Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@19:34:10 GMT

دخل کم‌نور الکتریکی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۱۱۵۷

البته با شروع ساخت‌وسازها، بازار لوازم الکتریکی بهتر شد اما یکی از فروشندگان می‌گوید با گذشت بیش از ۹ ماه از ابتدای سال هنوز «نصف درآمد پارسال را نداشته‌ام.»

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «لوازم الکتریکی از ابتدای سال ۷۰‌درصد افزایش قیمت داشته است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد علاوه بر این افزایش قیمت، فروشندگان لوازم الکتریکی به‌ طور متوسط ۴۰ درصد کاهش درآمد را تجربه‌ کرده‌اند که باعث‌شده توان دخل کسبه افت قابل‌ توجهی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با شروع ساخت‌وسازها، بازار این لوازم بهتر شد اما یکی از فروشندگان می‌گوید با گذشت بیش از ۹ ماه از ابتدای سال هنوز «نصف درآمد پارسال را نداشته‌ام.»

سوق مصرف‌کنندگان به کالای ایرانی

یکی از فروشندگان می‌گوید نسبت به سال گذشته ۴۰‌درصد کاهش درآمد داشته است. به گفته سلیمانی که در خیابان فاطمی لوازم الکتریکی دارد «بازار کاملا کساد است. قبلا نزدیک عید یا هر مناسبتی می‌شد چهار نفر از همین هم‌چراغ‌ها یا بقیه کسبه لامپ‌های تزئینی ال‌ای‌دی را تعویض یا نصب می‌کردند که ۴۰ درصد از درآمد من را تشکیل می‌داد. در عرض سه‌ سال، سه برقکار رد کردم. هر ساله حداقل هفته‌ای ۵ سفارش داشتم که الان رسیده به ماهی یک‌ بار، آن هم اگر شانس بیاورم.»

سلیمانی می‌گوید قیمت‌ها آن قدر بالا رفته که «قیمت لوازم برای یک ال‌ای‌دی‌کشی عادی معمولا کمتر از دستمزد می‌شد اما الان تقریبا برابر می‌شود.»

او جعبه‌ای لامپ از قفسه برمی‌دارد: «این لامپ اول سال ۲۰ هزار تومان قیمت داشت الان شده ۴۰ هزار تومان. بدون تعارف، اگر این خرید از قبل نمی‌ماند الان توان تامین این بخش از جنس مغازه را نداشتم. از قیمت کلید و پریز که دیگر نگویم.»

به گفته سلیمانی قیمت پریزی که ۲ هزار تومان بوده به ۱۲هزار تومان رسیده است: «همه هم ایرانی هستند که نگوییم نرخ دلار قیمت را بالا کشیده ولی ارز روی همه‌ چیز تاثیر می‌گذارد.»

فروشنده دیگری در خیابان کارگرشمالی می‌گوید نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش فروش داشته است: «اول سال که کل کشور قرنطینه بود شرایط بسیار سختی را پشت‌ سر گذاشتیم‌ اما کم‌کم ساخت‌وسازها شروع شد و خریدها بالا گرفت با این‌ حال الان که بیشتر از ۹ ماه از سال می‌گذرد درآمد من به نصف پارسال نرسیده است.»

حاجی‌میری می‌گوید سود اصلی‌اش را از فروش لوازم الکتریکی به پیمانکاران برق ساختمان به‌ دست می‌آورد «وگرنه خرده‌فروشی سودی ندارد. الان یک کیلو تخم‌مرغ می‌خریم ۲۰ هزار تومان، در این شرایط نمی‌توان با خرده‌فروشی دوام آورد، حتی هزینه‌های اولیه مغازه را هم پاسخگو نیست.»

این فروشنده می‌گوید با افزایش قیمت‌ها سلیقه پیمانکاران به سمت کالاهای ایرانی سوق پیدا کرده است: «کلید و پریز وارداتی که ۱۵‌هزار تومان بود الان رسیده به بالای ۶۰ هزار تومان. در عوض جنس ایرانی که زیر ۵ هزار تومان بود به بالای ۱۰‌هزار تومان رسیده است. پیمانکاران هم بسته به کاری که کارفرما از آنها می‌خواهد خرید می‌کنند و خریدارها می‌گویند همه دنبال جنس خوب ایرانی می‌گردند.»

صنعت برق کشور ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد. به سبب این که ایران یکی از کشورهای تامین‌کننده مس دنیا است در صنعت کابل و برق در بازار جهانی حرف برای گفتن دارد اما متاسفانه عدم‌ مدیریت صحیح باعث شده کشورهای دیگر در رقابت برنده شوند. به گفته حاجی‌میری تقاضای پیمانکاران پیش از اعمال تحریم‌ها هم کابل برق ایرانی بود.

ظرفیت دیده‌نشده

تقریبا ۵۰ درصد از نیاز بازار لوازم الکتریکی کشور از طریق واردات تامین می‌شود که انواع لامپ در صدر این لیست قرار دارد. نیاز کلید و پریز بازار از طریق کارخانه‌های داخلی تامین می‌شود و کابل ایرانی علاوه بر این که در صدر تقاضای بازار داخلی است از تقاضای خوبی در بازارهای جهانی هم برخوردار است، این در حالی است که تا ۹۵درصد مواد اولیه تولید کابل از داخل کشور تامین می‌شود. علیرضا کلاهی، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران به «دنیای‌ اقتصاد» می‌گوید شرکت‌های خصولتی بازار این صنعت را رانتی کرده‌اند: «وقتی شرکت‌های رانتی سهمیه‌های دولتی می‌گیرند و کالای خود را با کمترین قیمت تمام‌شده به بازار روانه می‌کنند متاسفانه دیگر رغبت و توان فعالیت و رقابت در چنین بازاری نمی‌ماند.»

ایران با وجود داشتن منابع سرشار مس سالانه ۱۰۰میلیون دلار کابل صادر می‌کند؛ در حالی‌که این رقم برای ترکیه سالانه ۲میلیارد دلار است. کلاهی درباره مشکلات صادراتی می‌گوید: «از تحریم‌ها که بگذریم، توان تولید ما در حد ظرفیت‌مان نیست. اول باید بنیه صنعت برق کشور قوی شود و بعد مانور در بازارهای جهانی را شروع کرد که این کار هم جز با عدم‌ دخالت دولت و وجود بازاری رقابتی و سالم امکان‌پذیر نیست.»

بیشتر از ۹۵ درصد از مواد اولیه صنعت برق از کارخانه‌های داخلی تامین می‌شود. این در حالی است که پتروشیمی‌ها به‌ عنوان حلقه ابتدایی این صنعت نرخ‌گذاری مواد اولیه را در اختیار دارند و با کوچک‌ترین تغییرات ارزی قیمت مواداولیه افزایش می‌یابد. سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن سیم و کابل در کشور تولید می‌شود.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت برق لوازم الکتریکی تامین می شود هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • نفت در مدار رشد؟
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل