از شهاب حسینی تا الناز شاکردوست/ ستارههای سینما در متفاوتترین جشنواره
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۷۹۷۶
ساعت 24- پرویز پرستویی، ابوالفضل پورعرب، شهاب حسینی، رضا عطاران، مهتاب کرامتی، الناز شاکردوست و... از چهرههای جشنواره سیونهم هستند.
امسال برای اولین بار، فهرست همه فیلمهایی که متقاضی حضور در سیونهمین جشنواره فجر هستند منتشر شد. توقف تولیدات سینمایی به دلیل شیوع کرونا، این احتمال را به وجود آورده بود که امسال جای بسیاری از آثار مهم و فیلم سازان مطرح در جشنواره خالی باشد و تعداد فیلمهای حاضر در جشنواره کم باشد، اما جز اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی و وحید جلیلوند که از غایبان مهم جشنواره هستند، سینماگران مطرح و ستارههای مختلفی در متفاوتترین دوره جشنواره فجر حضور خواهند داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضور بازیگران با چند فیلم
امسال نیز مانند سالهای قبل، تعدادی بازیگر با دو یا چند فیلم در جشنواره حضور دارند. جمشید هاشمپور با پنج فیلم «لب خط»، «راند چهارم»، «گیجگاه»، «روز ششم» و «برای مرجان» در جشنواره حضور دارد. پژمان جمشیدی با سه فیلم «شیشلیک»، «کوسه» و «خط فرضی» به جشنواره آمده که البته ممکن است آثاری مانند «خط فرضی» یا «تیتی» به دلیل اکران در جشنوارههای خارجی از جشنواره حذف شود. از دیگر بازیگرانی که با دو فیلم راهی جشنواره فجر شدهاند، میتوان به رضا عطاران با فیلمهای «شیشلیک» و «روشن»، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا با «تیتی» و «ابلق»، بهرام افشاری با «صحنهزنی» و «بعد از اتفاق»، باران کوثری با «گیجگاه» و «بدون همه چیز»، پگاه آهنگرانی با «برای مرجان» و «شیرجه بزرگ»، سارا بهرامی با «چپ راست» و «روشن»، مهدی هاشمی با «طبقه یک و نیم» و «یقه سفیدها»، میترا حجار با «غیبت موجه» و «نیلگون»، ویشکا آسایش با «چپ راست» و «گورکن»، احمد مهرانفر با «مردهخور» و «آهنگ دو نفره» و مهران احمدی با «کوسه» و «لیپار» اشاره کرد. بهاره افشاری با سه فیلم «رقص دلفینها»، «موافقت اصولی» و «روز ششم» و پژمان بازغی نیز با «سلفی با دموکراسی»، «خورشید آن ماه» و «راند چهارم» از دیگر چهرههای حاضر در جشنواره امسال هستند. بهناز جعفری هم با پنج فیلم «ماهی و برکه»، «شهربانو»، «کوسه»، «هستی و زمان» و «لیپار» در این دوره حضور دارد. همان طور که گفتیم ممکن است بعضی آثار این چهرهها از فیلتر آییننامه جشنواره عبور نکند و تعداد فیلمهای آنها کمتر شود.
بازگشت دوباره ستارهها
بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، رضا عطاران، ابوالفضل پورعرب و مهتاب کرامتی، پس از چند دوره غیب در جشنواره فجر، امسال با یک یا دو فیلم در سیونهمین دوره حضور خواهند داشت. آخرین حضور پرویز پرستویی در جشنواره فجر به فیلم «قاتل اهلی» اثر مسعود کیمیایی در سال ۹۵ برمیگردد. او امسال پس از سه دوره غیبت، با فیلم «بدون همه چیز» اثر محسن قرایی در این جشنواره حضور دارد. رضا عطاران آخرین بار با فیلم کمدی «مصادره» در سیوششمین جشنواره فجر حضور داشت و اکنون فیلم «روشن» به کارگردانی روحا... حجازی و کمدی «شیشلیک» اثر محمدحسین مهدویان، واسطه حضور دوباره او در جشنواره پس از دو دوره غیبت شدهاند. ابوالفضل پورعرب که در سالهای اخیر حضور کمرنگی در سینما داشته است، امسال با فیلم «غیبت موجه» ساخته عباس رافعی در جشنواره فجر حضور دارد. مهتاب کرامتی نیز آخرین بار سال ۹۶ با فیلم «جاده قدیم» در جشنواره فجر حضور داشت و اکنون پس از دو دوره غیبت با فیلم «صحنهزنی» ساخته علیرضا صمدی در این رویداد دیده میشود.
غایبان پرکار
نوید محمدزاده که سال گذشته در فیلمی بازی نکرده بود و جزو غایبان مهم جشنواره بود، امسال نیز در جشنواره فیلمی ندارد. ویروس کرونا و ابتلای وحید جلیلوند و نوید محمدزاده به بیماری کووید-۱۹، فیلم برداری «شب، داخلی، دیوار» را با وقفه روبهرو کرد و دو فیلم «تفریق» و «نگهبان شب» نیز در مرحله پیشتولید است. پریناز ایزدیار نیز که در سالهای اخیر معمولا فیلمی در جشنواره داشته، امسال جزو غایبان است و با هیچ فیلمی در جشنواره حضور ندارد.
خوانندگان پاپ در مقام بازیگر
یکی دیگر از نکات جالب توجه درباره سیونهمین دوره جشنواره فجر، حضور خوانندگان موسیقی پاپ در مقام بازیگر است. فرزاد فرزین با فیلم «آهنگ دو نفره» اثر آرزو ارزانش، بنیامین بهادری با «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان، علی رهبری و آرین بهاری معروف به گروه پازل با «گل به خودی» ساخته احمد تجری و آرش عدلپرور با «حکم تجدید نظر» ساخته محمدامین کریمپور، خوانندههایی هستند که امسال در جشنواره فجر حضور دارند. «گل به خودی» و «حکم تجدید نظر» اولین تجربه بازیگری آرش عدلپرور و گروه پازل است.
رقابت فیلم سازان خوشسابقه
از فیلم سازان مهم و موفقی که در دوره سیونهم نیز اثری در جشنواره فجر دارند، میتوان به چهرههایی مانند حمید نعمتا... ،نرگس آبیار، هاتف علیمردانی و محمدحسین مهدویان اشاره کرد. این کارگردانان به ترتیب با «قاتل و وحشی»، «ابلق»، «ستاره بازی» و «شیشلیک» در این دوره حضور دارند. علیرضا امینی و علی عطشانی دو کارگردان پرکار هستند که هرکدام دو فیلم در جشنواره فجر امسال دارند. «رقص دلفینها» و «راند چهارم» ساختههای امینی و «کوسه» و «سلفی با دموکراسی» ساختههای عطشانی هستند. البته «سلفی با دموکراسی» سال گذشته به جشنواره راه پیدا نکرد که این اتفاق واکنش کنایهآمیز عطشانی را نیز به دنبال داشت، بنابراین بعید است امسال بتواند در رقابت حضور داشته باشد.
بازیگرانِ پشت دوربین
در میان فیلم سازانی که متقاضی شرکت در جشنواره فجر شدهاند، کارگردانان فیلم اولی مختلفی حضور دارند، اما دو کارگردان در این فهرست هستند که پس از سالها فعالیت در حوزه بازیگری، سراغ کارگردانی رفتهاند. حمیدرضا آذرنگ و ستاره اسکندری امسال به ترتیب با فیلم «روزی روزگاری آبادان» و «خورشید آن ماه» برای اولین بار در مقام کارگردان در جشنواره فجر شرکت خواهند کرد. دو بازیگر دیگر یعنی شهاب حسینی و علی مصفا نیز امسال به عنوان تهیهکننده راهی جشنواره فجر شدهاند و با فیلم «بعد از اتفاق» و «هستی و زمان» در سیونهمین جشنواره فجر حاضر هستند.
نمایندگان سینمای دفاع مقدس و کودک و نوجوان
احتمالا امسال سهم سینمای دفاع مقدس از جشنواره، سه فیلم «کارو»، «تک تیرانداز» و «یدو» است و جای خالی «دسته دختران» در میان این آثار دیده میشود. آثار حوزه سینمای کودک و نوجوان هم مانند «بعد از اتفاق»، «گل به خودی»، «بابا سیبیلو»، «سلفی با رستم» و «بچه گرگهای دره سیب» حضور پررنگی در جشنواره دارند. معمولا آثار کمدی متقاضی شرکت در جشنواره نمیشوند، اما امسال هفت فیلم کمدی مانند «شیشلیک»، «چپ راست»، «کوسه»، «رمانتیسم عماد و طوبی»، «لب خط»، «جگر زلیخا» و «نارگیل» در جشنواره شرکت کردهاند.
منبع: خراسانمنبع: ساعت24
کلیدواژه: جشنواره فجر حضور جشنواره فجر جشنواره حضور حضور دارند رضا عطاران سی ونهمین شده اند دو فیلم فیلم ها چهره ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روزگار متفاوت زنان اراکی
روزنامه شرق نوشت: دیدار تیمهای آلومینیوم اراک و پرسپولیس عصر روز گذشته در شرایطی به میزبانی اراکیها برگزار شد که خبری از حضور تماشاگران زن در این ورزشگاه نبود. اراک که از ابتدای فصل تا پیش از این دیدار یکی از شهرهای همیشه در صحنه برای ورود زنان به ورزشگاه بود، جدیدا با محدودیتهایی همراه شده است. این محدودیت مربوط به نامه چند روز قبل سازمان لیگ است که به طور رسمی عنوان کرده بود تا زمان برطرفشدن نواقص «زیرساخت»، اجازه ورود زنان اراکی به ورزشگاه داده نمیشود.
از آنجا که پیشازاین، «زیرساخت» کاربردهای متفاوتی در این بحث پیدا کرده، بدیهی است که این مورد نمیتواند توجیهکننده واردنشدن زنان به ورزشگاه در اراک باشد. به نظر میرسد اصل داستان مربوط به اتفاقی است که در دیدار آلومینیوم اراک با استقلال در چارچوب رقابتهای لیگ برتر رخ داد؛ دیداری که با برتری استقلالیها به پایان رسید؛ ولی در انتهایش با ورود یک جیمیجامپ خانم و رفتن به سمت کاپیتان استقلال همراه شد. آن صحنه، بهویژه در آغوش کشیدن چندثانیهای سیدحسین حسینی، باعث شد تا جنجال جدیدی شکل بگیرد.
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم سریعا دست به کار شد و کاپیتان استقلال را ۳۰۰ میلیون تومان جریمه و سپس او را از همراهی تیمش در یک دیدار هم محروم کرد. از آنجا که حساسیتهای بهوجودآمده در این بخش زیاد شد، سازمان لیگ هم دست به کار شده و اجازه ورود مجدد زنان اراکی به ورزشگاه برای تماشای بازی را نداده است؛ پس بعید است که زیرساختی که از ابتدای فصل تا به الان مشکلی برای حضور زنان نداشته، یکباره در عرض چند روز دچار اشکال شود و مانع از حضور زنان شود.
محرومیت زنان اراکی از تماشای بازی روز گذشته در شرایطی رقم خورده که سازمان لیگ در اقدامی بحثبرانگیز، زنان تبریزی را هم مجددا از ورود به ورزشگاه و دوباره به بهانه مهیانبودن زیرساخت محروم کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که کلا زنان تبریزی در این فصل فقط یک بازی توانستهاند برای تماشای بازی تیمشان به ورزشگاه بروند و از ابتدا تا به الان از این امر محروم بودهاند. اگرچه هنوز دلیل چندان مشخصی برای این تصمیم در تبریز عنوان نشده؛ ولی محرومیت زنان اراکی بحثهای متعددی را در پی داشته است.
بحث اصلی دراینمیان این است که آیا اصولا ورود یک جیمیجامپ به زمین مسابقه باید با محرومیت کلی تماشاگران همراه باشد یا خیر؟ بر کسی پوشیده نیست که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامههایی به فدراسیون فوتبال ایران خواستار حضور زنان در ورزشگاه شدند. این دو نهاد تأکید کردهاند که نه برای بازیهای تیم ملی؛ بلکه برای همه بازیهای لیگ برتر، حضور زنان در ورزشگاه الزامی است. امری که اگرچه ابتدا به صورت گزینشی رقم خورد؛ ولی رفتهرفته با پیشتازی چند شهر به سمت بلیتفروشی هم رفت و زنان علاقهمند به فوتبال توانستند بعد از سالها، به طور رسمی به ورزشگاه بروند.
فدراسیون فوتبال ایران در این مسیر به صورت قطرهچکانی عمل کرد و رفتهرفته تعداد ورزشگاههایی را که زنان میتوانستند در آن برای تماشای بازی بروند، بیشتر کرد. البته شهرهای اصلی ازجمله تهران، اصفهان و تبریز از این مقوله جدا ماندند که بعدها با پافشاری بیشتر کنفدراسیون فوتبال آسیا، ورزشگاه آزادی هم به فهرست ورزشگاههایی که زنان میتوانند برای تماشای بازیهای لیگ برتر به آن بروند، اضافه شد. گو اینکه محل استقرار زنان در این ورزشگاه به قدری نامناسب است که شأن حضور این قشرِ علاقهمند هرگز رعایت نشده است. درباره دو کلانشهر دیگر هم که ممنوعیتها به قوت خود باقی است؛ در تبریز که دوباره ورود زنان به ورزشگاه ممنوع شده و در اصفهان که کلا اجازه ورود به آنها برای تماشای بازیهای لیگ برتر داده نشده است.
به غیر از این مورد، در چند شهر دیگر ازجمله همین اراک، از ابتدای فصل تاکنون زنان علاقهمند به فوتبال بدون هیچ مشکلی به ورزشگاه میرفتند که این مورد هم بهتازگی با محدودیتهایی همراه شده است. مشخص نیست ممنوعیتی که گریبان زنان علاقهمند به فوتبال در اراک را گرفته، چه زمانی برداشته شود؛ ولی این پرسش ذهن بسیاری را درگیر کرده که چطور، با فرض انجام یک اشتباه از سوی یک فرد، تنبیهی گروهی در نظر گرفته میشود که مانع از حضور دیگر زنان اراکی در ورزشگاه میشود؟ آیا در این زمینه نمیشد برخورد بهتری با زنان شود و آنها را در این برهه از علاقهای که به حضور در ورزشگاه نشان داده بودند، منع نکرد؟ آنهم در شرایطی که برای مسائلی بحثبرانگیزتر که در ذهن مردم تأثیر بسیار عمیقتری دارد، برخورد متفاوتی شده است.
ضمن اینکه این مورد با توجه به حساسیتهایی که پیشازاین از سوی نهادهای بینالمللی فوتبال نشان داده شده، اهمیت وافری دارد و میتواند منجر به آماتورشدن لیگ فوتبال ایران شود. ابتدای همین فصل بود که انتشار نامهای از مسئولان سازمان لیگ نشان داد در صورت راهنیافتن زنان به ورزشگاه، ایافسی این اختیار را دارد تا مسابقات لیگ ایران را بیاعتبار جلوه داده و حتی مشکلاتی برای تیم ملی در پی داشته باشد. آیا بهتر نیست قبل از رسیدن به آن مرحله، مسئولان تصمیم مناسبی در این موارد اتخاذ کنند؟