Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اصول تغذیه سالم و محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت بیماری کرونا را تشریح کرد.

امین امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دوره بیماری کرونا اشتهای فرد کاهش یافته و به دلیل عدم دریافت انرژی، پروتئین و مواد مغذی کافی، احتمال بروز سوء تغذیه و کمبود ریز مغذی‌ها افزایش می‌یابد بنابراین لازم است همه بهبود یافتگان تحت نظر و مراقبت تغذیه ای ویژه قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در دوران نقاهت اشتها افزایش می‌یابد، افزود: بهترین زمان برای جبران کمبود انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح از دست رفته در دوران بیماری، دوره نقاهت است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی شامل  میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات و مغزدانه‌ای خام به همراه مقدار مناسب گوشت ماهی، مرغ، تخم مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبود بیماری توصیه می شود.

امینی تصریح کرد: دریافت کافی مواد غذایی، رعایت تنوع، تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۶ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، مواد گوشتی و پروتئینی، حبوبات، مغزها و گروه شیر و لبنیات منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می شود.

وی تأکید کرد: به دلیل کاهش اشتها در بیماران کووید ۱۹ و پیشگیری از سوء تغذیه پروتئین انرژی، کسانی که دوران نقاهت این بیماری را طی می کنند لازم است نکات تغذیه ای را رعایت کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: برای جبران مایعات و جلوگیری از کم آبی بدن روزانه حداقل ۸ لیوان مایعات شامل آب، آب میوه طبیعی و تازه، آب سبزیجات و  چای کم رنگ توصیه می شود.

به گفته امینی جهت دریافت انواع ریز مغذی ها در طول روز انواع سوپ و آش رقیق و کم چرب تهیه شده از انواع جو، بلغور، سوپ سبزیجات و غیره مصرف کنند.

وی افزود: برای دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین A تخم مرغ به صوت آب پز، انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج و جعفری و سبزیجات با رنگ قرمز و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی و ... در انواع سوپ ها و آش ها و یا به صورت آب پز و بخار پز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: روزانه حداقل یک بار از منابع غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند انواع نان‌های سبوس دار و یا سیب زمینی آب پز مصرف کنید.

امینی تصریح کرد: برای دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین C مصرف سبزیجات تازه و انواع سالاد که به شیوه درست گندزدایی و ضدعفونی شده اند، آب مرکبات و نیز جوانه ها توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه جهت دریافت کافی پروتئین، آهن، روی، سلنیوم و تقویت سیستم ایمنی مصرف روزانه گوشت‌های سفید (مرغ، ماهی) مغزدانه ها و انواع حبوبات را در برنامه غذایی خود داشته باشید، افزود: استفاده از روغن های کنجد، زیتون، سویا، آفتاب گردان و کلزا برای پخت و پز و سالاد به منظور تأمین بخشی از انرژی روزانه و تامین اسیدهای چرب ضروری، توصیه می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مصرف عسل به منظور تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه را مفید عنوان کرد و گفت: از زرد چوبه به دلیل خواص ضد التهابی روزانه در حد معمول استفاده شود.

امینی مصرف متعادل زنجبیل و موز در کنترل تهوع را مؤثر برشمرد و ادامه داد: خوردن منظم سه وعده اصلی غذایی و میان وعده در طول روز به منظور تأمین انرژی مورد نیاز و ریزمغذی ها در دوران نقاهت بیماری ضروری است. 

وی به بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند، اذعان کرد: برای پیشگیری از یبوست از سبوس‌های خوراکی ( سبوس برنج و گندم) در غذاهایی مانند سوپ، انواع آش و یا سالاد استفاده کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت بیماری کرونا، افزود: از مصرف غذاهای پرچرب، سنگین و دیر هضم به دلیل ایجاد اختلالات گوارشی و انواع ترشیجات به دلیل تحریک دستگاه تنفسی و ایجاد سرفه پرهیز کنید.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از مصرف زیاد سیر و زنجبیل دوری کرده و انواع سس تند و خردل، غذاهای شیرین و آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و قند و شکر را به حداقل برسانید.

به گفته امینی، بیماران مبتلا به کرونا در صورت بروز اسهال مصرف سبوس و سبزیجات را محدود کنند.

وی در پایان یادآور شد: تداوم رژیم های غذایی خاص برای افراد مبتلا به فشار خون و دیابت در این دوران ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تغذيه استانی اجتماعی دوران نقاهت توصیه می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۶۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

کمتر کسی می‌داند که برخی مواد غذایی برای صبحانه مناسب نیستند، چون نباید با معده‌ی خالی خورده شوند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه ابتدا از مواد غذایی‌ای خواهیم گفت که باید از خوردن آن‌ها با معده‌ی خالی پرهیز کنید و بعد از آن، مواد غذایی‌ای را معرفی خواهیم کرد که می‌توان آن‌ها را با معده خالی خورد.

مواد غذایی که نباید آن‌ها را با معده خالی خورد ۱- شیرینی‌های درست شده با خمیر پای و خمیر هزارلا

مواد غذایی خمیرمایه دار باعث تحریک جداره‌ی معده می‌شوند و ممکن است باعث نفخ شوند.

۲- شیرینی و شکلات

خوردن مواد غذایی قندی باعث بالا رفتن سطح انسولین در بدن می‌شود، امری که فشار زیادی به پانکراس که هنگام صبح تازه بیدار و فعال شده، وارد می‌کند. این امر می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری دیابت شود.

۳- ماست و دیگر محصولات لبنی تخمیری

اگر با شکم خالی ماست بخورید، اسید معده باکتری‌های مفید لاکتیک اسید درون ماست را از میان می‌برد؛ بنابراین خوردن ماست با معده‌ی خالی فایده‌ای برای بدن ندارند.

۴- گلابی

فیبر خام درون گلابی می‌تواند به غشای مخاطی ظریفی معده‌ی خالی صدمه بزند.

۵- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی تانیک اسید است که اسیدیته‌ی معده را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به زخم معده شود.

۶- خیار و دیگر سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات خام مملوء از اسید‌های آمینه هستند. با این حال، اگر با معده‌ی خالی خورده شوند می‌توانند باعث سوزش معده، نفخ و شکم درد شوند.

۷- موز

اگر با معده‌ی خالی موز بخورید این کار باعث افزایش شدید میزان منیزیم موجود در خون می‌شود. این امر می‌تواند به قلب صدمه بزند.

۸- ادویه جات

غذا‌های تند می‌توانند باعث تحریک شدن غشای مخاطی معده و وارد شدن صدمه به آن شوند و میزان تولید اسید معده را افزایش دهند، مسأله‌ای که عامل بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش است.

۹- نوشیدنی‌های گازدار سرد

مصرف نوشیدنی‌های گازدار در زمان صبح می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به غشای مخاطی معده شود و خونرسانی به معده را کاهش دهد. درنتیجه، مواد غذایی با سرعت کمتری هضم خواهند شد.

۱۰- مرکبات

مرکبات سرشار از اسید میوه هستند. این میوه‌ها اگر با معده‌ی خالی خورده شوند می‌توانند باعث سوزش معده شوند و همینطور ریسک گاستریت یا همان التهاب معده و حتی زخم معده را افزایش دهند.

مواد غذایی که می‌توانید آن‌ها را با معده خالی بخورید ۱- جو دو سر

جو دو سر یک لایه‌ی محافظ به دور جداره‌ی معده ایجاد می‌کند که جلوی آسیب رساندن اسید معده به دیواره‌های این اندام را می‌گیرند. جو دو سر همچنین حاوی فیبر محلول در آب است که برای کاهش سطح کلسترول مفید است.

۲- گندم سیاه

گندم سیاه دستگاه گوارش را با ملایمت تحریک می‌کند. این ماده غذایی منبع بسیار خوبی نیز برای پروتئین، آهن و ویتامین است.

۳- فرنی آرد ذرت

فرنی آرد ذرت به از میان رفتن سموم و فلزات سنگین از سیستم بدن کمک می‌کند و به جمعیت میکروفلور دستگاه گوارش (میکروب‌های مفیدی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند) تعادل می‌بخشد و سیری طولانی مدتی نیز ایجاد می‌کند.

۴- جوانه گندم

۲ قاشق غذاخوری جوانه گندم نزدیک به ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین E و ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فولیک اسید را تأمین می‌کند. این ماده غذایی همچنین به دستگاه گوارش می‌کند عملکرد درستی داشته باشد.

۵- تخم مرغ

پژوهش‌ها نشان داده مصرف تخم مرغ برای صبحانه می‌تواند میزان کالری دریافتی روزانه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

۶- هندوانه

خوردن هندوانه با معده‌ی خالی، بدن را از مقدار مناسبی آب برخوردار می‌کند. به علاوه، هندوانه به دلیل داشتن لیکوپین فراوان برای سلامت چشم‌ها و قلب هم مفید است.

۷- بلوبری

پژوهش‌ها می‌گوید مصرف منظم بلوبری باعث بهبود حافظه و تنظیم فشار خون و سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود، به ویژه اگر برای صبحانه مصرف شود.

۸- نان غلات کامل بدون خمیرمایه

کربوهیدرات و دیگر مواد مغذی موجود در این نوع نان‌ها برای بدن ضروری هستند. بهترین زمان برای مصرف این نوع نان صبح زود است.

۹- آجیل

آجیل اگر برای صبحانه مصرف شود باعث بهبود سلامت گوارشی می‌شود و سطح pH درون معده را متعادل می‌کند.

۱۰- عسل

عسل به بیدار و فعال شدن بدن در زمان صبح کمک می‌کند و به سیستم بدن قدرت و انرژی می‌بخشد. این ماده غذایی همچنین فعالیت مغزی را بهبود می‌بخشد و میزان تولید هورمون شادی بخش ِ سروتونین را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • توضیح گلر جوان پرسپولیس درباره شوت عبدالکریم!
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟