Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده پارلمان عراق با اشاره به مصوبه سال گذشته نمایندگان عراقی مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها از عراق گفت: این مصوبه یک تصمیم ملی و تاریخی است که برای دولت الزام آور است. - اخبار بین الملل -

«وجیه عباس» نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل تسنیم در پاسخ به سوالی درباره مصوبه پارلمان عراق و اینکه اجرای این مصوبه به کجا رسیده است، گفت: مصوبه پارلمان عراق مبنی بر بیرون راندن نیروهای بیگانه از عراق، تصمیمی کاملا ملی و تاریخی است و یک تصمیم «الزام آور» برای دولت به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصوبه پارلمان برای دولت الزام آور است

وی درباره تاخیر در اجرای این مصوبه تصریح کرد: پارلمان تصمیمی قانونی را مصوب کرد که برای دولت الزام آور است و بی تردید پارلمان کاملا اطمینان دارد که دولت در این خصوص به سرعت عمل نخواهد کرد و دلیل آن وضعیت سیاسی منطقه و تاثیر آن بر عراق است.

وجیهه عباس مصوبه پارلمان عراق را تصمیم ملی دانست و افزود: با این حال تصمیم پارلمان یک تصمیم ملی کاملا عراقی است که اکثر اعضای پارلمان در مورد آن با وجود تحریم از سوی نمایندگان اهل تسنن و کُرد (به جز حدود 3 نماینده) توافق کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای پیگیری مصوبه پارلمان کمیته مشترکی از سوی پارلمان و دولت تشکیل شده است؟ اظهار داشت: وضعیت سیاسی عراق و تاثیر سیاست‌های منطقه‌ای بر کشور بر اجرای تصمیم پارلمان تاثیر زیادی دارد و همه مطلع هستند که مصوبه پارلمان اراده خارجی را به طور کامل شکست داد در نتیجه هنوز تا این لحظه پارلمان به اهمیت این مصوبه واقف است؛ مصوبه‌ای که بر اساس آن هرگونه پاسخ مقاومت علیه اشغالگری آمریکا قانونی شده است.

پارلمان بر موضع خود ثابت قدم است

وی افزود: بی‌تردید برخی فراکسیون‌های پارلمانی که به نفع این تصمیم رای ندادند، با آن مخالف هستند اما در هر حال پارلمان در زمان کوتاه باقی مانده از دوره خود بر این موضع تاریخی ثابت قدم است.

وجیهه عباس در ادامه در خصوص اینکه پارلمان چه اقداماتی را برای ملزم کردن دولت به اجرای مصوبه خود در نظر دارد؟ پاسخ داد: پارلمان وجهه قانونی و نظارتی دارد و تابع توافق سیاسی در جامعه‌ای فاقد یکپارچگی است و بر این اساس تصمیمات سیاسی در انتظار توافقات سیاسی می‌ماند و طبیعی است که محور مقاومت در داخل پارلمان عراق ویژگی خود مبنی بر خودداری از مجبور کردن دیگران مگر از طریق فشار مردمی را حفظ می‌کند و این را نیز در نظر دارد که بزرگترین فراکسیون سیاسی 54 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمانی را در اختیار دارد.

مصوبه پارلمان عراق برای اخراج قوای آمریکا و ترفند‌های واشنگتن برای تداوم اشغالگریعراق| نماینده پارلمان: مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی باید اجرا شودنماینده عراق: اجازه دور زدن مصوبه پارلمان در اخراج نیروهای آمریکایی را نمی‌دهیمعلل اجرایی نشدن مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نظامیان آمریکایی

این نماینده پارلمان عراق در ادامه این مصاحبه در مورد اینکه موانع اجرای مصوبه پارلمان برای بیرون راندن نیروهای خارجی چیست؟ اینکه دلایلی داخلی یا ریشه در خارج؟، گفت: عراق از نظام سرکوبگر گسترده که 35 سال حاکم بود، رها شده است و بی‌تردید این مدت بر عراق تاثیر داشته است و دولت عراق یک دولت سهمه بندی است هرچند ابزارهای اجرایی آن تغییر کرده است اما دولت همچنان برای اجرای یک تصمیم حاکمیتی نیازمند فراکسیون‌هایی است که در برابر اظهارات "قومیتی و گروهی" که تنها نقطه مشترک آن اشتراک در محل سکونت است، اظهارات و موضع ملی داشته باشد.

تخلیه پایگاههای آمریکایی و امکان تجمع در یک پایگاه

وجیه عباس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد اینکه دلیل تخلیه پایگاههای آمریکایی و محدود شدن آن فقط به سه پایگاه و اینکه آیا این اقدام تحت تاثیر فشار افکار عمومی و یا خواست مقاومت برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی صورت گرفته یا اینکه تاکتیکی برای تداوم اشغالگری در عراق است ؟ گفت: آمریکایی‌ها بر اساس شخصیت کابوئی عمل می‌کنند و به دنبال این هستند که با استفاده از سفارت خود در عراق منابع انرژی خلیج فارس را در اختیار بگیرند زیرا سیاست آمریکا استعماری است حتی اگر چهره‌ای مسالمت آمیز از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: عملیات بمباران پایگاه عین‌الاسد از سوی ایران، لباس نخ نمای این کابو را کنار زد و آن را در برابر جهان عریان ساخت و اکنون آمریکا در برابر یک قدرت بزرگ در خاورمیانه محتاط‌تر شده و در تلاش برای جمع کردن و سرسامان دادن نیروهای پراکنده است تا چه بسا در آینده آنان را در یک پایگاه گردآورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماینده پارلمان عراق مصوبه پارلمان عراق برای دولت الزام آور یک تصمیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند

کارشناس مسائل حقوقی عراق به مداخلات سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور و حق بغداد در اخراج وی اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از المعلومه، «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

پیش از این «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چالش با ارزش‌های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ادعای آمریکا : هیچ کشور دیگری اورانیوم ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند

دیگر خبرها

  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • تصمیم‌گیری تل‌آویو درباره تبادل اسرا و حمله به رفح طی ۲ یا سه روز
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد