Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@21:00:39 GMT

مسکو: تهران «ان‌پی‌تی» را نقض نکرده است

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۳۷۴۷

مسکو: تهران «ان‌پی‌تی» را نقض نکرده است

وزارت خارجه روسیه امروز در واکنش به تصمیم اخیر تهران اعلام کرد: آمریکا مسبب اصلی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است؛ البته ایران هم پیمان «ان‌پی‌تی» را نقض نکرده است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه در خصوص تصمیم ایران برای غنی سازی ۲۰ درصدیِ اورانیوم واکنش نشان داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: آمریکا مسبب اصلی تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام ایران نقض پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) نیست. غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس هیچ موردی از استفاده تهران از آن در فعالیت های غیرمرتبطی را ثبت نکرده است که ناقض ان‌پی‌تی تلقی شود.

بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: آمریکا باید مسیر خود در راستای تضعیف توافقات بین المللی را متوقف کند. ایران نیز باید آمادگی خود را نشان دهد تا پس از بازگشت آمریکا به برجام واکنش مناسبی را نشان دهد.

این در حالیست که ساعاتی پس از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) در روز دوشنبه، اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد.

«پیتر استانو» سخنگوی این اتحادیه دیروز دوشنبه در این باره مدعی شده بود که این اقدام ایران یک «انحراف قابل توجه» از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است!

وی همچنین گفته بود که مقامات این اتحادیه در بروکسل تا زمان ارائه اطلاعات دقیق از سوی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر روز دوشنبه صبر کرده و سپس در مورد اقدام لازم تصمیم گیری خواهند کرد.

گفتنی است که دیروز «علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) «فرآیند تولید» اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرده است.

استانو در ادامه خطاب به خبرنگاران مدعی شد که این اقدام ایران «پیامدهای جدی برای [پیمان] عدم اشاعه [تسلیحات] هسته ای» خواهد داشت!

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که مدیرکل آژانس درصدد است اعضای شورای حکام آژانس را در جریان جدیدترین تحولات غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

لازم به ذکر است که اخیراً مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی مسکو وزارت خارجه روسیه جمهوری اسلامی ایران ان پی تی مجلس شورای اسلامی امریکا آمریکا غنی سازی ۲۰ درصدی ان پی تی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۳۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو

چهل و ششمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقره‌ای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.

در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.

«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش ویژه‌ای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل می‌کند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • آیا هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟