Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - پهلوانی از دیرباز و در تاریخ کهن سرزمین ایران دارای ارزشی گرانسنگ و والا است. مردانی از جنس فروتنی، مروت، صداقت، پاکی، ادب، ایثار و از خود گذشتگی که میان مردمان هر زمانه ای جایگاهی ویژه داشته اند. دست گیرانی که روحیه سخاوت و خدمت به خلق را سرلوحه کار خود قرار می دهند و حامی مظلومان، فتادگان و دشمن ستمکاران و نامردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهنگ پهلوانی زائیده ارزش‌ها ، نمادها ، تاریخ ، اسطوره‌ها و سنت‌هایی است که هویت اجتماعی را شکل می دهد و این هویت در مناطقی مانند 16 که قدمت تاریخی دارند، بیشتر با فرهنگ و مرام پهلوانی شکل گرفته است. به مرور و با تغییرات فرهنگ و شکل گیری رسانه های ارتباط جمعی، فرهنگ پهلوانی و جوانمردی کمرنگ شده است. در همین راستا لازم است تا با طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی مرام و منش پهلوانی در سطوح و اقشار مختلف جامعه اشاعه و گسترش دهیم.
هفدهم دی ماه سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی بهانه ای برای یادآوری و تزریق فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در جامعه مدرنیزه شده کنونی است. نکته ای که مرحوم تختی را از سایرین متمایز می‌کرد رنگ مدال‌ها و افتخاراتی که در عرصه ورزش به دست آورده ، نبود. بلکه فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای که در سطح جامعه انجام می‌داد سبب شد که به تدریج به شخصیت محبوبی تبدیل شود. تختی را باید در قلب مردم یافت نه در مدال‌ها و افتخارات ملی که در ورزش محبوب کشتی به دست آورد.
باید گفت ، زورخانه ها در محله های قدیمی تهران نقش مکمل مساجد را در تاریخ کهن ایران داشته اند ، جایی که عیاران و پهلوانان با حضور خود ضمن ورزش و تندرستی ، دستگیری از مردم را هم در اولویت خود قرار دادند. با شکل گیری زورخانه ها و وجود افرادی مثل پوریای ولی ، سید حسن رزاز ، آقا تختی کم کم مردم متوجه شدند پهلوان واقعی کسی نیست که صرفا به پرورش جسم بپردازد بلکه پهلوان واقعی با رشادت، شجاعت، از خودگذشتگی برای نجات جان مردم از مال و جان خود می گذرد.
با شروع جنگ تحمیلی سال 59 پهلوانانی مانند شهیدان ، سید محمدصنیع خوانی، حسن آبشناسان، ، سیدمحمدرضا دستواره، سید رضا قایمی و... از جان خود گذشتند تا ذره ای از خاک وطن دست بیگانه نیفتد و نشان دادند پلاک هایشان کم از مدال طلای المپیک ندارد. نام آوران بزرگی در محلات منطقه 16 زیستند و نام جاوید وطن بر سینه داشتند مانند مرحوم ابراهیم آشتیانی ، حشمت اله کهندل ، شهید مرغوبکار و ..که روحیه جوانمردی شان در کسوت مربی و ورزشکار از هزاران مدال طلا برای مردم بدلیل اخلاق مداری با ارزش تر است.
جوانان دهه شصت و هفتادی ما هر چند درکی از مرام پوریای ولی و تختی و رشادت های شهیدان بزرگ دفاع مقدس مانند شهید همت، باقری و.... از نزدیک نداشته اند اما جوانمردانه با روحیه پهلوانی که نشات گرفته از همان هویت اجتماعی است جان خود را در کف دست هایشان گرفته و شهید مدافع حرم نام گرفتند. همان گونه که پرستاران و پزشک های ما به دور از خانواده برای نجات جان هموطنان سلامتی خود را قربانی می کنند و شهید مدافع سلامت نام گرفتند.
درست در دی ماهی که تختی از دنیا می رود و ایران را غرق در ماتم عزای خود می کند ما شاهد شهادت جان سوز سردار سلیمانی هستیم که سال ها جهت امنیت مردم کشورش با جانی ترین نوع بشر که داعش نام دارد؛ می جنگد. ایران ما پر از پهلوانان و جوانمردانی است که در برهه ها و زمان های مختلف با توجه به شرایط جامعه جان فشانی کردند. راهشان مستدام باد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۸۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی تهیه کننده مستند «قوی دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته اما برآوردها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.

سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است

در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال 1403" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با 2 اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و  حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین  و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند«قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی«قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای«قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال 1403 کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» 3 رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • بازداشت کلاهبردار اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان لرستان