Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@10:09:01 GMT

محصولات سنگی از دل کوه تا سر سفره

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۰۵۱۹

محصولات سنگی از دل کوه تا سر سفره

کار آقای سنگی اینه که از سنگ های سخت دل کوه برای شما محصولات سنگی بسازه. ظروف سنگی از صنایع دستی شهر مشهد محسوب میشن و بین مشهدی ها و همه هم وطنان طرفدار خودشون رو پیدا کردن. هر سال بسیاری از زوارهایی که به مشهد میان برای خودشون و دوست و آشناهاشون کلی از این محصولات سنگی مثل دیگ سنگی، قابلمه سنگی و..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. خرید می کنن.

آقای سنگی که یک برند ثبت شده برای تولید فروش ظروف سنگی هست با راه اندازی سایتش تصمیم گرفت سنگینی بار زوار رو سبک تر کنه و زحمت همشهری ها رو برای خرید محصولات سنگی کمتر کنه.

حالا میخوایم بدونیم این ظروف سنگی چرا انقدر طرفدار دارن و اصلا چطور ساخته میشن و چه کاربردهایی دارن.

کاربرد محصولات سنگی

شما برای آشپزی از چه ظرف هایی استفاده می کنید؟ احتمالا ظروف چدن و تفلون و شاید هم مس. تقریبا همه میدونن که قابلمه هایی که داخلش با تفلون پوشیده شده چقدر برای سلامتی ضرر داره.  حین پخت غذا، از تفلون که یک ماده شیمیاییه ذراتی جدا میشن و وارد غذا میشه و ما اونو نمیبینم و همراه با غذا میل می کنیم. اثر اون در طولانی مدت به شکل سرطان و سایر بیماری ها مشخص میشه. درباره ظروف مسی هم باید مطمئن بشید که آلیاژ ظرفی که به شما فروختن سالم باشه و با آلومینیوم یا عناصر مضر ترکیب نشده باشه.

اما این قضیه برای ظروفی مثل دیگ سنگی و قابلمه سنگی اینطور نیست. ظروف سنگی کاملا طبیعی هستن و برای بدن ضرر که ندارن هیچ، پر از فایده هم هستن. سنگ این ظروف از کوه جدا شده و تراش خورده و آماده شده تا غذایی لذیذ داخلش بپزید. این ظروف سرشار از آهن و منیزیم هستن و زمانی که داخلش غذا بپزید به جای مواد شیمیایی این عناصر معدنی که مورد نیاز بدن هستن به داخل غذا منتقل میشن. پختن آبگوشت داخل این قابلمه و دیگ ها خیلی رایجه اما باید بهتون بگیم که 100 مدل غذای دیگه هم میشه داخلش پخت.

آقای سنگی علاوه بر قابلمه و دیگ محصولاتی مثل لیوان سنگی، بشقاب سنگی، جاقاشق چنگالی سنگی، کره خوری سنگی و کاسه و جام سنگی هم تولید کرده.

تا حالا صدای دلنشین جاری شدن آب روی سنگ رو شنیدین که چقدر لذت بخشه؟ نوشیدن آب و مایعات داخل لیوان و جام سنگی همین حس رو به شما منتقل می کنه و آب داخل لیوان های سنگی بسیار گواراتر میشه.

یک نکته ی دیگه درباره ی ظروف سنگی باید باید بدونید! این که سنگ این ظروف انقدر سخته که هرگز نمی شکنن و به همین دلیل به راحتی میتونید اونو روی شعله بذارید.

ساخت ظروف سنگی

نام سنگ مورد استفاده در این ظروف "تالیشیست" هست. این سنگ با هنر ظریف مردمان مشهد به ظروفی زیبا تبدیل میشه. در گذشته با روش های سختی سنگ رو تراش میدادن، سوهان میزدن و با ابزاری به نام اسکنه داخلش رو خالی میکردن.

اما حالا کار خیلی راحت تر شده و سرعت کار خیلی بالاتر رفته. دستگاه سنگ تراشی باعث شده این سوغات مشهد به صورت انبوه تولید بشه.

پیدا کردن سنگ های مخصوص ساخت دیگ سنگی و قابلمه سنگی باید توسط متخصص این کار انجام بشه. بعد از این مرحله سنگ ها به ابعاد کوچکتر برش داده میشن و چکش کاری میشن. بعد از این مرحله کار مرد سنگ تراش شروع میشه. مرد سنگ تراش سنگ ها رو به دستگاهی میبنده و فرزکاری و صیقل دادن رو شروع می کنه. بعد از این مرحله ظرف ها آماده هستن و رنگشون هم همون رنگ طبیعی سنگ هست که یا خاکستریه یا مشکی.

روی بعضی از ظرف هامون از هنر قلم زنی هم بهره میگیریم. این ظرف ها انقدر زیبا میشن که معمولا به عنوان دکوری های سنگی برای زیباسازی منزل استفاده میشن.

محصولات سنگی نیاز به آب بندی دارن.

اگر قراره از محصولات سنگی برای پخت و پز استفاده کنید، یعنی اونها رو روی شعله قرار بدید باید اونها رو آب بندی کنید! چطوری؟ بهتون میگیم.

آب بندی قبل از اولین پخت و پز با روغن دنبه انجام میشه.

اولین کاری که می کنید اینه که قابلمه رو بشویید و بذارید نصف روز یه جای گرم تا کاملا مغز سنگ خشک بشه. روغن طبیعی مثل دنبه تهیه کنید و تمام سطح دیگ یا قابلمه سنگی رو چرب کنید. هم از داخل و هم از بیرون این کار رو انجام بدید.

بعد از این مرحله به مدت سه روز ظرف رو یه جای گرم بذارید تا کاملا روغن به خوردش بره. تابستونا میتونید از گرما آفتاب برای این کار بهره بگیرید و زمستونا کنار بخاری یا شوفاژ بذارید.

حدود چهار پنجم قابلمه رو پر از آب کنید. مخلوط جو پوست کنده و گندم پوست کنده و زردچوبه فراوان داخل قابلمه بریزید و بذارید چند ساعتی روی شعله ملایم بپزد تا به اندازه کافی لعاب پس بده. قابلمه و یا دیگ رو خالی کنید و حالا از بین 100 مدل غذا که میشه داخلش پخت یکی رو انتخاب کنید و بپزید و لذت ببرید.

لینک کوتاه: asriran.com/003Cm2

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: محصولات سنگی دیگ سنگی ظروف سنگی بعد از این مرحله محصولات سنگی ظروف سنگی سنگ ها ظرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسه دار شدن محصولات آرایشی و بهداشتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته آقای برادران با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. 

اجرای طرح شناسه کالا در محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی با هدف مقابله با عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار انجام می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • از کجا میشه لوازم یدکی چانگان خرید و ارسال داشته باشه؟
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • خوابم نمی‌بره ؛ معین زد
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • شناسه دار شدن محصولات آرایشی و بهداشتی
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست