Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@03:36:54 GMT

تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۱۳۹۳

تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن

در ساختمان سازی، بخشی از هزینه‌های ساخت برای خرید مقاطع فولادی در نظر گرفته می‌شود؛ از این رو نوسانات قیمت مقاطع فولادی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت افزایش مسکن داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اصفهان آهن، تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع در ساختمان سازی است، به همین دلیل افزایش قیمت این محصول، می‌تواند باعث اختلاف قیمت زیادی در هزینه اجرا و ساخت ساختمان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه می‌خواهیم در مورد تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن صحبت کنیم.

طبق آمار ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۸، ایران جایگاه ۱۰ام تولید فولاد در جهان را داشته و در میان کشورهای خاورمیانه اولین تولیدکننده فولاد به‌حساب می‌آید. بازار آهن آلات ایران همواره یکی از مورد توجه ترین بازارهای اقتصادی کشور بوده و برای فعالان اقتصادی به‌ویژه در حوزه مسکن بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن

با وجود این که کشور ما سرشار از منابع غنی سنگ آهن است، اما به دلیل شرایط سیاسی کشور و تحریم‌ها، قیمت مقاطع فولادی نوسانات زیادی دارد و ثابت نیست. همچنین عوامل مختلفی مانند قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن آلات دارند. افزایش قیمت مقاطع ساختمانی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد.

در تاثیر مستقیم، با افزایش قیمت فولاد، مشتقاتی مانند پروفیل، درب و پنجره، ورق، لوله و اتصالات هم گران‌تر می‌شوند و همین مسئله در افزایش قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار است.

اگر هم بخواهیم نگاهی به تاثیر غیر مستقیم قیمت آهن بر بازار مسکن داشته باشیم، باید بگوییم که این موضوع می‌تواند به صورت غیرمستقیم بر سایر مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان و غیره تاثیر داشته باشد و باعث افزایش قیمت مسکن شود.

البته باید این موضوع  را در نظر داشته باشید که وقتی دلیل افزایش قیمت آهن آلات، تحریم باشد، پس قطعا سایر مقاطع فولادی هم دچار افزایش قیمت خواهند شد و همین موضوع باعث به وجود آمدن وضعیت نامناسبی برای مسکن خواهد شد. بنابراین برای افرادی که در حوزه‌های ساختمانی سرمایه گذاری می‌کنند، پیش بینی قیمت مقاطع فولادی امری مهم و ضروری است.

تحلیل و پیش بینی مقاطع فولادی برای بسیاری از افرادی که در حوزه‌های ساختمانی فعالیت دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحلیل و پیش بینی به افراد امکان می‌دهد که بتوانند خرید حرفه‌ای و مطمئن‌تری داشته باشند. 

در کشور ما، سالیانه ۱۵ میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌شود که ۷ میلیون تن از این تولیدات توسط بخش خصوصی و مابقی توسط بخش دولتی انجام می‌شود. گران شدن مصالح ساختمانی یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت مسکن است.

 این افت بازار مسکن در نهایت باعث نوسان قیمت آهن آلات خواهد شد و از طرفی کلیه افرادی که در زمینه‌ ساختمان سازی فعالیت دارند، به این باور برسند که این عرصه برای سرمایه گذاری غیر قابل اعتماد است.

با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن قیمت آهن آلات و تاثیر آن بر بازار مسکن، اگر قرار است که در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشید، باید خودتان را برای ریسک بالا آماده کنید. البته طبق نظر کارشناسان، ریسک کم در بازار طلا و بورس، رشد بیشتری را نسبت به بازار مسکن تجربه خواهد کرد.

به عنوان مثال در هفته چهارم آذرماه، با متوسط قیمت پایانی ۱۱۶ هزار و ۵۲۲ ریال در هر تُن، تأیید شد. این قیمت، ۱۰.۴۳ درصد نسبت به قیمت پایه و ۳.۶۹ درصد نسبت به نرخ نهایی هفته‌ی گذشته، بیشتر بود و همین موضوع در قیمت نهایی مسکن در این دوره تاثیرگذار است.

به صورت کلی چه عواملی بر روی قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیرگذار هستند؟

قیمت ارز

قیمت ارز یکی از مهمترین عواملی است که در تعیین  قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیر گذار است. بخش قابل توجهی از فولاد موجود در بازار کشور از طریق محصولات وارداتی تامین می‌شود، به همین دلیل قیمت ارز به صورت مستقیم بر قیمت فولاد تاثیرگذار است. 

قیمت نفت

نفت به عنوان عنصر حیاتی برای واحدهای تولیدی محصولات فولادی است. افزایش قیمت نفت می‌تواند باعث افزایش قیمت انواع آهن آلات شود.

عرضه و تقاضا

همان طور که می‌دانید، هر چقدر که محصولات بیشتری در بازار موجود باشد و تقاضا کمتر باشد، قیمت‌ها بالطبع کاهش خواهند یافت و بالعکس هر چقدر تقاضا بیشتر و عرضه کمتر باشد، شاهد افزایش قیمت محصولات خواهیم بود.

با این حال، اگر در یک مقطع زمانی تقاضای بازار افزایش پیدا کند، به صورت مستقیم باعث بالا رفتن قیمت مقاطع و در نتیجه افزایش قیمت آهن آلات می‌شود.

در هفته‌های اخیر،  نبود تقاضای واقعی برای خرید مقاطع فولادی، باعث کاهش قیمت این محصولات شد. با این روند، می‌توان نتیجه گرفت که این وضعیت، باعث ثبات قیمت محصولات فولادی در هفته‌های بعدی شود.

در نهایت سرنوشت بازار مسکن به چه صورت خواهد شد؟

به علت نوسانات در قیمت ارز، تحریم‌ها و موارد دیگر، باعث شده که نتوان تصمیم قاطعی در مورد وضعیت بازار مسکن گرفت. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود و این موضوع به دلیل بی ثباتی موجود در قیمت دلار و تحریم‌های احتمالی است.

بهترین روش برای دنبال کردن قیمت آهن آلات مراجعه به سایت اصفهان آهن است.

نتیجه‌گیری نهایی

به صورت کلی می‌توان گفت تغییر قیمت مسکن به علت گرانی مصالح ساختمانی است. با وجود همه موارد گفته شده، اگر بستری فراهم شود تا همه تولیدکنندگان مقاطع فولادی در بخش‌های دولتی و خصوصی میزان تولید را افزایش دهند تا به نوعی از ضرر به بازارهای داخلی جلوگیری شود همچنین در اینجا می توانید با مقاطع فولادی مختلف بیشتر آشنا شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار مسکن قیمت آهن سایت اصفهان آهن قیمت آهن بر بازار مسکن قیمت آهن آلات مقاطع فولادی افزایش قیمت قیمت نهایی قیمت مقاطع قیمت مسکن پیش بینی قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۱۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش

نماینده تهران با اشاره به مصوبات مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: براساس این مصوبات، سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفتگی بازار جلوگیری کنیم.

تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست وی افزود: در همین راستا طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

خضریان در همین راستا ادامه داد: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای 30 درصد تعیین می‌شود. ساماندهی سکوهای ثبت آگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود؛ همچنین ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها از دیگر محورهای مصوبات مجلس است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • نفت در مدار رشد؟
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن