Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی/ توقیف یک شناور کره‌ جنوبی به‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط سپاه پاسداران با پیگیری و واکنش مقامات دیپلماتیک سئول همراه شد. به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» مقامات وزارت خارجه کره جنوبی روز گذشته از توافق تهران و سئول برای حل و فصل مسأله از طریق کانال‌های دیپلماتیک خبر دادند.


همچنین در حالی که برخی رسانه‌ها ماجرای توقیف کشتی کره‌ای را با مسأله دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی پیوند داده بودند خبرگزاری کره جنوبی از رایزنی‌ سئول با ایران و امریکا برای استفاده از پول بلوکه شده ایران در جهت خرید واکسن کرونا از طریق برنامه جهانی «کوواکس» خبر داد و به نقل از یک مقام کره‌ای مدعی شد که دولت کره جنوبی برای این کار از وزارت خزانه‌داری امریکا تأییدیه ویژه گرفته و در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت هزینه از طریق تسهیلات کوواکس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عصر روز دوشنبه بود که خبرگزاری‌ها از توقیف یک نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس خبر دادند.
اندکی پس از انتشار این خبر وزارت امور خارجه کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست تا فوراً کشتی توقیف شده را آزاد کند. همزمان وزارت دفاع دولت سئول هم در رویکردی واکنشی به ماجرا اعلام کرد که یک واحد از نیروهای دریایی خود را به آب‌های مجاور تنگه هرمز گسیل کرده است.
با وجود این یک روز پس از توقیف، خبرها حکایت از آن داشت که کره جنوبی آگاهی دارد که در پیش گرفتن رویکرد دستوری و تهدید‌آمیز به جای رایزنی‌های دیپلماتیک گره‌ای از پرونده این شناور توقیف شده نخواهد گشود.
بر همین اساس به گزارش «رویترز» روز گذشته «کانگ کیونگ» وزیر امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که درباره شناور توقیف شده این کشور در حال مذاکره با مقامات ایران و سئول برای حل کردن مسأله است.
در عین حال «کو کیونگ‌سوک» مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امورخارجه کره جنوبی هم دیروز در سئول با سعید بادامچی شبستری سفیر کشورمان دیدار و درباره توقیف کشتی کره‌ای در آب‌های خلیج فارس گفت‌و‌گو کرد و خواستار آزادی این کشتی و خدمه آن شد. سفیر ایران هم متقابلاً تأکید کرد که خدمه کشتی کره‌ای در ایمنی کامل هستند و هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد.
با این حال خبرگزاری رویترز، دیروز به نقل از یک مقام کره جنوبی نوشت که وزارت امور خارجه کره در حال بررسی دوباره سفر پیش‌بینی شده دیپلمات ارشدش به تهران در روز دوشنبه آینده است و می‌خواهد تصمیم بگیرد که این سفر انجام بشود یا نه. زیرا پیش از این رخداد قرار بود یک مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی برای گفت‌و‌گو درباره مسائل موجود میان دو کشور به تهران سفر کند.
از سویی دیگر ایرنا گزارش داده که بانک‌های کره جنوبی تأیید کردند حدود ۱۰ تریلیون وون معادل 9.2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به‌دلیل تحریم‌های امریکا مسدود کرده‌اند. این مبلغ مجموع سه تریلیون وون پول ایران است که در شهریور98 توسط شعبه سئول بانک ملت ایران واریز شده و در یک بانک کره جنوبی مسدود شده به علاوه حدود ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران که در دو بانک کره جنوبی به‌نام‌های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود شده است.
خبرگزاری «یونهاپ» در گزارش خود از ماجرای توقیف نفتکش کره جنوبی در آب‌های تنگه هرمز به موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در آن کشور اشاره کرده و یادآور شده که روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز عبور می‌کنند و ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از این منطقه تأمین می‌شود. این در حالی است که فریدون انتظاری سفیر پیشین کشورمان در کره جنوبی روز گذشته در گفت‌و‌گویی با ایسنا گفته که کره جنوبی خسارتی بسیار بیشتر از حدود 9 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده در بانک‌هایش به ایران تحمیل کرده است. او با بیان اینکه چندین سال است پول‌های ایران در کره جنوبی به بهانه تحریم‌ها بلوکه شده و دولت کره به بهانه‌های مختلف از پرداخت این پول سر باز می‌زند، گفت: اگر این پول بلوکه شده حدود هشت میلیارد باشد باید گفت که در طی این چند سال با در نظر گرفتن ارزش افزوده، کره جنوبی رقمی حدود 50 میلیارد دلار به ایران ضربه زده است چرا که ایران در همان مقطع می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه صنعت و تکنولوژی انجام دهد و اکنون از منافع آن بهره‌مند باشد.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خارجه کره جنوبی میلیارد دلار توقیف شده بلوکه شده کشتی کره کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۵۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در توقیف پلیس خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسن شجاعی نسب ظهر چهارشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در راستای طرح مبارزه با قاچاق کلان سوخت، با انجام عملیات منظم و هماهنگ در محورهای مواصلاتی استان به ۵ دستگاه تریلی تانکر دار مشکوک شده شده که جهت بررسی بیشتر انها را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی‌ها، مقدار ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی به ارزش ۲۴ میلیارد ریال کشف کردند.

شجاعی نسب افزود: مأموران در این رابطه ۵ دستگاه تریلی توقیف و ۵ نفر متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق کلان سوخت به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار دارد و در این زمینه با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی یادآور شد: به منظور مشارکت در این امر هر گونه اخبار و اطلاعاتی از فعالیت قاچاقچیان دارند، از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

کد خبر 6094087

دیگر خبرها

  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • وزیر خارجه: همه خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده استونی را آزاد کرد
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در توقیف پلیس خراسان جنوبی
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا