Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@09:33:16 GMT

کار باید آن قدر خوب باشد که از خودش دفاع کند

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۹۹۲۶

کار باید آن قدر خوب باشد که از خودش دفاع کند

اختتامیه جایزه جلال در حالی دوشنبه شب به صورت تلویزیونی و از قاب برنامه شب‌های هنرِ شبکه چهار سیما برگزار شد که به علت عدم معرفی برگزیده در سه بخش از چهار بخش جایزه جلال مورد انتقاد اهالی ادبیات و نامزدهای این جشنواره قرار گرفته است.

داستان کوتاه یکی از بخش‌هایی بود که امسال در آن نه خبری از برگزیده بود و نه حتی خبری از شایسته تقدیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که پیش از این برای این بخش دو نامزد معرفی شده بود؛ علی صالحی بافقی که پیش از اختتامیه با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی از این جایزه انصراف داد برای مجموعه داستان «فلامینگوهای بختگان» و رضا جولایی برای کتاب «پاییز ۳۲». در کمال تعجب تنها نامزد بخش داستان کوتاه جایزه جلال، یعنی اثر پاییز ۳۲، نه به عنوان اثر برگزیده و نه حتی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

هیچ کتابی شایسته عنوان برگزیده نبود

راضیه تجار یکی از داوران بخش داستان کوتاه جایزه جلال در پاسخ به انتقادها درباره عدم معرفی برگزیده در بخش داستان کوتاه، گفت: امسال در بخش داستان کوتاه هیچ کتابی که شایسته عنوان برگزیده باشد، وجود نداشت. از جایزه جلال با آن معیارهایی که دارد و در اساسنامه آن نوشته شده است، انتظارها خیلی بالاست. امسال هم این معیارها در کتاب‌های مورد بررسی دیده نشده و وقتی دیده نشده است، چطور از ما توقع دارید کسی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم. اگر مثلاً در بخش سینمای جشنواره فجر یا هر جشنواره‌ای بیایند و به فیلم‌هایی که نباید، جوایز را تقدیم کنند، خود شما به عنوان بیننده یا خبرنگار فریادتان بلند نمی‌شود که چرا این کار را کردید؟

نباید هیئت داوران را زیر سؤال ببریم

تجار در ادامه با بیان اینکه نباید از جایگاه داوران غافل شد، افزود: داوران جایزه جلال نباید به خاطر انتخاب یک کتاب ضعیف زیر سؤال بروند. داور که نباید خودش را به خاطر یک کار ضعیف و غیرقابل دفاع زیر سؤال ببرد. ما نمی‌توانیم کتابی را که در حد برگزیده نیست به دروغ برگزیده کنیم. اگر این کتاب‌ها آن معیارها را داشتند و آن تأثیر تکان‌دهنده لازم برای یک مجموعه داستان کوتاه را داشتند، ما معرفی می‌کردیم. یک مجموعه داستان کوتاه را معمولاً ۱۳-۱۲ داستان می‌سازد. ممکن است در این مجموعه یکی دو تا داستان خوب بوده باشد، ولی اکثریت داستان‌ها این گونه نیست. داستان‌های ضعیف کتاب معدل کتاب را پایین می‌آورد و جا را برای داستان‌های خوب هم تنگ می‌کند. داور بخش داستان کوتاه جایزه جلال در پاسخ به این پرسش که چرا هیئت داوران با توجه به شرایط سخت اقتصادی و مشقت‌هایی که نویسندگان برای تولید اثر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند جایزه مالی جلال را به نامزدها تقدیم نکرده‌اند، گفت: این درست نیست که آدم بخواهد از طریق تأیید نابجای یک اثر به نویسنده‌ای کمک مالی داشته باشد. این نوع کمک‌ها باید از یک فرایند دیگر انجام شود. یعنی شأن اثر برگزیده جلال اجل از این است که به دروغ اثری که شایسته نبوده را برگزیده کنیم و بگوییم این کار خیلی عالی بوده است و باید به نویسنده آن کمک کنیم. حمایت از نویسندگان وظیفه دولت و نهادهای دیگر است. هنر و ادبیات جایگاه خودش را دارد. کار باید آن قدر خوب باشد که از خودش دفاع کند. این را هم بدانید که وقتی اثری خوب و قابل قبول باشد و فریاد بزند که به نویسنده من، به خالق من جایزه بدهید، آن کسی که از همه بیشتر خوشحال می‌شود داور است و اولین شعف و رضایتمندی را آن‌ها در قلب خودشان احساس می‌کنند.

این نویسنده ادامه داد: بعضی سال‌ها واقعاً دستاوردی از سمت نویسندگان دیده نمی‌شود. ما امسال در جایزه قلم زرین هم در بخش داستان کوتاه همین وضعیت را داشتیم. همه جای دنیا هم همین طور است و این چیزی نیست که فقط در ایران رخ بدهد. اتفاقاً باید از هیئت داوران قدردانی کنید که تحت تأثیر جو قرار نگرفته‌ و یک کار ضعیف را برگزیده نکرده‌ایم! امسال بخش داستان کوتاه اثر شایسته برای برگزیده شدن نداشت و ما هم بر اساس معیارهای جایزه جلال داوری کردیم. امیدوارم در سال بعد و سال‌های بعد وضعیت بهتری در داستان کوتاه شاهد باشیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جایزه ادبی جلال آل احمد بخش داستان کوتاه جایزه جلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۹۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد

ایسنا/فارس کارشناس حوزه فلسطین اعتقاد دارد که در زمینه مقاومت دچار کمبود کتاب و داستان هستیم، در حالیکه داستان‌های مربوط به فلسطین آنقدر جذابیت و تنوع دارد که نیازی به اضافه کردن تخیل در آن نیست.

مراسم رونمایی از مجموعه داستان «هزار و چهارصد و خیلی زود» با موضوع فلسطین امروز، ۹ اردیبهشت در سینما فرهنگ شیراز واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور هدی الموسوی خواهر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان به انجام رسید، سرپرست نویسندگان کتاب «هزار و چهارصد و خیلی‌زود» در مراسم رونمایی از این کتاب، آن را حاصل تلاش یک گروه ۱۲ نفره خواند و گفت:  این مجموعه داستان ماحصل تلاش گروهی از نویسندگان جوان در کارگاه داستان نویسی است که از زمان شهادت خبرنگار فلسطینی «شیرین ابوعاقله» در شیراز شکل گرفت.

میثم محمدی افزود: بعد از گذشت یکسال، تیم نویسندگان حدود ۱۵۰ داستانک و داستان کوتاه درباره فلسطین نوشتند که در پایان دوره بهترین آثار جمع انتخاب شده و  پس از طی مراحل فنی توسط نشر نواندیشان دنیای کتاب، به مرحله رونمایی رسید.

وی با بیان اینکه این گروه پس از تولید آثاری چون «داستان یک انسان واقعی» و «اینجا باران می بارد»، سومین بار است که به صورت جمعی به تولید محصول رسیده‌اند، گفت: هر بار تعداد اعضای گروه نسبت به اثر قبل افزایش داشته است.

محمدی با اشاره به پشتوانه مطالعاتی گروه و همراهی کارشناس حوزه فلسطین در کارگاه داستان نویسی یادآور شد: حضور کارشناسی مثل محمدمحسن فایضی و تسلط او به شرایط روز و تاریخچه فلسطین در این دوره از کارگاه آموزشی داستان نویسی خیلی به بخش تحقیقاتی کار کمک کرد.

او همچنین از تالیف کتابی دیگر متشکل از داستان کوتاه با موضوع کودکان کار خبر داد.

کارشناس حوزه فلسطین نیز با بیان اینکه کتاب هزار و چهار و خیلی زود به دنبال یک چیز جدید در جریان مقاومت است، گفت: جنگ در جاهای مختلفی از دنیا وجود دارد. کشت و کشتار، حتی کودک کشی را در نقاط دیگر دنیا هم دیده‌ایم اما چیزی که قضیه مقاومت فلسطین را متفاوت می‌کند را باید در مردمش جستجو کنیم.

محمدمحسن فایضی افزود: شهر غزه با یک میلیون و ۲٠٠ هزار نفر جمعیت، به‌جز جنگ، چیزهای دیگری مثل تحریم، قحطی نان، کمبود لوازم بهداشتی و درمانی و خیلی مسائل دیگر را هم در خود دارد، اما تفاوت آنها با سایر مردمان جهان این است که آنها حاضر نیستند خاک خود را ترک کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص فلسطین با کمبود داستان و کتاب مواجه هستیم، گفت: حداقل ۴۰ سال است درباره این موضوع صحبت می‌کنیم اما کمتر به روایت قصه در این خصوص پرداخته‌ایم.

به اعتقاد فایضی، نوشتن از فلسطین نیازی به اضافه کردن تخیل ندارد.

او گفت: آنچه در فلسطین می‌گذرد به خودی خود آن‌قدر جذاب و متنوع است که فقط نیاز به روایت در یک بستر هنرمندانه دارد. کاری که در کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود، انجام شده است و امیدواریم این آغازی باشد بر ادامه این راه.

خواهر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان نیز دقایقی به‌همراه مترجم خود به صحبت با حضار پرداخت و درباره هنر مقاومت و اثر آن در جهان اظهار کرد: هنر یک سری پیامدها دارد که از ارزش بالایی برخوردارند و برترین این هنرها مبارزه است.

هدی الموسوی افزود: مبارزه و جهاد، صرفا با شمشیر نیست بلکه با کاغذ و قلم هم هست و در ماجرای زنده کردن فلسطین، می‌تواند مثل صائقه عمل کند.

وی همچنین گفت: بر ما لازم است که تمام توانایی‌مان را برای پرداختن به موضوع مقاومت به عنوان یک عقیده، انتخاب و ایمان به کار بگیریم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و خانواده شهدا، از پوستر کتاب «هزار و چهارصد و خیلی زود» رونمایی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • پل آستر درگذشت
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • چالهان اوعلو: از هیچ کس الهام نگرفتم؛ پیرلو مانند من دفاع نمی کرد
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان