Web Analytics Made Easy - Statcounter

«غلامعلی طاهری» دبیربخش نقاشی و عضو شورای سیاست گذاری ششمین جشنواره هنر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با پیش بینی خود از استقبال خوب این جشنواره اظهار کرد: معتقدم علت استقبال به این دلیل است که ما در حوزه هنر مقاومت تاکنون جشنواره مشابه‌ای نداشتیم و این درحالی است که بسیاری از هنرمندان همواره دغدغه پرداختن به مضامین آثار مقاومت را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرف دیگر، با توجه به بیماری کرونا، فضای موجود کشور به گونه‌ای است که هنرمندان فرصت حضور در جشنواره‌ها و گالری‌ها را از دست داده اند و این وضعیت، دلیلی را برای هنرمندان جوان ایجاد کرده که آثارشان را به جشنواره هنر مقاومت ارائه دهند. البته بر این باورم که حضور هنرمندان در جشنواره هنر مقاومت در روز‌های پایانی فراخوان جشنواره با استقبال بیشتری روبه رو خواهد شد.

این هنرمند در مورد تفاوت این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل گفت: معمولا جشنواره‌ها یک قالب معینی دارند. این درحالی است که ما هم خیلی به دنبال تفاوت فاحش نیستیم، البته باید توجه ویژه‌ای به مسائل روز، همچنین اتفاقات کشور و جهان به خصوص در  جبهه مقاومت داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

افول آمریکا از موضوعات اصلی جشنواره هنر مقاومت است

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هنر مقاومت ادامه داد: معتقدم که باید شرایطی فراهم شود که جوانان حضور بیشتری در جشنواره هنر مقاومت از خود نشان دهند. ضمن اینکه حضور اساتید پیشکسوت همواره موجب اعتبار جشنواره بوده و خوشبختانه آن‌ها هر ساله در جشنواره حضور فعالی داشته‌اند.

غلامعلی طاهری عنوان کرد: شاید بتوان به جرات گفت که در نظام مقدس جمهوری اسلامی، فاخرترین، شاخص‌ترین و معتبرترین آثار در حوزه دفاع مقدس، در طول برگزاری جشنواره هنر مقاومت خلق شده است که هم اکنون در گنجینه بنیاد روایت نگهداری می‌شود. هر چند که در موزه شهدا و حوزه هنری هم، آثار ارزشمندی در این زمینه وجود دارد.

وی با تاکید بر حمایت تمامی ارگان‌های دولتی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره هنر مقاومت تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته تلاش کردیم، مجموعه‌های فرهنگی کشور مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را که دارای ردیف بودجه برای حمایت از هنر و هنرمندان هستند، به حمایت از جشنواره هنر مقاومت تشویق کنیم. یکی از وظایف این نهاد دولتی، حمایت از هنر و هنرمندان از جمله هنر مقاومت است.

به گفته دبیربخش نقاشی جشنواره هنر مقاومت، موضوع هنر مقاومت بحثی نیست که به تنهایی از عهده ارگان‌هایی مثل انجمن هنر‌های تجسمی و یا بنیاد روایت فتح برآید، بلکه حمایت تمامی ارگان‌های فرهنگی را می‌طلبد.

وی در پایان با تأکید به تأثیرگذاری هنر نقاشی بر جامعه گفت: برخی از مخاطبان با دیدن بعضی از تابلو‌ها گریه می کنند. بر این باورم که تأثیرگذاری یک تابلو نقاشی بر روی مخاطب، به‌قدری زیاد است که تا آخر عمر او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنر نقاشی علاوه بر  زیبا و چشم‌نواز بودن، باید حرفی هم برای گفتن داشته باشد و مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، همچون وظیفه‌ای که هنر مقاومت دارد و به‌خوبی آن را انجام می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر، آثار تجسمی و نقاشی باید در دسترس عموم باشند و فقط در گالری و نمایشگاه‌ها نگهداری نشوند، زیرا بسیاری از افراد امکان حضور در نمایشگاه را ندارند. همچنین باید این آثار چاپ و دائما به‌صورت مجازی ارائه شوند و حتی در کتاب‌های درسی و دانشگاه‌ها هم تدریس شوند. مطمئن باشید که تأثیرات این اقدامات در دراز مدت نمایان خواهد شد.

گفتنی است ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «پوستر» به همت انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمن‌ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنر مقاومت جشنواره بین المللی جشنواره هنر مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۲۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر گفت: پس از برگزاری مرحله نخست داوری آثار رسیده به جشنواره و انتخاب اولیه آثار در ۱۸ فروردین امسال، مرحله نهایی داوری جشنواره به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با همکاری دانشگاه هنر ایران، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در نگارخانه رضوان مشهد انجام شد.   محمد فنودی افزود: امیرمهدی حکیمی، محمدجواد استادی، علیرضا شیخی، علیرضا طاهری، محمد خزائی، محمد میرشفیعی و احمد عابدینی در مرحله پایانی داوری آثار رسیده به این جشنواره حضور داشتند.   وی ادامه داد: در مجموع ۴۵۰ اثر توسط ۲۴۰ شرکت‌کننده به دبیرخانه جشنواره گنجینه مهر ارسال شده بود که با انجام مرحله نخست داوری، ۸۵ اثر امتیاز میانگین داوری را کسب کردند و به مرحله پایانی داوری راه یافتند.    فنودی بیان کرد: تمام این آثار رسیده به مرحله نهایی داوری در نمایشگاه جشنواره در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.   وی افزود: مرحله نهایی داوری جشنواره نیز با بررسی اصل آثار راه یافته به بخش نمایشگاه با حضور تمامی داوران، انجام و به این ترتیب براساس شاخصه‌ها و استاندارد‌های تعیین شده، آثار برتر در هر بخش جشنواره انتخاب شدند.   به گفته او، مراسم اختتامیه آن نیز با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنان در دهه کرامت برگزار خواهد شد.   نخستین جشنواره گنجینه مهر با موضوع «هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نماد‌های رضوی» در چهار بخش «نقشی برای زندگی»، «در جست‌وجوی هویت»، «محصولات هنری» و «طرح و ایده» اجرا شد.   فراخوان این جشنواره با هدف کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها، با توجه به گنجینه عظیم هنری در آستان قدس، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و همکاری دانشگاه هنر در آذرماه پارسال اعلام شده بود.

دیگر خبرها

  • رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»