Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، تیمی از محققان در حال توسعه نوع جدیدی از واکسن کرونا با نانوذرات حاوی پروتئین یکسان با شاخک ویروس هستند که برای ایمن‌سازی بدن، تنها باید یک دوز از آن تزریق شود.
طبق پژوهش جدید که در ژورنال «Central Science» به چاپ رسیده، این واکسن هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و وارد مراحل آزمایش بالینی نشده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود می‌تواند به عنوان جایگزین ارزان‌تر واکسن‌های کنونی مورد استفاده قرار بگیرد و بجای دو دوز، برای مصونیت بدن تنها به یک دوز تزریق نیاز دارد.
شاخک‌های ویروس کرونا باعث ورود آن به بدن می‌شوند و جهش‌های اخیر در بریتانیا و آفریقای جنوبی روی همین بخش تاثیر گذاشته و سرعت شیوع آن را افزایش داده است. طبق گفته پژوهشگران استنفورد، شاخک‌های ویروس کرونا احتمالا به عنوان آنتی‌ژن استفاده می‌شوند که وجود آن‌ها در بدن، پاسخ سیستم ایمنی را در پی دارد.
یکی از پژوهشگران استنفورد به نام «پیتر اس.کیم» اعلام کرده:
«هدف ما ساخت یک واکسن کرونا تک دوز است که برای نگهداری و انتقال به زنجیره سرما نیاز نداشته باشد. اگر موفق شویم، یک واکسن ارزان‌تر تولید می‌شود. هدف این واکسن کشورهای با درآمد کم و متوسط خواهد بود.»
واکسن‌های حاوی نانوذرات منحصر به فرد هستند. واکسن‌هایی که بتوانند آنتی‌ژن‌ها را به همراه ویروس انتقال دهند، معمولا کارایی بیشتری نسبت به واکسن‌هایی دارند که تنها شامل بخش‌های جدا شده از ویروس می‌شوند. با این وجود نمونه اول به زمان بیشتری برای تولید نیاز دارد، اغلب عوارض جانبی ایجاد می‌کند و همچنین به دمای پایین برای نگهداری و ذخیره نیاز دارد.  
واکسن‌های «نوکلئیک اسید» مانند واکسن‌های mRNA مانند واکسن‌های تولیدی فایزر و مدرنا که مجوز استفاده اضطراری در آمریکا دریافت کرده‌اند، زودتر از واکسن‌های نانوذرات به تولید می‌رسند، با این حال هزینه ساخت بالایی دارند و باید دو دوز از آن‌ها به افراد تزریق شود.
آزمایش‌های اولیه واکسن کرونا پژوهشگران استنفورد توانسته تنها با تزریق یک دوز به موش‌ها، مصونیت ایجاد کند. این واکسن به گونه‌ای طراحی شده که بتوان به سادگی به آن دسترسی پیدا کرد و انتقال و نگهداری آن ساده‌تر باشد. این واکسن سطح آنتی‌بادی بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند ویروس را خنثی کند.
با وجود تمام این موارد، توسعه آن هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و در صورتی مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد که آزمایش‌های بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن واکسن کرونا یک دوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است