Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: اولین راه آهن ایران و افغانستان در دسامبر 2020 راه اندازی شد که شهر خواف در ایران را به شهر غوریان در غرب افغانستان متصل می کرد. این پروژه گامی مهم در راستای افزایش تجارت دو کشور است.

شورای آتلانتیک در این رابطه نوشت: پس از سرنگونی رژیم طالبان، ایران مبلغ 75 میلیون دلار به عنوان بخشی از کمک های توسعه به افغانستان پرداخت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه حمل و نقل هرات- خواف پس از راه اندازی توانسته 6 میلیون تن کالا و سالانه بیش از یک میلیون مسافر را جابه جا کند.

راه آهن تازه به عنوان بخشی از کریدور راه آهن شرق به غرب که به چین و اروپا می رسد شامل چهار بخش است که سه بخش آن توسط ایران و آخرین بخش توسط ایتالیا تامین و توسعه یافته است. اشرف غنی راه آهن را هدیه ای از سوی ایران و بازسازی جاده ابریشم توصیف کرده است.

رئیس جمهور ایران اتمام این پروژه که از سال 2007 کلید خورده را نشانه روشنی از ارزش گذاری ایران برای همسایه خود عنوان کرد. حتی به رغم آنکه ایران در سال های اخیر در شرایط دشوار تحریم اقتصادی قرار داشته است. به این ترتیب راه آهن اخیر پیشرفت بزرگی برای افغانستان و کل منطقه محسوب می شود.

راه اهن خواف- هرات بخشی از توافق بزرگ تر بین ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار به عنوان مسیر مطمئنی به آسیانه میانه در رقابت با بندر گوادر با پاکستان بود. بندرچابهار در سال 2000 به عنوان یک مسیر تجاری راهبردی بین ایران، هند و روسیه به رسمیت شناخته شد. این بندر در صورت اتمام یک کریدور چند منظوره محسوب می شود که می تواند با پیوند زدن آسیا و اروپا، 40 درصد فاصله را کوتاه تر و 30 درصد هزینه را کاهش دهد.

راه اهن تازه بخشی از تعهد 560 میلیون دلاری ایران برای بازسازی افغانستان است که در سال 2002 در کنفرانس توکیو تعهد کرد. ساخت مدرسهف نیروگاه، گذرگاه و جاده از دیگر برنامه های ایران است. در سال 2005، ایران بزرگراه 122 کیلومتری دوغارون-هرات را افتتاح کرد که دروازه صادرات و واردات به افغانستان بود و توسط خاتم الانبیا با 60 میلیون دلار اجرایی شد. ایران در حال حاضر بزرگ ترین شریک تجاری افغانستان پس از چین و پاکستان است.

فراتر از اهداف فرهنگی و اقتصادی، ایران خواهان بهبود روابط با افغانستان به منظور کاهش فقر و مهاجرت های غیر قانونی است. دسترسی به مواد اولیه از جمله معادن سنگ اهن در غرب افغانستان از دیگر اهداف ایران می باشد.

بی ثباتی و تغییرات آب و هوایی توسعه نیافتگی قابل ملاحظه ای را در شهرهای جنوب شرقی ایران رقم زده است. راه اهن خواف- هرات و راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد می تواند به اقتصاد محلی شهرهای سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمان کمک کند. ایران همچنین از مسیر راه اهن می تواند به مقابله با تحریم ها و بهبود روابط با همسایگان بپردازد. در حال حاضر ایران با ترکمنستان، ترکیه و پاکستان ارتباط ریلی دارد و قصد دارد تا پایان سال 2021 شش پروژه ریلی دیگر را به اتمام برساند.

موقعیت ایران این کشور را به یک مرکز حمل و نقل ایده آل برای آسیای میانه تبدیل می کند. اگرچه ایران تا کنون در کریدورهای بین المللی پرشماری عضو شده است اما تحریم های ایالات متحده ظرفیت های کشور را تضعیف کرده است. مقامات ایرانی هشدار داده اند که در صورت ادامه تحریم ها چه بسا هزینه آنرا همسایگان این کشور به دوش بکشند.

همزمان، اروپا و ایالات متحده مدتهاست تلاش می کنند توسعه خطوط ریلی در قفقاز جنوبی را برای دور زدن ایران و روسیه گسترش دهند. در این میان، با توجه به درگیری اخیر قره باغ و آغاز به کار کریدور زنگزور در ارمنستان، ترکیه نیز از برنامه ساخت خط آهن به نخجوان خبر داده که در نهایت به باکو می رسد.

مطابق با گزارش مجلس ایران، تنها در صورتی جاه طلبی های ترانزینی تهران محقق می شود که زیر ساخت های قدیمی، بودجه و قوانین نیز به موازات مسائل خارجی به روز شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی راه آهن خواف ایران افغانستان غوریان آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) در حسینیه هراتی‌های گفت:  ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می‌آمد، اما این که امروز هرکسی غیرقانونی از مرز‌ها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست.

اصغر بلوکیان افزود: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی برای اتباع مجاز یکی از مشکلاتی است که در پی ورود اتباع غیرقانونی به ایران ایجاد می‌شود، چون تعداد اتباع مجاز و ظرفیت مدرسه‌ها برای این اتباع، محدود و از پیش تعیین شده است و حضور اتباع جدید خدمت رسانی برای این افراد را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت با اشاره به ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مقیم ایران افزود: تقریبا هفته‌ای ۳۰۰ پرونده از استان‌ها برای دریافت مجوز ارائه خدمات به بیماری‌های خاص اتباع خارجی به سازمان ملی مهاجرت ارسال می‌شود، اما وقتی انبوه اتباع غیرمجاز وارد ایران شوند نمی‌توانیم این گونه خدمات خاص را به همه اتباع بدهیم و این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می‌کند.

بلوکیان با بیان اینکه حاکمیت کنونی افغانستان باید زمینه‌های امنیتی و معیشتی بازگشت مهاجران مقیم این کشور در ایران را فراهم کند گفت: این طور نمی‌شود که حاکمیت افغانستان خودش را از مسوولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را نیز فراهم کند.

وی گفت: ظرفیت‌های علمی، اقتصادی و سرمایه گذاری افغانستان باید به کشورشان بازگردند و حاکمیت کنونی افغانستان باید از این افراد برای آبادانی کشورش استفاده کند، چرا افغانستان باید همین طور خرابه و بدون فناوری بماند و بقیه کشور‌ها پیشرفت کنند؟

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت افزود: جامعه افغانستان در همه حوزه‌ها نخبه دارد، چرا فرزند مسلمان و نخبه افغانستانی تلاش کند خود را به اروپا، کانادا و استرالیا برساند و جایی و برای کسانی کار کند که آنها عامل ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، حتی گاهی سفارتخانه‌های خارجی و برخی در پوشش سازمان‌های مردم نهاد برای جذب نخبه‌های افغانستانی در دیگر کشور‌ها فراخوان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • ماجرای صعود به جام جهانی با آهنگ صادق بوقی!
  • ۴۷ میلیون افغانستانی را خوشحال کردیم | اینفانتینو هم از صعود افغانستان به جام جهانی هیجان‌زده بود
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • (ویدئو) چرا ایران از ترتیبات منطقه‌ای کاسپین و افغانستان حذف شد؟
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد