Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر قطع کرده و از آن زمان مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی قطر بسته بودند. اما مقام‌های قطر و عربستان شامگاه یکشنبه بر سر بازگشایی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که «تمیم بن حمد آال ثانی»، امیر قطر نیز شخصا ریاست هیأت کشورش برای شرکت در نشست کشورهای خلیج‌فارس در ریاض را به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«عبدالواحد محمد خلفان»، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد کویت در تحلیل این توافق و واکنش‌ها به بازگشایی مرزها بین عربستان و قطر گفت: بیانیه «نواف الاحمد الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت شامگاه یکشنبه از تلویزیون رسمی این کشور درباره «اولین ابتکار مثبتی که ملت‌های حاشیه خلیج فارس و به طور خاص دوحه و ریاض مدت‌ها منتظر آن بودند»، همه را غافلگیر کرد. در این بیانیه خبر بازگشایی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی بین دوحه و ریاض اعلام شد. غافلگیرکننده‌تر از آن بلافاصله اعلام خبر سفر «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در راس هیأتی بلندپایه به ریاض و به طور خاص منطقه «العلا» برای مشارکت در نشست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس بود. 

خلفان افزود: با انتشار این خبرها واکنش‌های فراوانی در قطر و عربستان سعودی به دلیل احیای روابط دست کم در حوزه تعاملات مستقیم بین دو پایتخت حوزه خلیج‌فارس پس از بحران سال ۲۰۱۷ و محاصره چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین علیه قطر حاکم شد.

وی گفت: توافق ریاض به عنوان اظهار حسن‌نیت و اتخاذ اقدام‌های مثبت اولیه بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حقیقت گام نخست به شمار می‌رود. این اقدام برای تحریک و فعال کردن گفت‌و‌گو بین طرف‌ها در منطقه خلیج‌فارس و بازگشت به میز مذاکره برای بررسی موضوعات و پرونده‌های دیگر صورت گرفته است. 

این تحلیلگر کویتی تاکید کرد: طبیعتا این تلاش‌ها با نظارت و فعالیت جدی و گسترده کویت از همان زمان شکل‌گیری بحران تا این لحظه به نتیجه رسید تا جایی که تمام هم و غم «صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر فقید کویت حصول چنین صلحی بود و از همان زمان تا لحظه مرگش در سپتامبر گذشته به دنبال تحقق این صلح بود. پس از شیخ صباح نیز «نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر جدید این نقش را به عهده گرفت و آن را کامل کرد. او طرف‌های درگیر در بحران خلیج فارس را به پذیرش نقش کویت برای برقراری آشتی بین گروه‌های مختلف تشویق کرد و چنانکه مشاهده کردیم، کویت شامگاه یکشنبه گام نخست برای آشتی و بازگشایی مرزها بین دو دوجه و ریاض را رسما اعلام کرد. 

وی افزود: بدون شک کویت نقش رهبری بزرگی را از همان ابتدای بحران ایفا کرد. وزیر خارجه کویت به پایتخت های مختلف در حوزه خلیج فارس سفر کرد تا آنها را برای پایان دادن به بحران و آغاز صفحه جدیدی در تاریخ روابط گروه های مختلف حوزه خلیج‌فارس تشویق کند اما نکته قابل توجه ورود آمریکا و دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور در واپسین لحظه‌های عمر این دولت برای پر رنگ کردن نقش میانجی‌گری کویت بود. 

خلفان افزود: کشورهای خلیج‌فارس همچنان منتظر هستند که سه کشور محاصره‌کننده دیگر یعنی مصر و امارات و بحرین حاضر به اتخاذ رویکردی مشابه اقدام ریاض شوند.

وی گفت: باید تاکید کنم که وقایع اخیر بین دوحه و ریاض و بازگشایی مرزها راهکار نهایی نیست بلکه فقط اقدام‌هایی برای اعتماد سازی مجدد بین دو کشور عربستان و قطر و بازگشت مجدد به میز گفت‌وگوی مستقیم و بررسی مسائل مختلف و یافتن فرمول نهایی برای توافق بین کشورهای خلیج‌فارس به شمار می‌رود. البته این اقدام‌ها صرفا نشان‌دهنده گام نخست اعتماد مجدد بین طرف‌های مختلف خلیج‌فارس هستند. البته گام‌های مثبتی است که باید تقویت شوند اما نمی‌توان آن را توافق نهایی دانست. بلکه به جلسه‌ها و نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای فراوانی در داخل محیط خلیج‌فارس نیاز دارد تا توافق نهایی حاصل شود. 

این تحلیلگر کویتی در پایان افزود: درباره احساس ملت‌های خلیج فارس باید بگویم که آنها با خوش‌بینی محتاطانه‌ای به این تحولات می‌نگرند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بحران خلیج فارس کشورهای خلیج فارس حوزه خلیج فارس خلیج فارس دوحه و ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۶۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توافق کردند تشریفات مربوط به تغییر نام باشگاه استقال مطابق با قوانین و مقررات صورت پذیرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نشست مشترکی میان شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سازمان خصوصی سازی پس از آئین واگذاری باشگاه استقلال برگزار شد و بر بهبود وضعیت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تاکید شد.

در این نشست، علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از ارائه پیشنهاد اضافه شدن نام خلیج فارس به انتهای نام "استقلال" خبر داد و گفت: با توجه به شرایط واگذاری که در آگهی عرضه واگذاری شرکت استقلال درج شده بود، خریداران مکلف بودند در اجرای قوانین عمومی کشور نسبت به نام جدید شرکت اقدام کنند و با توجه به مصادف بودن این روزها با روز ملی خلیج فارس، و خرید این باشگاه توسط هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پیشنهاد خریداران اضافه شدن عبارت "خلیج فارس" به انتهای نام این شرکت است.

ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی نیز با گرامیداشت این روز مبارک و تبریک "روز ملی خلیج فارس"، تشکر سازمان خصوصی سازی را به جهت استقبال هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و اعلام آمادگی برای خرید سهام دولتی این باشگاه، اعلام و اظهار امیدواری کرد سرفصل جدیدی در دوره فعالیت این باشگاه با مالکیت و مدیریت مدبرانه علی عسگری را شاهد باشیم و در دوره نظارت سازمان با همکاری بیش از پیش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شاهد شکوفایی و بهره وری بیشتر در راستای اهداف این باشگاه فاخر فرهنگی ورزشی باشیم.

در انتهای این نشست، طرفین توافق کردند که تشریفات مربوط به تغییر نام شرکت مطابق با قوانین و مقررات کشور صورت پذیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • ورود نماینده هلدینگ خلیج فارس به باشگاه استقلال
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد