Web Analytics Made Easy - Statcounter

  این روز‌ها دوباره بحث حذف دلار ۴۲۰۰ در بین نمایندگان مجلس داغ شده است. موضوعی که همواره از بدو تولد این ارز در سال ۹۷، با انتقاد بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی همراه بوده و حالا در جدیدترین تصمیم قانون گذاران خانه ملت، خبر می‌رسد که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ به دنبال تک نرخی کردن ارز در سال  ۱۴۰۰ به نرخ ۱۷۵۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تصمیمی که به گفته برخی از نمایندگان موافق، در صورت اجرایی شدن، جلوی دلار‌هایی با که مابه التفاوت   بالا به جیب برخی افراد می‌رود، گرفته خواهد شد و این تصمیم فقط در جهت از بین بردن رانت و فساد است.

یکی از اعضای این کمیسیون هم گفته است: «مصوبه این کمیسیون در جهت مبارزه با رانت خواری است. کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق گرفته است با نرخ ارز آزاد به دست مردم رسیده است.».

اما در واکنش به این تصمیم ارزی کمسیون تلفیق، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: «تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به‌ازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده‌های نفتی و خنثی کردن تحریم‌های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم‌ها در سال آتی از طرف دیگر، به‌صلاح اقتصاد کشور نمی‌دانم.»   رئیس جمهور نیز امروز در در جلسه هیات دولت در این باره گفت: «هدف دولت از اختصاص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت کالاها برای مردم قابل تحمل باشد.... به منظور تقویت پول ملی پیش بینی کرده‌ایم که قیمت دلار بر مبنای 11 هزار و 500 تومان باشد و چنانچه این رقم یک مرتبه به 17 هزار تومان افزایش یابد بدون تردید آثار و تبعات اقتصادی زیادی برای مردم خواهد داشت لذا نباید مردم و دولت را در ماههای آخر تحت فشار مشکلات اقتصادی قرار داد.»

پس از این سخنان و واکنش نمایندگان مجلس، بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز اظهارنظر داشتند.

به گونه‌ای که  مخالفان حذف ارز ۴۲۰۰ و تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی برای دلار معتقدند:

«نیازمند برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و این‌طور نیست که مانند روزی که ۱۰ ـ‌۲۰ نفر در یک اتاق ارز ۴۲۰۰ تومانی را خلق کردند ما هم یک‌شبه آن را حذف کنیم»

«در چالش‌های ارزی باید کلان‌نگری جایگزین جزئی‌نگری شود تا دچار اشتباه راهبردی نشویم و شرایط برای مردم بدتر نشود.  امروز گوشت گوسفند به کالای لوکس برای بسیاری از مردم تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد با سیاست اخیر کمیسیون تلفیق یعنی حذف یک شبه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و افزایش آن به ۱۷۵۰۰ تومان عملا مرغ نیز به کالای لوکس تبدیل شده است.»

«اگر ۴۲۰۰ پایه پولی را افزایش داده، ۱۷۵۰۰ به مراتب پایه پولی را بیشتر افزایش می‌دهد»

«نرخ مناسب ارز زیر ۱۰ هزار است، با ۱۷۵۰۰ به مردم اجحاف نکنیم»

«نباید خیلی ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد».

اما موافقان چه نظری دارند:

«۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی در ۳ سال پرداخت شد، ولی گرانی متوقف نشد»

«دلار ۴۲۰۰ باعث افزایش پایه پولی و تورم شده است»

«سیستم نظارت پذیر نیست پس باید ارز رانتی را حذف کرد»

«ارز چند نرخی شبکه‌ای از فساد، رانت و ویژه‌خواری را ایجاد کرده است»

«رقمی معادل ۱۸ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی به افرادی خاص به صورت رانتی توزیع شد»

شما به عنوان مخاطبان تابناک چه نظر و پیشنهادی دارید؟

آیا موافق حذف ارز ۴۲۰۰ و تک نرخی شدن دلار ۱۷۵۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ هستید؟

آیا با تغییر نرخ دلار، شوک قیمتی به بازار‌ها وارد نخواهد شد؟

برای حذف رانت ارزی، چه پیشنهادی دارید؟

آیا تغییر نرخ ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان، باعث ثبات بازار‌ها می‌شود و یا برعکس، آشفتگی بازار‌های مصرفی را به دنبال خواهد داشت؟

آیا شما هم با نظر رئیس کل بانک مرکزی موافق هستید؟ و یا با نظر کمیسیون تلفیق؟    

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی خوانده می شوید دلار ۴۲۰۰ تومانی بودجه 1400 آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد

لطیفی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در گفتگو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عوامل سیاسی و خبرهای منفی شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که در این زمینه کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند تا با افزایش نوسانات بازار ارز و به چالش کشیدن این بازار سودهای هنگفتی را به دست بیاورند.

تلاش برای خنثی سازی اثر کانال‌های تلگرامی

وی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:  با توجه به تحولات سیاسی ماه‌های اخیر، سفته بازان با ورود شوک‌های منفی سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند و دارند تا از این طریق به سوءاستفاده شخصی بپردازند؛ اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد و توانست با مدیریت در زمان مناسب این بازار را کنترل کند. بانک مرکزی علاوه بر کنترل بازار ارز سعی کرد تا نیازهای واقعی ارزی مانند نیازهای وارداتی ماشین آلات، کالاهای اساسی، کالاهای کشاورزی و... را تامین کند. این رویداد به بازار پالس مثبت صادر کرد، در نتیجه بازار ارز آرام شد.

عدم جهش  ناگهانی ارز بعد از پاسخ موشکی ایران به صهیونیست‌ها

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه ایران پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی داد و به این رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد، بعضی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی صحبت از افزایش نرخ ارز می‌کردند؛ اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی با تدابیر ویژه ای که اندیشیده است، انتظارات تورمی و بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد و قادر است تا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در آن زمان عده‌ای از نرخ دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان صحبت می‌کردند و به دنبال افزایش نارضایتی بین مردم بودند، اما با تدبیر بانک مرکزی رشد نرخ ارز نه تنها متوقف شد، بلکه احتمال بازگشت نرخ ارز به کانال‌های قبلی تقویت شد و امیدواریم که نرخ ارز تا کریدور ۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین امیدوار هستیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامین نیازهای تولیدی کشور با نرخ ارز پایین‌تر و حمایتی محقق شود تا هم رشد تولید و هم افزایش کیفیت تولید را در کشور شاهد باشیم و در ادامه معیشت مردم نیز بهبود یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • رونمایی از ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید