند.
«سرباز» اجرایی فاخر و ارزشمند بود
محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص «سرباز» گفت: اجرای بسیار خوب، فاخر و ارزشمندی بود؛ این مستند نمایش از همه لحاظ نمایش زیبایی بود. من فکر میکنم بهترین نوع ارتباطی که در زمانه امروز میشود گرفت، استفاده از زبان هنر است. اندیشه و فلسفه زمانی مانا میشود که بتواند از فرصتی که هنر برایش خلق میکند استفاده کند و شاید هنر مانا و ماندگار تئاتر که ریشه در تاریخ بشریت دارد، به خوبی دارای این ظرفیت است که ابعاد و ریشههای مختلف یک اتفاق و رویداد را بتوان در یک صحنه کنار هم چید؛ در این اثر اتفاقات خاورمیانه، فضای داخل کشور و دوران دفاع مقدس و همچنین انقلاب اسلامی در کنار هم چیده شده و فکر میکنم به خوبی توانستند از پس این کار بربیایند.
ضرورت مطرح کردن بینش بزرگ سردار سلیمانی
علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی و مشاور هنری شهردار تهران پس از بازدید مستند نمایش «سرباز» گفت: در مجموع از هر کاری که در این زمینه انجام شود، استقبال میکنم به ویژه از افرادی که واقعا زحمت کشیدند و کار بزرگی که انجام شده بود را حس میکردید؛ درباره حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک چره شاخص باید بیشتر از اینها کار کنیم تا بتوانیم بینش بزرگ سردار سلیمانی را مطرح کنیم.
نشان پررنگ حضور سردار سلیمانی در جای جای نمایش
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص «سرباز» گفت: نفس اجرای این نمایش که مشخص است بسیار ارزشمند است و اینکه بتوانند موضوعی را با این اهمیت به نمایش دربیاورند، کار بسیار دشواری است. به نظر من این نوع روایت به زبان یک خبرنگار و ترکیب آن با حرکات نمایشی، در مجموع توانسته بود کار جذابی را ارائه دهد با وجود اینکه بازیگری در نقش سردار سلیمانی نبود، اما توانست حضور ایشان را در جای جای نمایش پررنگ نشان دهد.
سردار سلیمانی شخصیتی که ما به ظاهر نمیبینیم، اما در همه جای صحنه حضور دارد
حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که به تماشای «سرباز» نشسته بود هم گفت:انرژی خوبی از روی صحنه به مخاطب انتقال داده میشد و این نشان میدهد که این کار با باور شروع شد و با باور نیز اجرا شد و این مهمترین موضوع بود؛ به دلیل اینکه لحظههایی که در نمایش وجود داشت و شخصیتهایی که در نمایش حرف میزدند، عموما با یک ایمان قلبی راجع به شخصیت اصلی حرف میزدند. شخصیتی که ما به ظاهر نمیبینیم، اما در همه جای صحنه حضور دارد و این نگاه در تمام نمایش کاملا مشهود بود. ضمن اینکه بهرهگیری از تکنیکهای مدرن که سعی کرده صحنههای جذاب و با قابهای خوب را در محضر تماشاگر قرار دهد، نکته قابل توجهی بود. استفاده خوبی از موسیقی و نور شده بود و نمایشی بود که تمام عناصر نمایشی را برای ارتباط هرچه بهتر با مفهوم نمایش با شخصیت مورد نظر یعنی حاج قاسم سلیمانی در خدمت گرفته بود. وظیفه هنر تئاتر است که بیشتر به این نمایشها بپردازد و به نظر من هرچقدر هم به این موضوع پرداخته شود، باز هم کم است، اما به هر حال یک نمایش جامعی را مشاهده کردیم.
سردار سلیمانی در قلبها جای گرفت
حاج محمدرضا طاهری مداح اهل بیت علیه السلام پس از تماشای این مستند نمایش، ضمن قابل قبول دانستن «سرباز» گفت: تشییع پیکر سردار سلیمانی نشان داد که چقدر ایشان در قلبها جای گرفت و لذا باید از این فرصت استفاده کنند و حیف است که بخواهیم بعضی چیزها را برای نسل آینده بگذاریم.
این اثر به جهت اینکه از اولین کارها بود، خیلی خوب بود و جا دارد سینما نیز به این حوزه ورود کند. مستند نمایش «سرباز» به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، به کارگردانی حسین پارسایی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی از روز جمعه ۱۲ دیماه به مدت پنج شب و از ساعت ۱۸:۳۰ به صورت برخط (آنلاین) در تالار وحدت اجرا میشود.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار فرهنگی بنیاد رودکیمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار فرهنگی بنیاد رودکی سردار سلیمانی مستند نمایش زندگی سردار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۰۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام